مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب: جریان‌سازی مافیای واردات علیه صنایع داخلی سهم ۲۵ درصدی بازار لوازم‌خانگی کشور توسط اسنوا

چندی پیش جمعی از تولیدکننندگان لوازم‌خانگی در نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب درخواست جلوگیری از واردات محصولات خانگی کره‌ای به کشور را داشتند.

به گزارش اقتصادملت ؛ در همین راستا تعدادی از شرکت‌های داخلی تولید لوازم‌‌خانگی در این نامه ‌خواستار جلوگیری از واردات لوازم‌خانگی شدند و به دنبال آن رهبر معظم انقلاب نیز در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از صنایع داخلی در نامه‌ای به ریاست‌جمهوری اعلام کردند که طبق نامه‌ای که کارخانه‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی به ایشان داشته‌اند؛ واردات این محصولات باعث شکستن کمر تولیدکنندگان می‌شود؛ لذا باید جلوی آن گرفته شود و به دولت دستور داد تا ممنوعیت لوازم‌خانگی همچنان در دستور کار گمرک و دولت قرار گیرد.

به همین بهانه محمدرضا دیانی مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب و رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم‌خانگی در نشست خبری که در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانجات این گروه صنعتی انجام شد؛ در خصوص مشکلات و چالش‌های موجود این بخش گفت: طی سه سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در صنعت لوازم‌خانگی انجام شده است و علت نامه‌نگاری ما با رهبری نگرانی‌مان در مورد امنیت سرمایه‌ این سرمایه‌گذاران بود.

وی در ادامه افزود: کسانی که در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده بودند اگر ناگهان با درهای باز مواجه می‌شدند؛ ورشکست می‌شدند. این در حالی است که کره‌ای‌ها قصد داشتند به جای پول‌های مسدود شده ایران، لوازم‌خانگی به کشورمان بفرستند؛ در حالی که در بسیاری از موارد دیگر حتی جواب ایمیل ما را نمی‌دهند.

دیانی با اشاره به جریان‌سازی مافیای واردات علیه صنایع داخلی و اینکه مافیای واردات امروز منافع خود را در خطر می‌بیند و شروع به جریان‌سازی علیه جریان صنعتی کشور کرده و سعی می‌کند که صنایع موفق را زمین بزند، گفت: با جدی شدن موضوع تهاتر دلارهای ایرانی با لوازم‌خانگی کره‌ای؛ به مجلس و دولت مراجعه کردیم تا دولت لایحه‌ای تنظیم کند و مجلس نیز با تصویب آن جلوی تهاتر را بگیرد، اما از آنها پاسخی نگرفتیم. چراکه دولت می‌گفت مسائل مهمتری برای تنظیم لایحه داریم و مجلس نیز تاکید داشت که لوایح بسیاری در نوبت هستند و حداقل رسیدگی به این لایحه یکسال زمان می‌برد. از این رو تصمیم گرفتیم که نامه‌ای به مقام‌معظم‌رهبری بنویسیم تا به مقامات کره‌ای نیز هشداری داده شود.

وی گفت: چرا زمانی که ۸۰ درصد سهم بازار کشور دست شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ بود و بازار داخلی یخچال، تلوزیون و ماشین‌لباسشویی توسط این دو برند قبضه شده بود؛ کسی از رانت و انحصار حرفی نمی‌زد .به دولت‌ومجلس برای دادن لایحه و تصویب قانون ممنوعیت تهاتر پول ایران با لوازم‌خانگی کره‌ای مراجعه کردیم، اما نتیجه‌ای نگرفتیم؛ در نتیجه به رهبری نامه نوشتیم.

وی در پاسخ به اینکه طی سه سال گذشته یخچال ۸ میلیون تومانی به ۵۰ میلیون تومان رسیده و این اتفاق به معنای انحصار و جولان قیمت‌هاست، افزود: امروز برای ساخت لوازم‌خانگی نه تنها از هیچ یارانه انرژی بهره نمی‌بریم؛ بلکه ورق فولادمبارکه را در بورس با نرخ آزاد می‌خریم؛ در حالی که اگر ورق وارد کنیم، ۵ تا ۸ درصد ارزانتر برای ما تمام می‌شود. از سوی دیگر صنایع پلیمری هم به نرخ آزاد به دست ما می‌رسد. ما که نمی‌توانیم از خاک مواداولیه ایجاد کنیم و چاره‌ای جز گران کردن قیمت‌‌ها نداشتیم؛ ضمن‌اینکه در این مدت نوسانات نرخ ارز نیز بسیار زیاد بود.

دیانی میزان ارزآوری صادرات لوازم‌خانگی طی یکسال گذشته را ۱۴ و ۱۵ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ما به سمت توسعه صادرات قطعات و صادرات پلیمر به کشورهای سوئد و انگلیس رفتیم تا وابستگی ارزی کشور را قطع کنیم و در این حوزه خودکفا شویم.

مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب در ادامه افزود: در دهه 60 میلادی کره‌جنوبی به مدت 12 سال ورود کالاهای الکترونیک ژاپنی به کره را ممنوع اعلام کرد و حتی فروش این کالاها در فروشگاه‌ها نیز ممنوع بود. حتی آمریکا نیز تعرفه‌ها را دائم تغییر می‌دهد تا از صنایع خود حمایت کند.

وی گفت: ما نمی‌خواهیم که واردات لوازم‌خانگی به طور کلی ممنوع شود؛ بلکه برای مدت 5 ساله واردات در این حوزه با‌ برنامه و هدفمند و کنترل‌شده صورت گیرد و در همین حین نیز سطح استاندارد کیفی ملی نیز افزایش یابد و انجمن‌های مصرف‌کنندگان نیز وارد عمل شوند.

دیانی با تاکید بر اینکه ورود کشورهای خارجی باید با استراتژی و هدفمند باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سهم ال‌جی در بازار تلویزیون ایران 16 درصد، سهم سامسونگ 17 درصد و سهم سونی 8 درصد است. آن هم در زمانی که ما هم تحریم هستیم و هم واردات ممنوع اعلام شده است. اگر تفکر جامعه اینگونه نشود که کشور نیاز به صنایع پیشران دارد؛ حتی اگر ده‌ها دولت هم عوض شود و میلیاردها دلار نفت بفروشیم؛ باز هم مشکلاتمان حل نخواهد شد.

وی گفت: تولید ترکیه در حوزه لوازم‌خانگی در سال گذشته ارزشی معادل 45 میلیارد دلار یعنی دو برابر فروش نفت ما داشت. ما باید بررسی می‌کردیم که ترکیه چگونه به این جایگاه رسید؟

دیانی در ادامه افزود: بعد از نامه‌نگاری با رهبری در مورد ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی کره‌ای؛ برخی از افراد موضوع انحصار را مطرح کردند. چرا زمانی که 85 درصد بازار در اختیار کره‌ای‌ها بود؛ این مباحث مطرح نمی‌شد؟ شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی خود کشور ما را ترک کردند. زمانی که مصرف‌کننده نیاز به قطعه و خدمات داشت؛ یکدفعه بازار را خالی کردند و تولیدکنندگان داخلی بودند که توانستند این خلا را پر کنند.

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم‌خانگی گفت: برای مثال می‌توان به صدور مجوز تولید در صنعت لوازم‌خانگی اشاره کرد. در حال حاضر هر کسی که مجوز تولید لوازم‌خانگی بخواهد؛ می‌تواند ظرف 48 ساعت این مجوز و ظرف یک هفته نیز کارت بازرگانی بگیرد و اقدام به تولید کند. ایران 29.7 میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد؛ از این رقم چه میزانی به صنعت لوازم‌خانگی رسیده است؟ وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته که به علت تحریم‌ها واردات لوازم‌خانگی ممنوع شد؛ شاهد افزایش تولید و اشتغال در صنعت لوازم‌خانگی بودیم، اما حالا جریانی پیش آمده که تولید را محکوم می‌کند.

وی افزود: قبلا کالای پیله‌وری به صورت تکی وارد کشور می‌شد، اما قانونی را مصوب کردند که بر اساس آن پیله‌وری تجمیعی شد؛ بنابراین واردکنندگان با خرید کارت پیله‌وری مرزنشینان اقدام به واردات می‌کنند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر حتی اگر بتوانیم 36 میلیارد دلار که ظرفیت تولید نفت کشور است؛ نفت بفروشیم باز هم مشکلات اقتصادی کشور و مشکلات نخبگانی که امروز از کشور خارج شده‌اند؛ حل نمی‌شود. طبق آمار طی سه سال گذشته مهاجرت نخبگان دو برابر شده است. آیا این خلا با فروش نفت قابل جبران است؟

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی بیان کرد: به قاچاق لباس قانون پوشانده شده و به نام پیله‌وری، مرزنشینی و … کالاهای ممنوعه را وارد می‌کنند. دولت اگر واردات لوازم‌خانگی را ممنوع کرد؛ صرفا برای کاهش مصرف ارز بود.

مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب ضمن ارائه گزارشی از میزان داخلی‌سازی و سرمایه‌گذاری در این صنعت گفت: کسب سهم ۲۵ درصدی بازار لوازم‌خانگی کشور توسط اسنوا به معنی انحصار و رانت نیست و نسبت دادن انحصار و رانت‌خواری به اسنوا یک خیانت بزرگ به تولید داخل است.

دیانی خاطرنشان کرد: امروز صنعت لوازم‌خانگی حتی به عنوان یک صنعت مادر عامل پیشرفت کشورهایی مثل چین، ژاپن و کره شده است؛ این در حالی است که با رشد تولید لوازم‌خانگی اسنوا به جای حمایت از این کارخانه انگ رانت‌‌خواری بر آن می‌چسبانند و مردم را از خرید محصولات اسنوا می‌ترسانند.

وی اضافه کرد: به دنبال این جریان فکری، صنعتگران از افزایش تولید ترسیدند و این یک خیانت بزرگ بود.

مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری اسنوا با بیان اینکه دنیا بدون حمایت از صنایع چرخش نمی‌چرخد، گفت: هنوز کیفیت لوازم‌خانگی اسنوا ملموس نشده بود، اما در یک طرح تحقیقاتی بالای ۹۰ درصد شاهد رضایت مردم از کیفیت این شرکت بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *