سودسازی به استقامت فولاد

«میدکو» به باشگاه 20 هزارتایی‌ها می‌رسد

نگاه و تمرکز اصلی «میدکو» بر شرکت‌های غیربورسی فعال در صنعت سودساز فولاد است که اغلب خود بر آنها مالکیت دارد و تکمیل این طرح‌ها با توجه به قیمت‌های کنونی محصولات فولادی و بازار مستعد آن؛ سود سنگینی را به همراه خواهد داشت.
شرکت «مادر تخصصی توسعه معادن‌وصنايع‌معدنی خاورميانه» با سرمایه ثبت شده 45 هزار و 200 میلیارد ريالی؛ چرخه فولاد را کامل در اختیار دارد و از بازار کنسانتره تا فولاد بهره می‌برد. این شرکت سومین تولیدکننده کنسانتره و گندله سنگ‌آهن در کشور است و نزدیک به 15 درصد از بازار را در اختیار خود دارد. پس از کسب رتبه چهارم بازار گندله کشور؛ «میدکو» دومین تولیدکننده بزرگ فولاد به شمار می‌رود.

این شرکت چندین طرح فولادسازی و گندله‌سازی در دست اجرا دارد که با تکمیل آنها شاهد افزایش فروش و کسب سهمیه بیشتری از بازار خواهیم بود. سرمایه‌های «میدکو» بر شرکت‌های تولید فولاد و مواداولیه این صنعت متمرکز شده است.

به گزارش اقتصاد ملت ؛ این شرکت فقط یک میلیارد ريال برای سرمایه‌‌گذاری در بورس کنار گذاشته و آن را نیز تماما صرف خرید سهام شرکت بیمه اتکایی ایرانیان کرد که ارزش بازار آن بالغ بر 23 هزار میلیارد ريال است. بهای تمام شده هر سهم آن به پای «میدکو» 1098 ريال افتاده است، اما در حال حاضر هر سهم آن در محدوده قیمتی 17000 ريال داد و ستد می‌شود.
از آنجا که این شرکت سرمایه‌‌گذار خود اقدام به تاسیس و راه‌اندازی پروژه‌ها و شرکت‌ها می‌کند؛ وزن پرتفوی غیربورسی آن بسیار سنگین است و اغلب شرکت‌ها را تحت مالکیت خود دارد. بیش از 46 هزار و 617 میلیارد ريال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیربورسی صورت گرفته که از مهمترین آنها می‌توان به شرکت‌های فولاد زرند ايرانيان و فولاد سيرجان ايرانيان اشاره کرد.


در این دو شرکت زیرمجموعه چه می‌گذرد؟
بالغ بر 100 درصد شرکت فولاد زرند ایرانیان با سرمایه 14 هزار و 500 میلیارد ريال و شرکت فولاد سیرجان ایرانیان با سرمایه اسمی ‌11 هزار میلیارد ريالی در اختیار «میدکو» قرار دارد و ورود این دو شرکت به بازار سرمایه در دست اقدام است.
طرح فولادسازی شرکت فولاد زرند ایرانیان تاکنون بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با بهره‌‌برداری کامل به ظرفیت 1.7 میلیون تن بلوم و بیلت فولادی به تولید خواهد رسید. در شرکت‌های تولیدی به خصوص تولید فولاد هزینه‌های انرژی سهم بالایی دارند، اما این موضوع در شرکت‌های زیرمجموعه میدکو چندان محلی از اعراب ندارد؛ چراکه کک موردنیاز به روش خشک تولید می‌‌شود و گاز تولیدی مجددا به چرخه تولید بازمی‌گردد و از نظر زیست‌‌محیطی نیز این روش آثار مثبتی به دنبال دارد. به همین دلیل از هم‌‌اکنون این شرکت با اجرای طرح CDQ به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های خود است. در کنار این موارد معدن زغالسنگ خمرود به ظرفیت 90 میلیون تن را نیز در دست اقدام دارد.

به گزارش اقتصاد ملت ؛ درآمدهای عملیاتی این شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به آذر 99 با رشد 2 برابری نسبت به سال مالی 98 به رقم 46 هزار میلیارد ريال نزدیک شد و در نهایت با حاشیه سود 15 درصدی به سود خالص 6 هزار و 840 میلیارد ريال دست یافت که رشد 69 درصدی نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد. عملکرد شرکت فولاد زرند ایرانیان طی این سال‌ها سود انباشته 4 هزار میلیارد ريالی را به همراه داشته است.
شرکت فولاد سیرجان ایرانیان نیز در سال مالی 99 با ثبت درآمد 74 هزار میلیارد ريالی سود خالص 14 هزار میلیارد ريالی را کسب کرد.

از آنجا که اغلب سود «میدکو» از محل این دو شرکت تامین می‌شود؛ با توجه به جهش درآمدزایی و سودسازی آنها سال 99 برای «میدکو» نیز بسیار پربار بود. در سال 98 این شرکت از محل درآمدهای شرکت فولاد زرند ایرانیان مبلغ 3 هزار و 700 میلیارد ريال و از محل شرکت فولاد سیرجان ایرانیان 5 هزار و 500 میلیارد ريال درآمد به دست آورد.
با توجه به جهش بیش از دو برابری درآمدهای این دو شرکت در سال مالی اخیر خود؛ همانطور که انتظار می‌رفت درآمد سود سهام «میدکو» در سال 99 افزایش قابل‌توجهی نسبت به سال 98 داشت و توانست خود را به درآمد قابل‌توجه 20 هزار میلیارد ريال نزدیک کند.

در تصویر ذیل روند سود خالص «میدکو» به صورت تلفیقی را طی دهه 90 مشاهده می‌کنید که در سال‌های اخیر روند صعودی با شیب تند بوده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *