رشد چشمگیر تولید و صادرات در ذوب‌آهن اصفهان

شرکت ذوب‌‌آهن اصفهان طی سال جاری با وجود تحریم‌های‌ظالمانه و مشکلات موجود در خصوص تامین مواداولیه، نوسانات نرخ ارز، تصمیمات خلق‌الساعه در بخش صنعت و تولید و … توانست نسبت به سال گذشته در بخش تولید و صادرات رشد چشمگیری داشته باشد و اگر مشکلات موجود در تامین سنگ‌‌آهن موردنیاز این شرکت برطرف شود؛ قطعا تولید و صادرات محصولات فولادی تولید این شرکت با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما؛ ذوب‌آهن اصفهان آماده‌ترین واحد صنعتی کشور در راستای «جهش تولید» است. این شرکت که به عنوان صنعت مادر از آن نام برده می‌شود؛ در حال حاضر به عنوان بزرگترین تولیدکننده ریل کشور محسوب می‌شود و توانسته با مدیریت حاذق و پرسنل زحمتکش و دلسوز؛ کشور را از واردات ریل بی‌نیاز کند که البته این موضوع برای بخش صنعت کشور یک دستاورد مهم و بی‌بدیل به شمار می‌رود.
به گواه می‌توان اذعان کرد که شرکت ذوب‌آهن اصفهان؛ صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور را متحول و از واردات این محصول استراتژیک بی‌نیاز کرده است و امروز در حالی که این شرکت از زیان انباشته خارج شده؛ حتی امکان صادرات این محصول را هم برای کشور فراهم کرده است که این موضوع را باید حاصل تدابیر و سیاست‌های اتخاذ شده منحصربه‌فرد مدیریت و پرسنل این مجموعه دانست.

مطابق گزارش‌های موجود در حال حاضر ذوب‌آهن اصفهان ماهانه 6 هزار تن ریل تولید می‌کند؛ در حالی که چشم‌انداز تولید این محصول در شرکت ذوب‌آهن و در صورت تامین مواداولیه به میزان نیاز؛ ماهانه 10 هزار تن است.
ذوب‌آهن اصفهان پیشرو و پشتیبان توسعه زیرساخت‌های کشور است؛ به گونه‌ای که ریل‌گذاری محور راهبردی راه‌‌آهن زاهدان–چابهار به عنوان طولانی‌ترین مسیر ریلی کشور و تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی است که در نتیجه آن کشورهای آسیای‌میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی متصل می‌شوند و جالب آنکه 92 هزار تن ریل موردنیاز این پروژه تماما توسط ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شود.
در همین راستا طبق تفاهمنامه‌ای قرار است توسط ذوب‌آهن اصفهان محصول ریل تولید و به قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء (ص) تحویل داده شود که تاکنون سه نوع ریل موردنیاز سراسر کشور توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان تولید شده است.

ذوب‌آهن اصفهان همچنین برای تولید ریل جدید با عنوان ریل سوزن که محصول خاصی است نیز اقدامات منحصر‌به‌فردی را انجام داده است. این نوع ریل هیچ ‌‌نوع محور تقارنی ندارد و در نورد هرچه پروفیل نامتقارن‌تر باشد؛ تولید آن سخت‌‌تر انجام می‌شود. در همین راستا ذوب‌آهن با توجه به اینکه امکان واردات ریل سوزن به کشور وجود نداشت و تامین این محصول ارزش ملی دارد؛ بدون توجه به منابع مالی طراحی این محصول را برای تولید آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود تا آخر شهریور یا اوایل مهرماه ریل جدید برای کشور تولید کند.
ورق سازه‌های فولادی یکی از محصولات جدید ذوب‌آهن اصفهان است که تولید آن هم به خوبی در حال انجام است و مطابق گزارش‌های موجود اخیرا 10 هزار تن از این محصول در سایزهای 300 در 10 ،20 ،15 و 25 تولید و تحویل خریدار شده است.

این در حالی است که شرکت ذوب‌آهن اصفهان طی سه ماهه اول سالجاری حدود 15 هزار تن ریل وارد بازار کرده است. این شرکت همچنین برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و همکاری با راه‌آهن جمهوری اسلامی به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت ناوگان ریلی در راستای حمل مواداولیه و محصول نیز تمهیداتی اندیشیده است.
همچنین ذوب‌‌آهن اصفهان در حوزه صرفه‌جویی در مصرف آب و ایجاد فضای سبز 80 برابر استاندارد‌های موجود اقدام کرده است و آماده‌ترین واحد صنعتی کشور برای «جهش تولید» محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که تلاش این شرکت عظیم صنعتی بر این است که تولید این شرکت از 3 میلیون و600 هزار تن نیز فراتر رود و بتواند در عمل شعار سالجاری که همانا «جهش تولید» است را محقق سازد.

ذوب‌آهن اصفهان به عنوان شرکتی پویا در سالجاری با وجود اینکه در حوزه تولید ریل رشد چشمگیری داشته است؛ این رشد را به عنوان پایه‌ای در اجرای طرح‌های توسعه ملی ایران قرار داده و در حوزه‌های حفظ محیط‌زیست، کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش ترافیک جاده‌ها نیز استراتژی‌های هوشمندانه و قابل‌توجهی را اتخاذ کرده است.
امید است در ماه‌های پایانی سال شرکت ذوب‌آهن اصفهان با ادامه این مسیر رو به رشد بتواند به تمامی اهداف مدنظر مسئولان و دست‌اندرکاران این شرکت بزرگ صنعتی دست یابد و همچنان جز‌ء اولین‌ها باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *