گروه : روابط عمومی ها
حسن عمیدی درهمایش صدسال موزه در ایران موزه ارتباطات را موزه ای پیشگام در زمینه فناوری های نوین برشمرد.
به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، در همایش صد سال موزه در ایران که عصر امروز 29 آبان ماه 1400در سالن همایش های موزه ملی ایران توسط ایکوم ایران با همکاری موزه ارتباطات برگزار شد، رئیس موزه ارتباطات با بیان اینکه امروز سازمان هایی موفق هستند که قادرند روندها و فعالیت های خود را با تغییر انطباق دهند افزود: «نوآوری و خلاقیت در استفاده از فناوری و رقابت پذیری باعث می شود موزه ها جذابیت بیشتری پیدا کرده و در حالی که از منابع خود نیز به طور موثرتری استفاده میکنند، عملکردهای خود را بهتر انجام دهند.»
عمیدی با اشاره به لزوم دیجیتالی سازی فضا و محتوای موزه ها گفت: «یکی از دلایلی که مردم نمی توانند ارتباط خوبی با موزه ها برقرار کنند این است که موزه داران و دست اندرکاران آن از فضای دیجیتالی سازی بسیار هراس دارند و از آن فاصله می گیرند و مسئله دیگر این است که شرایط برای انتقال مفاهیم برای تمام سنین مانند بچه ها، جوانان و نوجوانان نداریم.»
وی ادامه داد: «از آنجا که وظیفه موزه ها ثبت و نگهداری میراث فرهنگی است، هر چیزی که به سازماندهی و مدیریت آن کمک می کند می تواند مفید باشد و باید در این راستا از ظرفیت های نوین در حوزه فناوری و اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مختلف بهره برداری کرد.»
رئیس موزه ارتباطات با بیان اینکه فزونی حجم اطلاعات در موزه ها برای مخاطبان، نیازمند خلاصه سازی و ساده سازی است، عنوان داشت: «باید با طبقه بندی اطلاعات و انتقال آنها از طریق فناوری های نو، رابطه اشیاء موزه و مخاطبان آن ارتقاء می یابد.»
وی با تاکید بر اینکه امروز دیجیتالی سازی موزه ها گامی مهم برای معرفی اشیای موزه و استقبال مخاطبان است عنوان کرد: «موزه داران باید با آگاهی از این نوع تکنولوژی ها، تکنیک های جدیدی را برای ایجاد ارتباط با آثار موزه و مخاطبین برنامه ریزی نمایند.»
مدیرکل دفتر ارتباطات شرکت ملی پست در ادامه به نقش موزه ارتباطات در دیجیتالی سازی فرایندها پرداخت و گفت :«موزه ارتباطات طی دو سال گذشته به دلیل همهگیری ویروس کرونا در کشور و اهمیت خروج حداقلی مردم از خانه و تعطیلی موزهها و اماکن تاریخی، در این دوران ابتکار عمل را در دست گرفت و با فراهم کردن مجموعهای از شرایط، امکان بازدید غیرحضوری علاقهمندان و دوستداران فرهنگ و تاریخ کشور را فراهم آورد.»
عمیدی با تاکید بر رویکرد مثبت موزه ملی ارتباطات در کمک به تقویت و زنده نگهداشتن موزهها به عنوان نهادی فرهنگساز و نقشآفرین در معرفی تاریخ و فرهنگ کشور، ادامه داد: «در روزهای کرونایی موزه ارتباطات با پشتیبانی کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم) با ارائه اینترنت رایگان به سایر موزهها، علاوه بر اینکه امکان ایجاد تورهای بازدید مجازی و انتشار آن در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی فراهم شد، خود در این زمینه پیشتاز بود.»
وی همچنین به همکاری در برگزاری تورهای مجازی 13 موزه ایران در نوروز 99 اشاره کرد و گفت: «این اقدام الگویی شد تا سایر موزهها در صفحات اختصاصی خود در بستر شبکههای اجتماعی، برای ایجاد تورهای مجازی اقدام کنند.»
رئیس موزه ارتباطات با اشاره به احیای هویت پست و نمادسازی از نوستالژیهای پست با بازسازی اماکن تاریخی پست، راهاندازی اولین مرکز پست موزه مدرسه دنیا در رشت، اولین پست موزه ی یزد و اولین خانه موزه تمبر ایران را در تبریز خاطرنشان کرد.
برگزاری جشنواره های مختلف از جمله کارت پستال، کاریکاتور پست و کرونا، سوخته نگاری و همکاری با کمیسیون ملی یونسکو در برگزاری جشن جهانی نوروز و برگزاری نمایشگاه تمبرهای مشترک با کشورها از جمله دیگر اقدامات موزه ارتباطات بود که وی از آن ها نام برد.
رئیس موزه ارتباطات ادامه داد: «تمام این اقدامات و تلاش این موزه باعث شد تا طی دو سال متوالی موزه ارتباطات به عنوان موزه برتر کشور بر اساس رای هیئت داوران کمیته ملی موزه های ایران انتخاب شود.»
وی در پایان با اشاره به واکنش جمعی از اساتید ارتباطات به اقدامات این موزه، خاطرنشان کرد: «رویدادها و فعالیت های موزه ارتباطات طی یکسال و نیم اخیر همواره مورد توجه مجامع بین المللی از جمله شورای راهبری موزه ها و اتحادیه جهانی پست قرارگرفته است.
https://eghtesademelat.ir/?p=140522