یادداشت به مناسبت روز بین المللی صلح

 

PhotoGrid 1474544574677-1

 

از صلح تعاریف مختلفی به عمل آمده است. یکی از تعاریف رایج آن، این است که صلح مساوی است با فقدان جنگ، یعنی زمانی که جنگ نباشد صلح است. اما امروزه با دید وسیع تر وهمه جانبه تری به موضوع نگریسته می شود و آن اینکه صلح به معنای فقدان جنگ نیست، بلکه مفهوم گسترده تری را در برمی گیرد به عنوان مثال امنیت زیست محیطی، امنیت اجتماعی، امنیت سیاسی ، امنیت نظامی و تعاریف دیگری از صلح می باشد.
 صلح از قديمي ‌ترين آرمان‌هاي بشري است و به دليل اينكه از هر ارزش ديگري در معرض تهديد و مخاطره بوده است، همواره انسان‌ها چه از نظر تئوريكي و چه به لحاظ راه‌ حل‌هاي عملي مقطعي در تلاش چاره‌جويي براي رسيدن به آن بوده‌اند، منظور از صلح و امنیت در روابط بین الملل، آرامش و ثبات در جامعه جهانی است. امنیت نیز عمدتا به نوعی احساس روانی اطلاق میشود که در آن به علت فقدان ترس، وضعیت آرامش و اطمینان خاطر حاصل میشود. عللی که ممکن است سبب ترس و اختلال در صلح و آرامش شوند بسیار متعدد و متنوع اند و با گذر زمان تغییر می کنند.
  برقراری صلح با اجرای حقوق بشر در محيط بين الملل تعریف میشود و تدابیری وجود دارد، برخي از اين تدابير عبارتند از: حمايت از صلح پايدار، توجه به امنيت فراگير، نهادينه سازي گفتمان عدالت خواهي، دانايي‌محوري و علم گستري، مبارزه با فرهنگ سلطه‌گري و استکباري، مقابله با تفکر سرمايه‌داري، ارائه الگوي حيات طيبه، به‌عنوان مدل تنظيم روابط اجتماعي ،التزام به وفاي به عهد، مقابله با مکاتب و انديشه‌هاي ضد ‌بشري همچون ملي‌گرايي و نژاد‌پرستي است.
 اسلام، براي پيشگيري از نقض حقوق بشر، از صلح پايدار حمايت مي‌کند و به دنبال تأمين امنيت فراگير است؛ اسلام قاطعانه با ريشه‌هاي خشونت برخورد مي‌کند؛ عدالت‌خواهي را در اولويت قرار مي‌دهد و درپي تحقق عدالت در همة عرصه‌هاست؛ به گسترش دانايي مي‌انجامد؛ سلطه‌گري و استکبار را بر مي‌اندازد؛ با فرهنگ سرمايه‌داري سر ستيز دارد و آن‌ را ريشة بسياري از تضييع‌هاي حقوق بشر مي‌داند؛ سبک زندگي اسلامي که مدل حيات طيبه است و تأمين‌کننده سعادت انسان است، ارائه مي‌کند؛ به گسترش معنويت به‌مثابه عالي‌ترين پشتوانة حقوق بشر تأکيد دارد

نویسنده:امین اسدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *