اتکا به تولیدات داخلی، عامل کنترل فشار تحریم ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست مجازي «تحريم، جهاني شدن و تجارت بين الملل» در دانشگاه آراسموس هلند، مقاومت پذيري اقتصاد ايران و اتکاء به توليدات و بازار داخلي، در کنار همکاري با کشورهاي مستقل را عامل كنترل فشار تحريم‌ها عليه ايران عنوان كرد.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایي ايران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند طي سخنان خود در اين نشست مجازي با مشارکت اساتيد، صاحب نظران اقتصادي و دانشجويان دانشگاه آراسموس هلند كه امروز برگزار شد، ضمن تبيين شرايط اقتصاد جهاني و همچنين اعمال تحريم‌هاي اقتصادي عليه جمهوري اسلامي ايران در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، جايگاه و ظرفيت‌هاي اقتصادي كشورمان را براي حاضران در اين نشست تشريح كرد.

وی با اشاره به تحریم‌های ایالات متحده آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران، ابراز داشت: با وجود اينکه دو کشور، تقريبا روابط تجاري با هم ندارند، تحريم‌هاي اعمال شده توسط ايالات متحده، باعث شده ساير کشورها از جمله كشورهاي اروپايي نتوانند از مزاياي تجارت با اقتصاد ايران بهره‌مند شوند و اين يك نكته كليدي در روابط اقتصادي ما و كشورهاي اروپايي است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سياست فشار حداکثري دولت ترامپ، افزود: هدف دولت ترامپ، قطع درآمدهاي نفتي، مختل کردن سامانه کشتيراني و بندري، تضعيف بانک مركزي و فشار مضاعف بر بانك‏هاي تجاري ايران بود. ليكن به رغم تلاش‏هاي همه جانبه آمريكا مبادلات مالي بين‏المللي ايران هر چند با محدوديت مواجه شد اما هرگز به اهداف خود دست نيافت.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مقاومت پذیری اقتصاد ايران و اتکاء به توليدات و بازار داخلي در کنار همکاري با كشورهاي مستقل باعث شده فشار تحريم‌ها كنترل شده و در عين حال جريان تجارت، توليد و اشتغال ادامه پيدا كند.

دژپسند با تأکید بر مغایرت تحریم‏های غيرقانوني آمريکا عليه ايران با اهداف تجارت و جهاني‏شدن اظهار داشت: اين تحريم‌ها ضمن آسيب به منافع ايران، ساير کشورها را نيز متأثر مي‌سازد و به عنوان مثال بسياري از کشورها يا شركت‌هاي اروپايي همانند توتال، رنو، پژو، مرسك، جنرال الكتريك، ريلاينس، داور كورپوريشن، زيمنس، ايرباس و بوئينگ و غيره از اين محل متضرر شده اند.

وی افزود: اعمال محدودیت‌های مختلف بر جمهوری اسلامي ايران باعث شده است، ايران از زمره کشورهاي تامين کننده انرژي اروپا خارج شود که اين مساله، ضمن برهم‏ زدن فضاي رقابت جهاني، امنيت انرژي را نيز به مخاطره انداخته است.

گفتنی است، نشست مذکور به دعوت دانشگاه آراسموس هلند و با شرکت بیش از ۵۰۰ دانشجوی کارشناسی، کارشناسي ارشد و دكتري برگزار شد. در همين سلسه نشست ها، قبلا وزير تجارت بين‌الملل هلند و همچنين شخصيتهاي علمي و بين المللي ديگري نيز سخنراني داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *