وزارت صمت با بیلبوردهای تبلیغاتی «دوو» برخورد کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط با وجود تبلیغات گسترده برند کره‌ای «دوو» توسط یک تولیدکننده داخلی در سطح شهر با وجود دستور رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای، گفت: اگر تبلیغاتی از سوی تولیدکنندگان لوازم خانگی مغایر با سیاست ممنوعیت واردات و سیاست اقتصاد مقاومتی صورت بگیرد، بسیار ناپسند است، چون آنها خودشان باید مدافع تولید داخلی باشند و اگر قرار باشد این ذهنیت را برای جامعه ایجاد کنند که برند تولیدشده توسط آنها یک برند کره‌ای است؛ به نظر می‌رسد ایراد بیشتری بر کار آنها نسبت به دیگر مجموعه‌ها وارد است و حتما باید با آن برخورد شود.

به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از خبرگزاری مجلس ؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط با وجود تبلیغات گسترده برند کره‌ای «دوو» توسط یک تولیدکننده داخلی در سطح شهر با وجود دستور رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای، گفت: هم دولت و هم مجلس در ارتباط با عدم حضور شرکت‌های کره‌ای در کشور متفق‌القول هستند و هر دو مجموعه بر آن تاکید می‌ورزند.

حجت‌ا… فیروزی در  ارتباط با تبلیغات دوو به تصلا گفت: از آنجایی که ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای به‌عنوان یک سیاست کلی مد نظر قرار گرفته؛ آن‌هم به واسطه اختیاراتی که مقام معظم رهبری در قانون اساسی دارند، هم مجلس در بخش قانونگذاری و هم دولت از جهت مدیریت تعامل و مراودات شرکت‌های خارجی و داخلی به این مهم توجه دارند.

به گفته وی، علاوه بر اینکه ممنوعیت واردات کالای نهایی لوازم خانگی به‌عنوان یک سیاست کلی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و اعلام شده است؛ دو موضوع یعنی استفاده از ظرفیت داخلی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تامین نیازهای کشور در سنوات اخیر مورد توجه قرار گرفته و بر اساس این موارد تاکید بر این است که فعلا شرکت‌های کره‌ای وارد کشور نشوند. همچنین، این مهم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته، چراکه حمایت از تولیدات داخل در اقتصاد مقاومتی یکی از محورهای اصلی است.

فیروزی ادامه داد: بنابراین، مجلس شورای اسلامی در بحث قانونگذاری و دولت در میدان و در زمان اجرا باید حواسشان به رعایت این دستور باشد و طبیعی است که هر اقدامی که توسط دولت یا مجلس در مغایرت با سیاست‌ها انجام بگیرد، مردود و قابل بازخواست است.

نماینده مردم فسا در مجلس تاکید کرد: شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی نیز که از آنها چنین حمایتی صورت گرفته، حتما باید این چارچوب را رعایت کنند و در واقع آنها باید اولین مدافع این سیاست‌ها باشند، چرا که این سیاست‌ها نسبت به آنها موضوعیت پیدا می‌کند. اگر تبلیغات دوو از سوی تولیدکنندگان لوازم خانگی مغایر با سیاست ممنوعیت واردات و سیاست اقتصاد مقاومتی صورت بگیرد، بسیار ناپسند است، چون آنها خودشان باید مدافع تولید داخلی باشند و اگر قرار باشد این ذهنیت را برای جامعه ایجاد کنند که برند تولیدشده توسط آنها یک برند کره‌ای است؛ به نظر می‌رسد ایراد بیشتری بر کار آنها نسبت به دیگر مجموعه‌ها وارد است و حتما باید با آن برخورد شود.

سازمان‌های دولتی به ماجرای تبلیغات دوو ورود کنند

فیروزی خواستار ورود سازمان‌های دولتی برای برخورد با اقدامات اینچنینی از سوی برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی شد و در این باره توضیح داد: از آنجایی که بحث قانونگذاری مطرح نیست و نظارت مجلس  نسبت به دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی مصداق پیدا می‌کند نه نسبت به مجموعه‌های خصوصی؛ لذا باید مجموعه‌های دولتی به‌ویژه وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان‌های متولی امر تولید در حوزه لوازم خانگی به این قضیه وارد شوند.

 این سازمان‌های نظارتی باید بازرسی‌های خود را فعال سازند و از اقدامات تبلیغی این چنینی جلوگیری کنند و اگر اقداماتی خلاف سیاست‌های ابلاغی انجام می‌شود با توجه به سازوکاری که تعریف شده، مدیریت لازم را نسبت به رفتار تولیدکننده اعمال کنند.

از تولیدکنندگان چه انتظاری می‌رود؟

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان از فرصت پیش آمده باید به بهترین نحوه استفاده کنند، اظهار کرد: با توجه به فضای اعتماد و حمایتی که نسبت به تولیدکنندگان لوازم خانگی در درون حاکمیت و در راس آن مقام معظم رهبری به‌عنوان عالی‌ترین مقام کشور شکل گرفته؛ انتظار می‌رود تولیدکنندگان لوازم خانگی در توسعه این صنعت از طریق کیفی‌سازی محصولات، سهل‌الوصول بودن تولیدات برای مردم، ارائه خدمات پس از فروش مطلوب و قیمت مناسب و رقابتی بکوشند و این پارامترها را ملاک قرار بدهند.

فیروزی افزود: البته نکته‌ای در ارتباط با قیمت مواد اولیه وجود دارد، چون بخش قابل توجهی از نیاز صنایع لوازم خانگی مواد اولیه‌ای از قبیل آلومینیوم و فولاد است که قیمت‌شان مطابق با قیمت جهانی تغییر می‌کند. در جلساتی که با این تولیدکنندگان داشتیم، یکی از علت افزایش قیمت تولیدات‌شان را تغییرات بهای مواد اولیه جهانی اعلام کردند.

اما، درمجموع باتوجه به سیاستی که اعلام شده و توقعی که جامعه مصرفی از تولیدکنندگان دارند، آنها باید حمایت‌های تمام قد حاکمیت از خودشان را پاس بدارند و در عرضه محصولات با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر تلاش کنند تا حاکمیت هم به راحتی بتواند پاسخگوی مردم باشد؛ از این جهت که اگر حمایتی از صنعتی صورت می‌گیرد، صنعتگران نیز تمام تلاش خود را برای حضور بهتر در بازار انجام می‌دهند.

کیفی‌سازی و مناسب‌سازی قیمت تولیدات؛ عقلانی‌ترین شیوه  

وی در واکنش به اینکه برخی فعالان صنعت لوازم خانگی می‌گویند سیاست ممنوعیت واردات در هیچ کجای دنیا دائمی نبوده است، نیز گفت: حتما همینطور است؛ در کشور ما نیز سیاست‌های کلان اقتصادی لایتغیر نیست و براساس شرایط اتخاذ شده‌اند. یکی از اهداف بلند کشور و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدات داخلی است و در شرایط فعلی به دلیل اینکه نیاز است بسیاری از کالاها در داخل تامین شوند، از خروج ارز ممانعت به عمل آید و در ضمن برای مصرف تولیدات داخلی فرهنگ‌سازی صورت گیرد؛ سیاست‌های اخیر اقتصادی مقطعی هستند.

به گفته این نماینده مجلس، اگر تولیدکنندگان از این ظرفیت‌های حمایتی استفاده نکنند و نتوانند با کالاهای خارجی رقابت کنند، حتما در آینده آسیب می‌بینند و بهترین روش این است که در فرصت پیش آمده خودشان را از نظر کیفی ارتقا بدهند.

کمااینکه در حال حاضر هم کالاهای زیادی تحت عنوان کالاهای قاچاق از مرزهای کشور وارد می‌شوند و اگر تولیدات داخلی نتوانند از پسِ رقابت با آنها برآیند، همین امروز هم نخواهند توانست روی پای خود بایستند. پس، بهترین و عقلانی‌ترین شیوه؛ کیفی‌سازی و مناسب‌سازی قیمت تولیدات داخلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *