صندوق تثبیت؛ جبرانی بر کمبود نقدینگی و تقاضای پیشرو

کمبود نقدینگی و یا تقاضای پیشرو در بازار سرمایه بسیار احساس می‌شود و صندوق تثبیت در مقطع فعلی می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کرده و کمبود نقدینگی پیشرو را جبران کند.

به گزارش اقتصاد ملت ؛ یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ردیف مستقل بودجه برای صندوق تثبیت بازار سرمایه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: این روزها بازار سرمایه به نقطه ارزندگی خود رسیده است اما به دلیل نوساناتی که در طول چند ماه اخیر بر بازار تحمیل شده، جسارت و اعتماد به نفس خرید در بازار ضعیف شده است.

نوید قدوسی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد در صندوق تثبیت سمت و سوی تقاضا نیازمند تقویت است تا فعالان بازار با مشاهده تقویت شدن بازار، وارد عمل شده و نقدینگی و پول‌های پارک شده پشت در بازار را وارد بازار کنند.

وی عنوان کرد: فعالان بازار علی رغم اینکه اعتقاد دارند قیمت‌ها ارزنده است، با تقویت بازار به عنوان متقاضی در بازار حضور پیدا کرده و استارت یک موج و روند صعودی در بازار را خواهند زد.

قدوسی در ادامه مطلب خود اظهار کرد: در حال حاضر کمبود نقدینگی پیشرو و یا تقاضای پیشرو در بازار سرمایه بسیار احساس می‌شود. تا به نقدینگی منتظر و مردد، جسارت حضور در میدان عملیاتی را بدهد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ صندوق تثبیت در مقطع فعلی می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کرده و کمبود نقدینگی پیشرو را جبران کند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تمام بورس‌ها صندوق‌های تثبیت در بازار سرمایه دارند، گفت: این صندوق‌ها چند کارکرد دارند. یک کارکردشان، به عنوان نهادی که مسئولیت حمایت از سرمایه‌گذاران، معاملات خرد و کاهش نوسانات روزانه را دارند، تثبیت وضعیت معاملات در بورس است. حتی بعضی از این صندوق‌ها مسئول اشتباهات یا خطاهایی هستند که در صنعت کارگزاری اتفاق افتاده و باعث ضرر و زیان سهامداران خرد می‌شود.

قدوسی افزود: در مجموع رویکرد اصلی صندوق تثبیت در ایران، حمایت از سهامداران خرد است. با فرض اینکه تمام برنامه های صندوق تثبیت نیز فقط روی سهام خیلی بزرگ متمرکز نباشد. به هر حال، باید امکان این باشد، صندوق تثبیت از هر آنچه سهام در بازار هست و سرمایه‌گذار می‌تواند بخرد، براساس اطلاعات درست و واقعی حمایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *