×

منوی سایت

اخبار ویژه

وزیر صمت: بازنگری در رابطه خودروساز با قطعه ساز در راستای تعمیق ساخت داخل

رحمانی ارز بری قطعات و مواد وارداتی را یکی از مشکلات ما در کشور دانست و اضافه کرد: نهضت ساخت داخل برای این موضوع راه افتاده است.

به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از روابط عمومی وزارت صمت، رضا رحمانی در نخستین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران در سومین روز از نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید بیان کرد: نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید یک حرکت نمادین و آغاز یک حرکت بزرگ است.

مکلف به تحقق فرمایشات رهبری هستیم

وی به اشاره به فرمایشات رهبری در حوزه رونق تولید، تصریح کرد: ما مکلف به تحقق فرمایشات رهبری هستیم که ایشان بر نهضت ساخت داخل و رونق تولید داخل دارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نهضت ساخت داخل را یکی از محورهای برنامه ۷ گانه امسال ورارت صمت اعلام کرد و گفت: رونق تولید، ذیل ۷ محور و ۳۵ برنامه در وزارت صمت دنبال و پیگیری می‌شود.

مهمترین کاری که امسال باید انجام دهیم همین ساخت داخل است

وی با تشریح چگونگی تشکیل مرکز ساخت داخل در وزارت صمت، بیان کرد: چون با سیاست کوچک کردن دولت و عدم تشکیل مجموعه‌های جدید روبه رو بودیم، پس از اصلاح ساختارها در درون وزارتخانه و محدود کردن ادارات دیگر شروع کردیم تا بتوانیم مرکز ساخت داخل را راه بیندازیم چرا که مهمترین کاری که امسال باید انجام دهیم همین ساخت داخل است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های ساخت داخل گفت: واحدهای بزرگ به صورت مستقل و واحدهای کوچک در قالب انجمن‌ها و تشکل‌ها بیایند، نمایشگاه‌ها را برای شناسایی قطعات و ملزومات مورد نیاز برگزار کنند.
رحمانی با اشاره به مشکلات حوزه خودرو، بیان کرد: واردات کشور در حوزه خودرو زیاد است، آذرماه اولین درخواست را از خودروسازان داشتم تا در نمایشگاه شهر آفتاب ملزومات مورد نیاز را معرفی و برای تولید و داخلی سازی آنها فراخوان دادند.

بازنگری در رابطه خودروساز با قطعه ساز در راستای تعمیق ساخت داخل

وی با بیان اینکه خودکفایی در واقع فرصت اشتغال را برای جوانان ایرانی فراهم می کند، تصریح کرد: رابطه خودروساز با قطعه ساز باید در راستای تعمیق ساخت داخل اصلاح شود‌.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: با خروج یک کامیون بار صادراتی از کشورمان، واحد تولیدی و کارخانه‌ای فعال می‌ماند و جوانی مشغول به کار می‌شود.

شرکت‌هایی که ساخت داخل می‌کنند کار جهادی انجام می‌دهند

رحمانی گفت: شرکت‌هایی که در نمایشگاه ساخت داخل حاضر شدند، به تولید داخل بها می‌دهند و کار جهادی انجام می‌دهند.
وی بیان کرد: داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلار اقلام وارادتی بین شرکت‌هایی که می‌خواهند ساخت داخل کنند، توزیع شده است، تا با داخلی سازی از این رقم وارداتی بکاهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما روی برنامه‌ها حساس هستیم و پیگیری آنها را دنبال می‌کنیم.
رحمانی توضیح داد: اولویت ما حیات و ادامه تولید خودروسازان بود چرا که خودروسازان پارسال یک میلیون تعهد داشتند و مردم پیش خرید کرده بودند پس باید حیاتشان را حفظ و تولیدشان را بالا می‌بردیم.

دریافت گزارش‌های هفتگی در ۵ محور از خودروسازها

وی گفت: داخلی سازی قطعات، قیمت خودرو ها را نیز پایین خواهد آورد و به صورت هفتگی گزارش کار را در ۵ موضوع حوزه خودرو در کنار ۱۱ برنامه ابلاغی به خودروسازها دریافت می‌کنم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این پنج محور، گفت: دریافت آمار تولید هفتگی به ویژه سایپا و ایران خودرو، گزارش تعهدات هفتگی، گزارش کف پارکینگ، گزارش تولید داخل و همچنین واگذاری اموال غیرتولیدی ۵ محور گزارش دریافتی از خودروسازان به صورت هفتگی است.
رحمانی ادامه داد: دو سه هفته است گزارش آمار خودروهای کف پارکینگ و تولید خودروهای ناقص منفی است، سایپا حدود ۶ درصد منفی بوده است و ایران خودرو ۱.۷ منفی بوده است و به عبارتی ورود خودروی ناقص به پارکینگ خودروسازان کاهش پیدا کرده است.

درخواست از خودروسازان برای ارایه لیست اموال مازاد غیرتولیدی

وی یادآوری کرد: از خودروسازان خواستیم لیست اموال و شرکت‌های غیر تولیدی خود را برای واگذاری در دوسال ارائه دهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در مواردی خاص خودروسازی‌ها فروش فوری دارند از جمله برای تامین نقدینگی، گفت: ۸۰ درصد تولید خودرو را به انجام تعهدات با همان قیمت قبلی ثبت نامی و ۲۰ درصد را برای فروش فوری در نظر گرفتیم، اما پیش فروش از زمانی که بنده در این مسئولیت حضور دارم، انجام نشده است.
رحمانی گفت: از قراردادهای بلند مدت میان خودوساز و قطعه ساز در حوزه خودرو که حالت برد_ برد دارند حمایت می‌کنیم.
وی بیان کرد: از این قراردادها در حوزه‌های صنعتی و معدنی دیگر هم حمایت خواهیم کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: صنعت خودرو در معرض تهدیداتی بوده است و با جهت گیری‌های ما در حوزه ساخت داخل که مورد تاکید رهبری است می‌توانیم به هدف‌های خود برای حمایت از تولید و رفع تهدیدات دست یابیم.
رحمانی ادامه داد: ورود و دخالت ما در صنایع مختلف باید حداقلی شود و ما فقط بعد نظارتی و سیاست‌گذاری داشته باشیم.

پاداش پیگیری سیاست‌های رونق تولید و ساخت داخل رضایت مردم و رهبری است

وی در پایان تصریح کرد: پاداش ما در پیگیری سیاست‌های رونق تولید و ساخت داخل این است که مردم و رهبری از ما راضی باشند و چرخ کارخانجات بچرخد و جوانان ما مشغول به کار باشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.