ساعت کار ادارات از ابتدای خرداد ۶ صبح تا ۱ بعد از ظهر می‌شود

وزیر نیرو از طرح تشویق سراسری مشترکان صنعت برق خبر داد و گفت: هر مشترکی که میزان مصرف خود را نسبت به سال قبل کاهش دهد از وزارت نیرو پاداش دریافت می‌کند که برای این طرح نیز میلیاردها تومان پاداش در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از ایسنا؛ علی‌اکبر محرابیان امروز در همایش مشترک وزارتخانه‌های نیرو، کشور و صمت با استانداران و مدیران صنعت برق کشور با اشاره به جزییات اجرای طرح تشویق مشترکان صنعت برق اظهار کرد: در بخش اداری به دلیل عملکرد خوبی که در سال گذشته شاهد آن بودیم همان مدل را اجرایی خواهیم کرد. در بخش صنعت نیز سیاست‌گذاری‌هایی را در دستور کار داریم و براساس عملکرد سال قبل عمل می‌کنیم.

ساعت کار ادارات از ابتدای خرداد ۶ صبح تا ۱ بعد از ظهر می‌شود

وزیر نیرو با بیان این‌که در سال جاری معیار و خطوطی را مشخص کرده‌ایم که براساس آن رتبه‌بندی و امتیازدهی صورت می‌گیرد، گفت: ساعت کاری ادارات از خردادماه شش صبح تا یک بعد از ظهر خواهد شد و ادارات موظفند یک ساعت قبل از پایان کار کولرهای خود را خاموش کنند و در مناطق گرمسیر همزمان با پایان ساعت اداری می‌بایست وسائل سرمایشی خاموش شود. ضمن این‌که تمامی دستگاه‌های اداری موظف هستند مولدهای برق خود را وارد مدار کنند.

وی اضافه کرد: تلاش ما این است که میزان انرژی که به بخش صنعت داده‌ایم را افزایش دهیم و محدودیتی که برای صنایع کوچک در نظر گرفته شده است صفر تعریف شده است. در شهرک‌های صنعتی نیز فقط به میزان ۱۲ ساعت در هفته معادل تعطیلی جمعه محدودیت برای آنها محاسبه می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: در واحدهای بزرگ نیز با توافقی که با وزارت صنایع صورت گرفته متناسب با نیاز آنها توزیع بار در زمان غیراوج صورت می‌گیرد تا نیاز آنها نیز برطرف شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته اظهار کرد: براساس مکاتباتی که با انجمن کارفرمایی سیمان صورت گرفت میزان تولید آنها افزایش یافت و امسال نیز کار ویژه‌تری را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم شاهد تولید بیشتر باشیم.

محرابیان با اشاره به بخش خانگی و اقدامات صورت گرفته برای اعمال مدیریت مصرف در این بخش گفت: طرح پاداش صرفه‌جویی سال قبل اجرا شد که در پی آن شاهد صرفه‌جویی گسترده در کشور بودیم. امسال نیز براساس پیشرفته‌ترین مدل‌های اقتصادی یک مدل را اجرا کردیم که اگر به خوبی اطلاع‌رسانی شود شاهد یک صرفه‌جویی بدون کمترین چالش خواهیم بود.

به گفته وی، از اول خردادماه این طرح آغاز می‌شود و مشترکان بسته به میزان کاهش مصرف خود چه زیر الگو چه بالاتر از الگو از پاداش خوش مصرفی بهره مند می‌شوند به گونه‌ای که هر مشترکی مصرف خود را یک کیلووات ساعت کاهش دهد تا ۲۰۰۰ تومان پاداش می‌گیرد.

وزیر نیرو با بیان این‌که براساس این طرح میلیاردها تومان پاداش توزیع خواهد شد، ادامه داد: اگر در مناطق گرمسیری یک کولر گازی خاموش شود یک میلیون تومان پاداش به مشترک تخصیص می‌یابد. در مناطق عادی نیز اگر مشترک دور کولر خود را از دور تند به کند کاهش دهد ۱۵۰ هزار تومان پاداش می‌گیرد.

وزیر نیرو با بیان این‌که مهم‌ترین تاکتیک و استراتژی در طول سال‌های اخیر ناامید کردن مردم و حتی مسئولین در مقابل دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی بوده است، گفت: دستاوردهایی که اگر خوب به آنها نگاه کنیم مهم‌ترین علل افتخار کشور که در حوزه‌های مختلف من‌الجمله صنعت برق اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به مقایسه دستاوردهای فعلی کشور در صنعت برق تا ابتدای انقلاب اظهار کرد: زمانی هیچ حرفی برای گفتن در صنعت برق نداشتیم اما اکنون شرایط تغییر کرده و تمام نیازهایمان را در داخل کشور تامین می‌کنیم ضمن این‌که در حال صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر هستیم که در این زمینه نیز پیشتاز شده‌ایم.

محرابیان با بیان این‌که ایران در حوزه توربین و دستیابی به تکنولوژی در این عرصه جزو پنج کشور برتر ساخت توربین در جهان است، گفت: در توربین عنصری وجود دارد که چرخش می‌کند و وزن آن تا 60 تن نیز می‌رسد که باید در یک دقیقه 300 دور بچرخد که به معنای چرخش 50 مرتبه در ثانیه است. این تکنولوژی به طور کامل توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده و بعضا در اقصی‌نقاط دنیا نیز صادر می‌شود که نشان از اهمیت و توان ایرانی دارد.

غفلت از صنعت برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

وزیر نیرو با بیان این‌که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در موضوع برق غفلت‌هایی صورت گرفت که نتیجه آن ناترازی‌های حال حاضر بود، تصریح کرد: عدم سرمایه گذاری و عدم اجرای بسیاری از پروژه‌ها در زمان خود منجر به وقوع شرایط نابه‌سامان در صنعت برق شد به همین دلیل شاهد خاموشی در کشور بودیم.

وی با بیان این‌که برای گذر از این شرایط برنامه ‌ریزی‌هایی صورت گرفت به طوری که تا پایان سال 1401 مجموع ظرفیت نیروگاهی کشور به بیش از 7054 مگاوات افزایش یافت که از این میزان 6864 مگاوات مربوط به نیروگاه‌های حرارتی بود که در نوع خود یک رکوردزنی به حساب می‌آید.

محرابیان با اشاره به ظرفیت تولید در سال‌های مختلف گفت: در سال 1393، 881 مگاوات، در سال 1393، 2486 مگاوات، در سال 1394، 551 مگاوات، در سال 1395، 1228 مگاوات، در سال 1396، 1726 مگاوات، در سال 1397، 1462 مگاوات، در سال 1398، 2756 مگاوات، در سال 1399 و نیمه اول سال 1400، 1860 مگاوات و نیمه دوم سال 1400 و 1401، 6864 مگاوات مجموع ظرفیت نیروگاهی کشور بود.

وی با تاکید بر این‌که متوسط ساخت نیروگاه در هشت سال قبل 1618 مگاوات بود، تصریح کرد: به مدار آمدن 1316 مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی رکورد دیگری بود که به ثبت رسید که این موضوع منجر به صرفه‌جویی دو میلیارد مترمکعب سوخت شد.

تولید 320 میلیارد کیلووات ساعت برق در سال گذشته

محرابیان با بیان این‌که سال گذشته 320 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شد که 76 میلیارد کیلووات ساعت آن بدون مصرف سوخت بود، اظهار کرد: سال گذشته تبادل انرژی که با کشورهای همسایه صورت گرفت معادل 25 درصد کل تبادل ایران با کشورهای همسایه بود و توافق‌های خوبی نیز امسال صورت گرفته که در زمان خود اعلام می‌کنیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که برای سال 1402، 140 اقدام و برنامه را تعریف کرده‌ایم که در دو بخش توسعه نیروگاهی، تعمیرات و مدیریت مصرف است، تصریح کرد: با سیاست‌هایی که پیش می‌گیریم امیدواریم تابستانی بدون چالش را پشت سر بگذاریم.

تامین برق صنایع در تابستان گذشته ۸.۵ درصد رشد یافت

معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو نیز با اشاره به رشد ۸.۵ درصدی تامین برق برای صنایع در تابستان سال گذشته، گفت: میزان برق تولیدی در سال ۱۴۰۱ معادل کل برق تولیدی در دولت یازدهم بود و انتظار می‌رود با انجام اقدامات در حوزه توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی، میزان برق تولیدی در سال جاری نیز برابر با کل برق تولید شده در دولت گذشته باشد.

احمد حیدری در همایش مشترک وزارتخانه‌های نیرو، کشور و صمت با استانداران و مدیران صنعت برق کشور، با بیان اینکه از همه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کشور در صنعت برق برای تحقق شعار «مهار تورم، رشد تولید» استفاده می شود، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بخشی از فرمایشات خود به پیشبرد طرح‌های مهم در صنعت آب و برق اشاره فرموده‌اند.

وی با بیان اینکه آب و برق دو عنصر اصلی برای رشد تولید در کشور محسوب می‌شود، گفت: بر همین اساس اقدامات مناسبی برای رشد تولید در صنایع مختلف صورت گرفت که نسبت به عملکرد سال گذشته تفاوت‌های چشمگیری دارد.

معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو  با بیان اینکه میزان برق تولیدی در سال ۱۴۰۱ برابر با کل برق تولیدی در دولت یازدهم بود، گفت: انتظار می‌رود با انجام اقدامات در حوزه توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی میزان برق تولیدی در سال جاری نیز برابر با کل برق تولید شده در دولت دوازدهم باشد.

حیدری با بیان اینکه کشور در سال ۱۴۰۰ با کمبود ۱۷ هزار مگاواتی برق روبرو بود، اظهار کرد: چنانچه تولید و توسعه نیروگاه‌ها شکل نمی‌گرفت و به صورت جدی در دستورکار نبود، امروز با ۲۵ هزار مگاوات ناترازی برق مواجه می‌شدیم و به دنبال آن ۲۵ درصد کل کشور با خاموشی‌ها روبرو می‌شد.

وی با بیان اینکه در بخش صنعت در پیک تابستان سال گذشته تامین برق ۸.۵ درصد رشد یافت، اظهار کرد: بر این اساس شاهد رشد تولید در صنعت فولاد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های گذشته شدیم و امسال نیز برنامه‌هایی را به واسطه پیشبرد ۱۴۰ اقدام برای رشد تولید در بخش صنعت در نظر داریم.

معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف برق در بخش خانگی و اداری کشور در تابستان امسال، اضافه کرد: با بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق و نیز قانون بودجه ۱۴۰۲ می‌توان توفیقات بسیاری را برای مدیریت مصرف کسب کرد.

حیدری تکلیف به صنایع انرژی‌بر برای احداث ۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، تعیین تکلیف تعهدات دولت بابت مابه‌التفاوت قیمت‌های تمام‌شده و تکلیفی فروش برق و انشعاب، تدوین سازو کار بدهی سرمایه‌گذاران غیردولتی بخش برق و غیره را از جمله مواردی عنوان کرد که ذیل بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق حاصل می‌شود.

وی در ادامه به تشکیل کارگروه طرح‌ها و لوایح اشاره کرد و افزود: این کارگروه به منظور پیشبرد اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه صنعت برق تشکیل شده است.
معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌ریزی برای تامین آب و برق پایدار در مرزهای ورودی و خروجی کشور در اربعین امسال اظهار کرد: باید جنبه‌های رسانه‌ای و اجتماعی اقدامات و برنامه‌های وزارت نیرو نیز مورد توجه قرار گیرد.

منبع : ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *