برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات:شورای نگهبان نظارت استصوابی غیر قانونی خودرا کنار بگذارد!

به خودمان دروغ نگوییم فیلترینگ ویژه سازی محدودیت؛ و فضایی برای فساد ؛ رانت و سودجویی ست و فیلتر کردن دسترسی به شبکه های مجازی؛ صرفا برای و مختص مردم راه به جایی ندارد؛ به مردم احترام بگذاریم.
دکتر محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید براین مطلب در گفت و گویی اینستاگرامی اعلام کرد: مردم نامحرم نیستند و به نظر می رسد نه تنها رییس قوه قضاییه با شعارهای خود فاصله نجومی دارد بلکه مجلسی که با شعار معیشت و عدالت با مشارکت به اقبال پیروزی رسید هم در عمل در خدمت مردم نیست!

عضو شورای شهر تهران دراین گفت و گوی اینستاگرامی که با چهار محور سیاسی؛ بین الملل ؛ شهری و اجتماعی با مخاطبان خود صریح سخن می گفت در خصوص مشارکت مردم در انتخابات 1400 اذعان داشت: مردم فی الذات خواهان اصلاحات در کشور هستند و هرجا اصلاح طلبان مشارکت نداشتند مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی حاضر این عدم مشارکت بخوبی نشان داد تمامیت خواهی اقبال پیروزی دارد فارغ از حواشی انتخابات اخیر اگر شورای نگهبان دست از نظارت استصوابی غیر قانونی خود بردارد مشارکت افزایش می یابد.
وی ادامه داد: انتخابات رقابتی با مشارکت حداکثری همراه است ضمن اینکه دهه اول دوره ریاست جمهوری از سال اینده دوره تغییر شیفت و پوست اندازی در تاریخ ایران خواهد بود و باید چهره های جدید از نسل دوم انقلاب در راستای گام دوم وارد عرصه رقابتی و اداره دولت شوند.


وی درخصوص احتمال کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری 1400 مطرح کرد: در شورای مرکزی حزب اعتماد ملی سه گزینه برای کاندیداتوری مطرح است که در صورت اجماع اطلاع رسانی می شود.
عضو شورای مرکزی و عضو هیات موسس حزب اعتماد ملی با انتقاد از عملکرد جنگنده قالیباف تاکید کرد:
رییس قوه مقننه که در انتخاباتی بدون رقیب این کرسی بسیار پراهمیت را کسب کرده و به این باور رسیده با مشارکت کم در انتخابات ریاست جمهوری هم پیروز خواهد شد؛ بهتر است واقع بینانه تصمیم بگیرد. این کرسی را محفوظ و به وعده های عمل نشده خود در خصوص معیشت و برقراری عدالت بپردازد. جایگاه فعلی ایشان می توانست اثرگذارتر ازیک دولت حتی باشد.

انتخابات ایران و تاثیر پیروزی بایدن!
دکترحق شناس درادامه این گفت و گوی اینستاگرامی اثرات انتخاب بایدن را درمقایسه با ترامپ بسیار متفاوت دانست و اذعان داشت: امروز نمی‌توان گفت که حضور چهره یا قدرتی در یک کشور دیگر، اثری بر فضای سیاسی و نوع روابط و نگاه مردم در کشور دیگر ندارد. اینکه چه کسی در عراق، ترکیه یا روسیه امورات را اداره می کند، اثرات جدی و مستقیمی روی فضای سیاست و اقتصاد و فضاهای ارتباطی کشورهای دیگر دارد.
وی افزود: فضای موجود نشان می‌دهد حضور بایدن در کاخ سفید اثراتش به شدت متفاوت از ترامپ است که می‌توانیم در فضای انتخاباتی ایران مشاهده کنیم. حتی پیروزی بایدن در حوزه اقتصاد ایران آثار مشخصی دارد. قیمت دلار و ارز را قبل از انتخابات امریکا با امروز مقایسه کنید؟ وقتی این تحولات در زندگی مردم اثر مستقیم دارند، نمی توان نقش آن را در فضای انتخابات آینده ایران نادیده گرفت.
حق شناس اضافه کرد:، برگ برنده ایران پیروزی جریان خردگرا در انتخابات آتی است و چنانچه می دانیم؛ همیشه در ایران و آمریکا جریان‌های رادیکال از تنش میان دو کشور سود می‌برند و تنها راه ممانعت از تسلط جریان‌های تندروی داخلی و صلح‌ستیز خارجی چون ترامپ، پمپئو، نتانیاهو و هم پیمانان منطقه‌ای آنها، پیروزی جریان عقل‌گرا در انتخابات ریاست جمهوری ایران است..


عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: دولتی در ایران می تواند منافع مردم را دنبال کند که بیشترین مشارکت و آرای مردمی را پشت سر خود داشته باشد. هر قدر این دولت بتواند بخش بزرگ‌تری از مردم را نمایندگی کند مقابل خارجی‌ها از اقتدار و اعتماد نفس بیشتری برخوردار خواهد بود. دولتی که با رای حداقلی و در انتخاباتی بدون رقابت و مشارکت پیروز شود، نمی‌تواند منافع مردم ایران را نمایندگی کند
محمد جواد حق شناس با دوره ای نسبتا موثر وطولانی در عرصه های مدیریتی در مناصب مختلف سیاسی و اجتماعی درادامه این گفت و گو در خصوص کارنامه اصلاح طلبان در شورای شهر حاضر خاطرنشان کرد: در خاتمه مجلس شورای اسلامی قبل تعداد اعضای شورای شهر بصورت غیر کارشناسی کاهش یافت این مساله مثلا برای شهر بزرگی مثل تهران یعنی هر پانصد هزار نفر یک نماینده در شورا که بااین بار سنگین مسوولیت مصایب و دشواری های زیادی به همراه داشت اما در مجموع شورای شهر تهران تمام تلاش خودرا باوجود حتی ابتلا به بیماری ها ازجمله کرونا بخوبی انجام داد و عملکرد کمیسیون ها قابل قبول است بااینکه مثلا کمیسیون اجتماعی سه نفر عضو دارد و اگر یک نفر در جلسات حاضر نباشد از حد نصاب برای تشکیل باز می ماند درعین حال اقدامات خوبی بویژه برای هنرمندان ؛ انجمن های هنری ؛ انتشار کتب ویژه هنرمندان؛ رسیدگی جدی به ارامستان دولاب که قریب به یکصد سال حتی ذره ای مورد توجه نبود؛ نصب سردیس ها و برگزاری بزرگداشت ها و تلاش برای حمایت سمن ها در مسیر خوداتکایی و تاثیرگذاری بیشتر اجتماعی قدمهای بسیار ارزشمندی برداشته شد.


وی باانتقاد از عملکرد شهردارتهران و بی توجهی او نسبت به اطلاع رسانی و عدم توجه به قواعد نظارتی و حتی مصوبه ها بااشاره به تذکر اخیری که تقدیم به هیات رییسه نموده است بیان داشت: من همچنان خودرا خبرنگار می دانم و اعتقاد دارم مردم حق دارند بدانند و اطلاعات شفاف در اختیار مردم گذاشته شود.
به گفته دکتر حق شناس دراین تذکر آمده است:
«تذکر من به هیات رئیسه محترم جناب آقای مهندس هاشمی و شهردار محترم تهران است. استحضار دارید که در هفته‌ای که گذشت متاسفانه دو تن از همکاران ما در شهرداری‌های منطقه ۸ و ۲ توسط مقامات امنیتی و با دستور مقامات قضایی دستگیر شدند، ابعاد ماجرا متاسفانه برای شهروندان و پیگیری کنندگان مسائل شهر هنوز روشن نیست.»
وبا توجه به حساسیتی که جامعه نسبت به مسائل شهر تهران دارد، انتظار می‌رودکه اطلاع رسانی دقیق توسط شهردار محترم تهران که فقط یک توئیت از ایشان صادر شده و همینطور شخص حضرتعالی برای ذینفعان اصلی که مردم شهر هستند و نمایندگانشان صورت پذیرد. انتظار هست که این اطلاعات تا جایی که به نحوه رسیدگی و چارچوب آن آسیب نمی‌رساند، در اختیار جامعه و رسانه‌ها قرار بگیرد.


در بخش دیگر این تذکر باانتقاد از عملکرد قوه قضاییه مصرح امده است؛ انتظار داریم قوه محترم قضایی و ریاست عالی آن، به این مهم هم توجه کنند که افکار عمومی و جامعه را در جریان روند رسیدگی‌ها قرار دهند. در حالیکه ما شاهد هستیم متاسفانه با گذشت چند سال که از دستگیری قائم مقام وقت شهرداری تهران در سال ۱۳۹۶ می‌گذرد، متاسفانه ما هیچ خبر دقیق و روشنی از میزان هدر رفت اموال مردم، (سخن از بیش از چند هزار میلیارد تومان اختلاس است) به افکار عمومی داده نشده و نمایندگان مردم که ذی نفعان اصلی این ماجرا هستند نیز اطلاعی ندارند که در این حوزه وظیفه نمایندگی مردم ایجاب می‌کند پیگیر حقوق مردم باشند.
در اینکه این میزان هدررفت چگونه بوده، تضییع حقوق چگونه شکل گرفته و اینکه به هر حال شهروندان علی القاعده به عنوان صاحبان اصلی این سرمایه نامحرم نیستند، متاسفانه این رویکرد مورد توجه قرار نگرفته است.
البته بهانه‌ای که مطرح شده حتی در آن مقطع اینکه، چون سابقه کار این متهمان نظامی بوده و به دادگاه نظامی احاله شده در حالیکه موقعیت کار و موقعیت خدمت اصلا نظامی نیست حالا چرا این روند اتخاذ شده محل پرسش و سوال است حداقل انتظار توضیح می‌رود.
خواهشم این است که یادمان نرود مردم صاحبان اصلی شهر و صاحبان اصلی انقلاب هستند و نامحرم نیستند و با گذشت بیش از سه و نیم سال از این ماجرا انتظار داریم که نه تنها در این موضوع بلکه موضوعی که در هفته پیش گذشت، مردم و افکار عمومی را از آنچه که می‌گذرد، مستحضر کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *