برای اولین بار و پس از یک قرن فعالیت در حوزه مسئولیت اجتماعی، در نخستین جشنواره”روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی”با حضور برندهای صاحب نام کشور صورت گرفت
به گزارش اقتصادملت و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت دخانیات ایران ؛ نخستین دوره جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی در مرکز همایشهای صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران برگزار و شرکت دخانیات ایران با یک قرن حضور موثر در این حوزه و برای اولین بار موفق به دریافت نشان عالی مسئولیت اجتماعی شد.
نخستین دوره «جشنواره روابط عمومی و مسؤولیت اجتماعی» با حضور کارشناسان و فعالان حوزه روابط عمومی و مدیران برخی سازمان ها، صنایع و برندهای سازمانی و تجاری کشور که در این عرصه صاحب نام هستند، در روز اول با برگزاری دو کارگاه آموزشی در زمینه های روش ها و تکنیک های مسئولیت اجتماعی در درون و برون سازمان و در روز دوم و اختتامیه مورخ دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ برگزار شد.
این جشنواره با هدف بهبود و ارتقای فعالیتهای مسئولیت اجتماعی در سازمانها و شرکتها، تقویت مؤلفههایی همچون پاسخگویی اجتماعی، بهبود تعامل با ذینفعان داخلی و خارجی، پایداری فعالیتهای مسئولیت اجتماعی و نگاه فراتر از کمکهای خیریهای و با تاکید به ارتباط بین روابطعمومی و حوزه CSR و در ارزیابیها، تعامل هدفمند، ساختارمند و روش مند با ذینفعان مختلف سازمان و پیادهسازی الگوهای بینالمللی در فضای کسب و کار ایرانی برگزار شده است.
مسئولیت اجتماعی طبق تعریف این جشنواره، یکی از مفاهیم بنیادی سرآمدی است که معمولاً پیاده سازی آن بر عهده روابط عمومی است، در واقع روابط عمومی سرآمد، به فراتر از وظیفه سازمانی خود عمل کرده و در نقش یک شهروند سازمانی مسئول، به عملکردی فراسازمانی می اندیشد و کمک می کند تا سازمان متبوع با انسجام لازم و قاطعیت بیشتر به سمت سرآمدی و انجام مسئولیت اجتماعی حرکت کند.
مسئولیت اجتماعی شرکت ها که به بررسی نقش و مسؤولیت آنها در اجتماع و توجه به ارزش های اخلاقی می پردازد، با کمک به جامعه به مسئولیت حفظ و نگهداری استانداردهای زندگی در آن محیط و جامعه توجه دارد و در این راستا با اتخاذ تاکتیک های لازم و از طریق کمک های فراتر از مسئولیت قانونی به رشد و قوام محل و جامعه فعالیت خود از طریق حامی گری و انجام اقدامات لازم می پردازد.
همچنین بر این نکته پا می فشارد که سودآوری باید در محیطی اخلاقی که منافع جامعه و انسان ها بر آن اولویت دارد، اتفاق بیفتد.
با همین رویکرد، شرکت دخانیات ایران با یک قرن حضور در این عرصه به عنوان نخستین و پیشروترین بنگاه اقتصادی کشور که در راستای تحقق چشم انداز خود، فعالیت های مسئولیت اجتماعی اش را ذیل پنج محور «فرهنگی»، «اجتماعی» «ورزشی»، «زیست محیطی»و «پایداری» تعریف کرده، توانست بنابر انتخاب کمیته داوران در این جشنواره نشان عالی رویداد را کسب کند.
در پایان این جشنواره لوح تقدیر به پاس خدمات موثر در حوزه مسئولیت اجتماعی در سطح کشور به شرکت دخانیات ایران اهدا گردید همچنین در این جشنواره از روابط عمومی شرکت دخانیات ایران با اهدای نشان عالی مسئولیت اجتماعی تجلیل شد.
گفتنی است شرکت دخانیات ایران به عنوان یکی از نخستین بنگاه های اقتصادی کشور با یک قرن فعالیت در صنعت کشور از سال ۱۳۰۶ شمسی، بنیانگذار، پیشگام و پیشرو صنایع کشور در حوزه مسئولیت اجتماعی محسوب می شود که برخی از فعالیت های شرکت دخانیات ایران در این حوزه مشتمل است بر اولین ها در تحت پوشش قرار دادن بیمه تامین اجتماعی کارگران، تبادل و انتقال دانش با دانشگاه تهران در روزهای ابتدایی تاسیس این دانشگاه ( ارتباط صنعت با دانشگاه)، ایجاد خطوط انحصاری و همیاری در ایجاد خط آهن در دوران پهلوی اول، افتتاح موزه صنعت دخانیات، ایجاد سینمای روباز برای مردم کم درآمد منطقه، استخدام معلولین و افراد کم توان، آموزش نیروهای متخصص و ماهر، پشتیبانی و اعزام نیرو در دوران حماسه دفاع مقدس، مشارکت در توسعه فعالیت های فرهنگی و ورزشی کشور از طریق باشگاه فرهنگی ورزشی دخانیات، تاسیس بیمارستان، خانه بهداشت، دبیرستان، مدرسه و ارائه خدمات درمانی،کمـک به آسایشگاههای معلولیـن، بیماران خاص، سـازمـان بهزیستی، کمیته امـداد امـام خمینـی (ره)، مـراکـز نگهداری ایتام و سالمندان، حوادث داخل و خارج از کشور، زنان خود سرپرست، خانوادههای نیازمند، حمایت از تیمهای ورزشی و برگزاری مسابقات فرهنگی، تکریم از خانواده شهدا و ایثارگران، اهدای خون و …. در ۷ مجتمع تولیدی و ۲۳ مدیریت دفتر استانی سعی کرده تا در حوزۀ سرمایهگذاری و مسؤولیت اجتماعی شرکتی (CSR – CSI) در دهه های مختلف به پرسنل خود و آحاد جامعه، خدماترسانی کند.
https://eghtesademelat.ir/?p=136458