دکتر زارع رئیس کمیته تجار و بازرگانان حامی آیت‌الله رئیسی:اجازه نمی‌دهیم معیشت مردم به خطر بیفتد

دولت آینده؛ ‌دولت نخبگان است

معصومه صالحی

رئیس‌ کمیته تجار و بازرگانان حامی ستاد مرکزی آیت‌الله ابراهیم رئیسی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: دیپلماسی اقتصادی در دولت آیت‌الله رئیسی فعال خواهد شد و بلوک‌های تجاری منطقه‌ای که متاسفانه مدت‌های زیادی است مغفول مانده‌اند؛ در این دولت با حداکثر توان کار خود را آغاز خواهند کرد تا ارزآوری برای کشور به اوج خود برسد و مواردی که می‌تواند به تولید صادرات‌محور کمک کند؛ مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.      

به گزارش اقتصاد ملت ؛ دکتر رحیم زارع رئیس کمیته تجار و بازرگانان حامی آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه طی سه سال باقیمانده در مجلس تلاش می‌کنیم که در حوزه قوانین‌ومقررات؛ قوانین مازاد برطرف شوند، اعلام کرد: دولت رئیسی علاوه بر فعال کردن ظرفیت رایزنان بازرگانی؛ پتانسیل‌های صادراتی در حوزه گردشگری طبیعت و گردشگری سلامت را نیز با جدیت فعال خواهد کرد.

دکتر زارع همچنین خاطرنشان کرد: اقتصاد متنوعی در بازار سرمایه، گردشگری، صنعت سلامت، صنعت ورزش و … وجود دارد که در  کنار آنها می‌توانیم از پتانسیل‌های موجود در بخش خدمات فنی‌و‌مهندسی هم بهره کافی ببریم.

وی تاکید کرد: در حوزه انرژی‌ و پتروشیمی در دولت آینده پتانسیل‌های خوبی ایجاد خواهد شد و رونق و توسعه پتروپالایشگاه‌ها را در دستور کار خود داریم. وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی توان بالایی برای تولید و صادرات محصولات غیرنفتی دارد؛ توجه خاص به پتانسیل‌‌های موجود در حوزه انرژی به ویژه پتروپالایشگاه‌‌ها را از برنامه‌‌های ویژه دولت آینده خواند و افزود: بدون شک دولت رئیسی سهم ایران در تجارت منطقه‌ای را افزایش خواهد داد و پا را از کشورهای همسایه و منطقه نیز فراتر خواهد گذاشت.

رئیس‌ کمیته تجار و بازرگانان حامی ستاد مرکزی آیت‌الله ابراهیم رئیسی همچنین تاکید کرد: این کمیته با هدف ایجاد تنوع در حوزه‌ها و بازار‌های مختلف دنیا راه‌اندازی شده است؛ بنابراین ضروری است که سهم صادرات ایران به کشورهای همسایه و همجوار افزایش یابد. این در حالی است که کشورمان با تقریبا 1 درصد جمعیت دنیا؛ 7 درصد منابع‌طبیعی را داراست، اما هیچگاه در شرایط خوبی قرار ندارد و از امکانات موجود استفاده کافی نمی‌کند.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های دولت آینده؛ تعامل اقتصادی و رفع تحریم‌هاست. در همین خصوص می‌خواهیم تعامل پویایی با جهان داشته باشیم و در حوزه اقتصادی؛ کیفیت زندگی و کیفیت کاری را افزایش و هزینه نقل‌وانتقال پول را کاهش دهیم.

دکتر زارع در خصوص رمزارزها گفت: ارز دیجیتال و رمزارزها که امروزه در اقتصاد دنیا نقش بسزایی دارد؛ به خصوص برای کشور ما که به خاطر تحریم‌ها نقش آن پررنگ‌تر هم می‌شود نیز در دستور کار ما قرار دارد.

رئیس‌ کمیته تجار و بازرگانان حامی ستاد مرکزی آیت‌الله ابراهیم رئیسی در ادامه در خصوص لوازم‌خانگی و تولیدات داخلی نیز تاکید کرد: لازم است روی کیفیت محصولات داخلی و به خصوص لواز‌م‌خانگی کار بیشتری صورت گیرد تا بتوانیم سهم خود را از بازارهای جهانی مجددا به دست بیاوریم. در همین خصوص لازم به ذکر است که به دلیل بی‌کیفیتی در تولید برخی از کالاها از جمله لوازم‌خانگی بازار عراق را از دست دادیم؛ لذا ضروری است که بر روی کیفیت محصولات و کالاهای تولید داخل کار بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه دولت آینده؛ ‌دولت نخبگان است، خاطرنشان کرد: دولت آینده؛ دولت فراجناحی خواهد بود و افرادی که شایستگی لازم در حوزه کارآفرینی و امور اجتماعی را دارند؛ در این دولت بر روی کار خواهند آمد.

وی تاکید کرد: امروزه مردم در حوزه‌های بازار سرمایه و سپرده‌گذاری‌هایی که در این خصوص انجام داده‌اند؛ دچار ناامیدی، نارضایتی و بی‌اطمینانی شده‌اند که باید این اعتماد به مردم بازگردد.

دکتر زارع با بیان اینکه در دولت بعدی از ظرفیت نخبگان عرصه‌های اقتصادی به خوبی استفاده خواهد شد، خاطرنشان کرد: حوزه فناوری در کشور ما بسیار پیشرفته است و به خوبی قابلیت ارزآوری دارد، اما متاسفانه از آن استفاده حداکثری نمی‌شود. در حوزه فناوری نباید خود را دست‌کم بگیریم و سرمایه‌گذاری در صنایع های‌تک را باید در دستور کار خود قرار دهیم.

رئیس کمیته تجار و بازرگانان حامی آیت‌‌الله رئیسی فعالسازی مرزهای خشکی و آبی به منظور توسعه کنش‌‌های اقتصادی را از دیگر برنامه‌های دولت بعد خواند و افزود: باید همه جنبه‌های مختلف و متنوع اقتصاد کشور فعال شوند تا بتوان از آنها درآمدزایی کرد؛ نه اینکه فقط به خام‌‌فروشی مواداولیه و به ویژه نفت اکتفا کرد.

وی همچنین ساماندهی واردات را از برنامه‌های اصلی دولت رئیسی خواند و با تاکید بر اینکه واردات باید بیشتر به تکنولوژی و مواداولیه معطوف شود، اظهار کرد: با تخصیص ارز تک نرخی به کالاهای استراتژیک و پایش آنها اجازه نمی‌دهیم که معیشت مردم به خطر بیفتد.

دکتر زارع با اشاره به اینکه گروه‌‌بندی کالایی و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی افراد باعث ایجاد رانت و در نتیجه گرانی‌های کم‌سابقه در کشور شده است، گفت: دولت رئیسی این شرایط را عوض خواهد کرد؛ به طوری که ارز تنها به کالاهای اساسی و موردنیاز و مواداولیه و دارو تخصیص یافته و سپس نحوه هزینه‌‌کرد آن به طور کامل رصد خواهد شود.

وی همچنین به طرح ملی آمایش سرزمین اشاره کرد و گفت: آمایش کشور که در سند ۲۰ ساله باید دیده شود؛ از جمله برنامه‌هایی است که در سند چشم‌انداز و برنامه توسعه هفتم تدوین شده و موردنظر قرار گرفته است و در دستور کار دولت آینده خواهد داشت.  

دکتر زارع در ادامه در خصوص پیشبرد مناطق آزاد نیز خاطرنشان کرد: عده‌‌ای در واردات غیررسمی و قاچاق موفق بودند که باید در دولت آینده این موضوع را به صفر برسانیم.

رئیس کمیته تجار و بازرگانان حامی آیت‌‌الله رئیسی همچنین در پایان با بیان اینکه بخش کشاورزی رشد اقتصادی کشور را افزایش خواهد داد، توجه ویژه به بخش کشاورزی را از برنامه‌های اساسی دولت رئیسی خواند و گفت: «هدفمند کردن توزیع و تخصیص آب» به صورت جدی در دستور کار قرار دارد. در همین خصوص کشاورزی هوشمند از جمله اقداماتی است که دولت آینده بر روی آن سرمایه‌‌گذاری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *