دکتر جهانیان مدیرعامل شرکت نفتی پارس طلائیه: مجازات‌ها در ایران بازدارنده و کافی نیست

بی‌برنامگی و بی‌نظمی مالی اقتصاد کشور را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است؛ در حالی که مشکل کشور بی‌پولی نیست؛ بلکه بی‌نظمی مالی اقتصاد کشور را بیمار کرده و همین امر باعث شده است که عده‌ای از افراد فرصت‌طلب از این شرایط سو‌ءاستفاده کنند و در نهایت ارزش پول‌ملی کشور را کاهش دهند.


دکتر حمیدرضا جهانیان مدیرعامل شرکت نفتی پارس طلائیه ضمن بیان مطلب فوق در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت کوتاه‌ترین مسیر را برای کسری بودجه انتخاب کرده است، گفت: در حال حاضر قیمت دلار در بودجه 17500 تومان تعیین شده است که می‌تواند اقتصاد کشور را در آستانه فشار بیشتری قرار دهد؛ چراکه به معنای این است که ارز 4200 تومانی چهار برابر شود.


کاندیدا سابق ریاست‌جمهوری با بیان اینکه دولت همه‌‌ساله قیمت دلار را بر اساس نرخ ریال مصوب می‌‌کند، ادامه‌‌داد: به اعتقاد من قیمتی که اکنون برای دلار در نظر گرفته شده است؛ غیرقابل باور است؛ چراکه درآمد در کشور قابل‌توجه است، اما بی‌نظمی فراوان است و همین مساله موجب شده است تا افراد فرصت‌طلب سودهای کلانی را برای خود لحاظ کنند.
وی در ادامه افزود: ارز در اقتصاد کشور حکم خون در بدن را دارد و نباید خون اقتصاد از چرخه مالی کشور خارج شود. اینکه مردم ارز را برای سودآوری خریداری و خارج از سیستم بانکی در منازل خود نگهداری می‌کنند؛ اشتباه خیلی بزرگی است؛ چراکه به دنبال این امر ارز از سیستم حیاتی اقتصاد خارج می‌‌شود.
دکتر جهانیان در ادامه صحبت‌های خود به مسائل رایج در خصوص افزایش قیمت دلار و ارز پرداخت و گفت: سؤالی که مطرح است که چرا قیمت دلار افزایش یافت و راهکار برون‌رفت از این معضل چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که دولت ارزش پول کشور را برای کسب درآمد کاهش می‌‌دهد و برای جذب سرمایه ریالی اقدام به فروش ارز در بازار می‌کند، اما متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای تامین قدرت مالی مردم ندارد. بنابراین زمانی که دولت برای پول و سرمایه مردم برنامه نداشته باشد؛ بحران ایجاد می‌شود و این بحران از جایی شروع شد که مردم با عنوان خریدار به دلار نگاه کردند.


وی با تاکید بر ضرورت ورود سیستم قضایی کشور بر مساله نگهداری ارز خارج از سیستم بانکی خصوص تاکیدکرد: در هیچ جای دنیا نگهداری ارز خارج از سیستم بانکی مجاز نیست و در این خصوص لازم است حجت‌الاسلام رئیسی رئیس قوه قضائیه به این موضوع رسیدگی کند. بنابراین شایسته است برای نگهداری ارز خارج از سیستم بانکی مجازات تعیین شود.

جهانیان گفت: چنانچه این موضوع از سوی قوه قضائیه رسیدگی شود؛ به طوری که لایحه مجازات نگهداری اسکناس ارزی خارج از بانک به مجلس پیشنهاد دهد؛ بدون شک شاهد قیمت نزولی دلار و زیان محتکران دلار در کشور خواهیم بود.
وی با اشاره به افزایش تقاضا و کاهش عرضه دلار گفت: به طبع این امر «تورم ایرانی» در کشور ایجاد شده است و عده‌‌ای از افراد دارای قدرت مالی و حتی عده‌‌ای افراد دیگر اموال خود را به فروش رسانده‌اند و ارز خریداری کرده‌‌اند و خارج از سیستم بانکی کشور نگهداری می‌کنند که این امر باعث قیمت کاذب و حبابی نرخ ارز در کشور شده است و مسکن، خودرو، زمین، مایحتاج مردم و … گران شود؛ این در حالی است که هیچگونه نظارتی بر این موضوع وجود ندارد.


دکتر جهانیان با بیان این مطلب که ارز در اختیار کسانی است که نه تولیدکننده هستند و نه بازرگان تاکیدکرد: تنها راهی که می‌تواند کشور را از این بحران نجات دهد؛ این است که نگهداری ارز خارج از سیستم بانکی ممنوع شود و در عین حال برای آن مجازات تعیین شود.
وی متذکر شد: حباب دلار باعث سوءاستفاده فرصت‌طلبان و بی‌انصافان شده و بدون هراس با هر قیمتی کالای موردنیاز مردم را عرضه می‌کنند؛ به طوری که با دلار ۴۲۰۰ کالا وارد می‌کنند، اما با دلار ۳۰ هزار تومانی محاسبه و عرضه می‌کنند.
مدیرعامل شرکت نفتی پارس طلائیه با طرح این سؤال که چرا غیرت ملی از بین رفته است؟ گفت: اگر قانون مجازات‌های اسلامی تغییر کند، می‌تواند بازدارنده باشد؛ چراکه مجازات‌ها برای فرصت‌‌طلبان و محتکران بسیار پائین‌تر از جرمشان است.
دکتر جهانیان با بیان اینکه ایران جزو بزرگترین تولیدکنندگان نفت است، ادامه‌‌داد: در حال حاضر نفت مواد پایه 85000 فرآورده و محصول است، اما متاسفانه ایران نتوانسته است ارزش‌افزوده مناسبی برای این محصولات ایجاد کند.
وی در همین خصوص افزود: اگر ایران به جای فروش نفت‌خام آن را در اختیار نخبگان داخلی قرار دهد؛ شاید نتوانند در داخل 58 هزار محصول تولید کنند، اما می‌توانند 20 هزار محصول را فرآوری کنند.
دکتر جهانیان با تاکید بر لزوم حمایت و اعتماد دولت نسبت به نخبگان گفت: به جای مذاکره و انتظار مساعدت دشمنان لازم است که دولت به جوانان نخبه اعتماد کند؛ این کشور دارای سرمایه‌هایی از متخصصان، نخبگان و معادن است، اما بیکاری متخصصان نتیجه بی‌برنامه‌گی دولت به دلیل خام‌فروشی است. درست در جایی که جوانان این مرزوبوم بیکار هستند؛ با خام‌فروشی جوانان چین، هند و اروپا را مشغول کار و فعالیت می‌کنیم و در نهایت تولید آنها را با مشکلات متعددی خریداری می‌کنیم؛ این در حالی است که ایران باید تحریم‌کننده باشد نه تحریم‌شونده.
وی با تاکید بر واگذاری شرکت‌های دولتی به مردم و کاهش دخالت دولت در این امر گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی استفاده از داشته‌های خودمان از جمله نخبگان، جوانان، معادن و ذخایر کشور است که در قالب تعاونی‌های توسعه‌ای می‌توان سرمایه خرد مردمی را به مالکیت صنعت کشور تبدیل کرد.


وی در ادامه با تشریح سابقه فعالیت و عمکرد شرکت نفتی پارس طلائیه گفت: این شرکت از سال 79 فعالیت صادراتی خود را آغاز و موفقیت‌های بی‌شماری را در این راستا کسب کرده است. این شرکت تنها مجموعه‌ای است که توانست از ارتش آمریکا غرامت بگیرد؛ در حالی که چنین چیزی در هیچ جای دنیا سابقه نداشته است.
دکتر جهانیان در ادامه افزود: این شرکت و مسئولان آن علاوه بر شناخت کامل اقتصاد؛ بر مشکلات موجود در این حوزه واقف هستند و همچنین راهکارهای برون‌رفت از مشکلات را می‌دانند و همواره مسائل را به مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه اطلاع داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *