سال درخشان برای میدکو؛ عملکرد مناسب میدکو در خرداد ماه

شاخص بورس تهران در آستانه رسیدن به 250 هزار واحد است. بعد از تثبیت در محدوده بالای 240 هزار واحد، باعث گردید رشد شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تا پایان خرداد ماه بازده 56درصدی را به ثبت برساند.

graf1

نمودار1: شاخص‌‌کل بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال تا پایان خرداد 98

graf2

در بازه زمانی ابتدای فروردین تا پایان خرداد ماه 98؛ سهام بسیاری از شرکت‌ها به خصوص گروه فلزات‌ومعدنی‌ها رشد چشمگیری را تجربه کرد. شاخص گروه کانه‌های فلزی بیش از ۴۰ درصد رشد را تجربه کرده است. 
در همین راستا گروه کانه‌های فلزی حرکت و رشد خود را از سال گذشته آغاز کرده است که در این میان هلدینگ میدکو رشد متناسبی با شاخص و دیگر شرکت‌های گروه نداشت، اما طی دوره یک ماه منتهی به خرداد 98، سهام هلدینگ معدنی خاورمیانه ۳۱ درصد رشد را به ثبت رساند که نشان از سال درخشان برای این شرکت پیشرو است.
نمودار 2: مقایسه درصد رشد شاخص‌کل و شاخص کانه‌های فلزی

graf3

آخرین معاملات این سهم با صف سنگین خرید همراه بود (اوایل تیرماه 98) که نوید رشد ادامه‌دار این سهم را می‌دهد. «میدکو» گرچه در مسیر اجرای پروژه‌ها طی سال‌های گذشته کند عمل کرده، اما به نظر می‌‌رسد بهره‌برداری از پروژه‌های این شرکت در مسیر خود قرار گرفته است. شرکت میدکو افزایش سرمایه 700 میلیارد تومانی (معادل 24 درصدی) از محل آورده نقدی و مطالبات حاصل‌‌‌شده سهامداران را طی روزهای پایانی ماه گذشته به تصویب رساند.
بر اساس طرح توجیهی افزایش سرمایه هلدینگ صنعتی‌ومعدنی خاورمیانه منابع حاصل از افزایش سرمایه را صرف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر نظیر فولاد سیرجان، بوتیا و بابک‌‌مس خواهد کرد. از نکات مثبتی که در طرح توجیهی افزایش سرمایه مورد اشاره قرار گرفته است؛ شروع فاز بهره‌برداری پروژه فولاد بردسیر با ظرفیت تولید یک میلیون تن و همچنین پروژه فولاد زرند با ظرفیت یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تن از ابتدای سال 98 است.
بر همین اساس به نظر می‌رسد در سال آینده می‌توان اثر محسوس راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ هلدینگ «میدکو» را در سود خالص این شرکت‌ها مشاهده کرد. علاوه بر این پروژه مس کاتدی «میدکو» از اردیبهشت سالجاری در فاز بهره‌برداری قرار گرفته است و این موضوع نیز نوید انعکاس اثر تولید محصولات مسی را در صورت‌های مالی این شرکت می‌دهد.
روند صعودی میدکو که در نمودار زیر مشخص شده؛ موید این مطلب است که سال 98 با در نظر گرفتن تمامی سناریو‌ها،؛ هلدینگ صنعتی میدکو می‌تواند جزء پربازده‌ترین شرکت‌های بورسی باشد. با توجه به برخورد مجدد به سقف قیمتی 4450 ریال، احتمالا این سطح مقاومتی شکسته و راه برای صعود قیمت به بالای 6000 ریال هموار خواهد شد.
نمودار 3: نمودار خطی (روند صعودی سهم از سال 97 و شدت آن در خرداد ماه 98)

در پایان علاوه بر این، یکی از صنایعی که طی ماه‌های اخیر توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران بورسی را به خود اختصاص داده؛ صنعت زغال‌سنگ است. از میانه مرداد ماه سال گذشته، شاخص این صنعت در بورس تهران رشد ۱۲۰ درصدی را تجربه کرده است. رشد پر شتاب سهام این گروه تا حدی بالا بود که نگرانی از کشیده شدن برخی از نمادهای این گروه به مدار حباب نیز به وجود آورد.
در این میان «میدکو» سال گذشته ۱۵۵هزار تن کنسانتره زغال و همچنین ۱۶۳ هزار تن کک متالورژی تولید کرده است. ظرفیت اسمی تولید زغال‌سنگ در این هلدینگ به حدود یک میلیون و100 هزار تن و ظرفیت تولید کک متالورژی به حدود یک میلیون و200 هزار تن می‌رسد.
بر اساس گزارش‌های تفسیری و عملکرد ۳ ماه نخست سال‌جاری این شرکت؛ انتظار برای راه‌اندازی پروژه ۵۴۰ هزار تنی زغال‌سنگ از زمستان امسال وجود دارد. به نظر می‌رسد از این لحاظ نیز سودآوری هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه مجال رشد بیشتری را داشته باشد. با توجه به چشم‌انداز پروژه‌های «میدکو» بازی حق‌تقدم سهام «میدکو» در هفته‌های آینده جذاب خواهد بود.

graf4

نمودار 4: خلاصه عملکرد شرکت میدکو در قیاس با شاخص کل در خرداد ماه 98

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *