×

منوی سایت

اخبار ویژه

فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اهمیت تنوع کالا و تعدد برند در جلب رضایت مشتریان

امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با رقابتی شدید روبه‌رو هستند. در چنین محیطی تعداد فزاینده‌ای از مشتریان به حجم بالایی از اطلاعات مجهز شده و از قدرت پذیرش ریسک بیشتری برخوردار شده‌‌اند. آنها بر اساس ارزش بیشتری که جای دیگری کسب می‌کنند؛ مستعد تغيير فروشگاه خود هستند؛ به طوری که تعویض فروشگاه از جانب مشتریان به امری عادی و چالشی برای خرده‌فروشان زنجیره‌ای بدل شده است. بنابراین فاکتورهایی که بر میزان تمایل مشتری به خرید دوباره تاثیرگذار هستند؛ نقش حیاتی در عملکرد و موفقیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایفا می‌کنند.


اهمیت تنوع کالا در جذب رضایت مشتریان


تنـوع محصـولات به ‌عنـوان يكی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده تداوم خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این رابطه تعداد برندها و تعداد موجودی کالا یک محصول عواملی هستند که برای پوشش نیازهای خریداران در فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این راستا نه تنها تنوع بالاتر موجب جذب مشتریان بیشتر می‌شود؛ بلکه ممکن است باعث تهیيج آنها جهت خرید بیشتر شود.  
تنوع بالای محصولات همچنین باعث کم شدن هزینه‌های سفر خرید (مانند زمان و زحمت سفر خرید) و سهولت فعل خرید (افزایش مقایسه‌های در هنگام خرید) می‌شود. به عبارت دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای که از تنوع بالایی در گروه‌های کالاهای خود برخوردار است؛ راحتی را در خرید مشتریان افزایش داده است.
به بیان دیگر یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب فروشگاه زنجیره‌ای برای خرید؛ تنوع بالای محصولات در آن است. بسیاری از مایحتاج روزمره شما از مواد خوراکی گرفته تا مواد شوینده و حتی ابزارها و وسایل را می‌توانید به آسانی در این فروشگاه‌ها تهیه کنید. چیدمان مناسب این محصولات در قفسه‌های مرتب و دسته‌بندی شده به شما کمک می‌کند که به عنوان یک خریدار بتوانید راحت‌تر بین محصولات مختلف گشت بزنید و آنها را دقیق‌تر بررسی کنید.
این شیوه‌ ارائه و قفسه‌بندی‌ به شما کمک می‌کند که به راحتی و در زمان کوتاه‌تری به سطح وسیعی از محصولات دسترسی داشته باشید. این در حالی است که در مغازه‌های قدیمی برای خرید هر کدام از این دسته‌ها باید به یک مغازه‌ جداگانه مراجعه می‌کردید.
همچنین یکی دیگر از مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ به روز بودن محصولات است. شما می‌توانید محصولات جدید و متنوعی را در این فروشگاه‌ها پیدا کنید. محصولاتی که هرگز نمی‌توانید در یک سوپرمارکت ببینید. بسیار پیش می‌آید که برای خرید محصولی به یک سوپرمارکت مراجعه کنید و با این حرف روبه‌‌رو شوید که این محصول در این منطقه مشتری ندارد و در نتیجه آن را ندارند، اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل تنوع بالای مشتریانِ مراجعه‌‌کننده؛ شما می‌توانید با طیف وسیعی از محصولات روبه‌رو شوید.


تعدّد برند؛ مؤثر در افزایش مشتریان وفادار


برند کالاها در فروشگاه‌ها به دو دسته برندهای خود فروشگاه و برند تولیدکنندگان تقسیم می‌شوند. در آمریکا ۵۰ درصد تولیدکنندگان کالاهای خود را با برند فروشگاه‌ها تولید و در آنها عرضه می‌کنند تا به این وسیله امکان فروش آن کالا افزایش یابد. از طرفی به طور سنتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای ایجاد اشتياق خرید در مشتریان و ایجاد وفاداری در آنها از برندهای مطرح تولیدکنندگان استفاده کرده‌اند. به بیان دیگر هر چه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از برندهای معتبر و مشهوری که مشتریان آنها و مردم از آن برندها استفاده کرده باشند و تجربه خوبی از آنها داشته باشند را بیشتر عرضه کنند و قدرت انتخاب را برای مشتریان خود بالاتر بروند؛ به طوری که خریدار دارای قدرت انتخاب از بین چندین گزینه را داشته باشد؛ به تبع مشتریان هرچه بیشتر رضایت‌شان جلب شده و در دفعات بدی نیز به همان فروشگاه‌ زنجیره‌ای مراجعه خواهند کرد.


عوامل مؤثر دیگر در جذب رضایت مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای


صنعت خرده‌فروشی ‌در ایران دچار تحولات گسترده‌ای در راستای افزایش بهره‌وری و کارآیی شده است؛ به ‌گونه‌ای که امروزه مراجعه به‌ فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران و شهرستان برای تامین کالای موردنیاز به کاری روزمره و عادی برای تمامی‌ اقشار جامعه مبدل شده است. عواملی از قبیل تنوع کالا، قیمت‌های مناسب، دسترسی به مراکز خرید، راحتی خرید و در نهایت جذابیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مشتریان به ‌لحاظ بزرگی و طراحی باعث رشد این صنعت و استقبال مردم شده است.  


اهمیت انبارداری و لجستیک در افزایش تنوع کالاهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای


با افزایش سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار خرده‌فروشی؛ حضور در این فروشگاه‌ها برای تولیدکنندگان در سراسر کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با رشد چشمگیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تنوع بالای محصولات و حجم زیاد سفارشات برای تامین نیاز مشتریان؛ مسأله انبارداری و لجستیک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به یک امر مهم و حیاتی تبدیل شده است.  
پیش از شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای تولید محصولات و توزیع آنها محدود و فاصله میان تولیدکنندگان با خرده‌‌فروشان کوتاه بود، اما امروزه با تغییر ساختار و تبدیل فروشگاه‌های سنتی به فروشگاه‌های مدرن و زنجیره‌ای، تولید انبوه، تنوع محصولات و افزایش رقابت بین برندها و از طرفی اهمیت زمان و کیفیت تحویل و خدمات ارزش‌‌افزوده باعث پیچیده شدن عملیات انبارداری و لجستیک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شده است.
در واقع شبکه لجستیک و توزیع و به عبارتی انبارداری و لجستیک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از فرآیندهای اصلی و مهم این فروشگاه‌هاست؛ زیرا یک فروشگاه زنجیره‌ای از یک طرف باید محصولات را از صاحبان کالا دریافت و از طرف دیگر در شعب مختلف خود در سراسر کشور ارسال کند. برنامه‌ریزی لجستیک حول سه محور حمل‌ونقل، موجودی و مکانیابی به عملیات تخصصی نیاز دارد تا بتواند هزینه‌های توزیع محصولات را تا حد امکان کاهش دهد. البته کاهش هزینه‌ها نباید کیفیت و سطح سرویس‌دهی را کاهش دهد و از اصول مهم این کار توجه ویژه به افزایش سطح رضایتمندی مشتریان است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.