برنامهریزی و کنترل موجودی کالا، رفتارشناسی مصرفکنندگان، ارتباط با عمدهفروشان، رهگیری کالا و سفارشها، افزایش گردش کالا و نیز گردش مالی سالانه، تطبیق سفارشها و خریدهای مجموعه با نیازها، کاهش نیرویانسانی و هزینهها از جمله دستاوردهای توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات در فروشگاههای زنجیرهای است.
به گزارش اقتصادملت و به نقل از روابط عمومی فروشگاه افق کوروش ؛ امروزه فناوری اطلاعات ابزاری رقابتی و فناوری برتر محسوب میشود و چنان این فناوری با پیشرفتهای شگرفی مواجه میشود که استفاده از این ابزار مورد توجه همه از جمله در کسبوکارها قرار گرفته تا به وسیله آن بتوانند به اهداف خود دست یابند.
یکی از کسبوکارهایی که به شدت استفاده از فناوری اطلاعات و تامین و توزیع هوشمند کالا در آن احساس میشود؛ کسبوکار فروشگاههای زنجیرهای هستند که با توجه به گستردگی فعالیت و حجم انبوه مشتریان نیاز مبرم به استفاده فناوری به روز برای پیشبرد اهداف خود دارند.
معاون وزیر صمت: تامین و توزیع هوشمند کالا در افق کوروش
در همین رابطه چندی پیش عباس تابش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان مصرفکنندگان و تولیدکنندگان کشور در مراسم افتتاح فاز دوم توسعه انبار مرکزی شرکت فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش در کرمانشاه با اشاره به اینکه فروشگاهها با هدف ایجاد نظم در توزیع و پخش به سمت هوشمندسازی و فروش اینترنتی حرکت کنند، اظهار داشت: در فروشگاههای افق کوروش شاهد این نظام تامین و توزیع هوشمند هستیم.
وی در ادامه افزود: توسعه فروشگاههای زنجیرهای در کشور با هدف تامین و توزیع به موقع کالا در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات در فروشگاههای زنجیرهای
طی چند سال اخیر فروشگاههای زنجیرهای در کشور توسعه فراوانی یافتهاند و به سرعت در نقاط مختلف کشور برای خدمترسانی گسترش یافتهاند؛ از این رو توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات این فروشگاه باید بیش از گذشته موردتوجه دستاندرکاران این حوزه قرار بگیرد.
در واقع انجام کارها نیاز به بستری امن و قابل اعتماد دارد؛ بدین منظور فروشگاههای زنجیرهای باید با توسعه زیرساخت فناوری خود شبکهای را فراهم کرده تا تمامی شعب در سراسر کشور تحت پوشش یک شبکه خاص قرار گرفته و با یکدیگر هماهنگ باشند.
خردهفروشی؛ صنعتی مبتنی بر داده و تحلیل
از طرفی دیگر باید به این نکته اذعان داشت که صنعت خردهفروشی؛ صنعتی مبتنی بر داده و تحلیل است و به هر میزان که بتوان داده بیشتری جمعآوری، تحلیل و الگوهای مرتبط از آن را استخراج کرد؛ مؤفقتر خواهد بود. در همین راستا شرکتهایی در این صنعت موفق خواهند بود که از دادههای موجود بهرهبرداری بهتری داشته باشند و بر اساس این دادهها بتوانند برنامهریزی و آیندهنگری کنند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.
بنابراین شرکتهایی که ویژگیهای کالاها، سوابق تولید و توزیعکنندگان، رفتار، سلیقه و خواسته مشتری را بتوانند تحلیل کنند؛ به نحو بهتر و مطلوبتری میتوانند به مشتریان خدماترسانی داشته باشند و ضمن جلب رضایت مشتری؛ هم کالای بیشتری را به فروش برسانند تا هم سود بیشتری نصیب مجموعه خود کنند و هم با عملکرد مناسبی که دارند؛ مشتریان رقبایشان را به سمت مجموعه خود هدایت کنند و بکشانند.
علاوه بر این به جز نقشی که فناوری اطلاعات در سودآوری فروشگاههای زنجیرهای میتواند ایفا کند؛ این فناوری در بخش مالی نیز میتواند کمک حال این صنعت باشد و با در اختیار داشتن قیمت تمامشده و محاسبه دقیق هزینهها؛ به افزایش بهروری و کاهش هزینه کمک کرده تا از این طریق با برنامهریزی مناسبتر؛ امتیازات و آپشنهای جذابتری را در راستای جلب مشتری در اختیار خریداران قرار دهند.
در صورت توسعه مناسب زیرساختهای فناوری اطلاعات؛ فروشگاههای زنجیرهای میتوانند با بهرهگیری از آن فعالیتهای مهمی همچون برنامهریزی و کنترل بهتر موجودیها، ارتباط مناسب با عمدهفروشان، ارتباط مفید و مستمر با مشتریان و نیازهای آنها و در نتیجه انتخاب و خرید کالاهای مناسبتر را انجام دهند.
برنامهریزی و کنترل بهتر موجودیها، تسهیل در تبلیغات و پخش آگهیها، بازاریابی از راه دور، دریافت سریعتر کالاها، رهگیری کالا و سفارشها، افزایش گردش کالا و نیز گردش مالی سالانه، تطبیق بهتر سفارشها و خریدهای مجموعه با نیازها و خواستههای مشتریان، کاهش نیرویانسانی موجود در مجموعه، پیوند مناسب، مستمر و سازنده با تأمینکنندگان، کاهش هزینهها، افزایش رضایتمندی مشتری، تمرکززدایی و تمرکزگرایی را میتوان از مهمترین مزایای استفاده از فناوری اطلاعات برشمرد که بیش از گذشته باید به آن توجه کرد.
https://eghtesademelat.ir/?p=126214