تامین مالی سریع با ابزارهای تامین مالی اسلامی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهاداربا بیان اینکه بازار سرمایه مرهون تلاش کمیته فقهی در تعریف ابزارهای مالی، طراحی مقررات اجرایی و نظارت های بعد از اجراست اعلام کرد:مفتخریم اعلام کنیم بازار سرمایه ما اسلامی است.


به گزارش اقتصادملت، در ابتدای این مراسم دکتر قالیباف رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تقدیر از فعالیتهای انجمن مالی اسلامی ایران، آن را یکی از فعالترین و موثرترین انجمن های علمی کشور در حوزه مالی توصیف و با تشکر از اعضای کمیته فقهی بورس گفت: ابزارهای اسلامی به دلیل انعطاف فقه شیعی بسیار کاربردی هستند.
وی تصریح کرد: ابزارهای تامین مالی متفاوت از جمله اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا و بورس انرژی به دفعات استفاده و تامین مالی های بزرگی به واسطه آنها انجام شده است که از جمله آن می توان به تامین مالی ۱۷ هزار میلیارد تومانی اشاره کرد که مجوز آن از سوی هیات پذیرش بورس انرژی برای دولت صادر شد تا بنگاه ها بتوانند با محوریت محصول و کالا از بازار سرمایه تامین مالی کنند.
قالیباف در ادامه اوراق اجاره سهام را ابزار بی نظیری برای تامین مالی هلدینگ ها و بنگاه های بزرگ خواند و گفت: اوراق اجاره سهام نیز از دیگر ابزارهای تامین مالی اسلامی است که می تواند بسیار کارا باشد.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه فرهنگ استفاده از ابزارهای اسلامی در کشور جا نیفتاده، اظهار داشت: به نظر می رسد جامعه مالی و سرمایه گذاری کشور از کمیته فقهی ما عقب تر است چرا که از ابزارهای متنوع طراحی شده استفاده نمی کند؛ ابزارهایی که به سادگی و سرعت بالا، تامین مالی را ممکن می سازند.
قالیباف گفت: از آنجایی که ابزارهای اسلامی تامین مالی، بسیار منعطف هستند و می توان از آنها استفاده های چند وجهی داشت؛ ابزارهایی که محصول کمیته فقهی هستند به دلیل همین خصیصه مورد استفاده سهامداران عمده قرار می گیرد.
وی با اشاره به رکود سالهای اول دهه نود، یادآور شد: در اوایل دهه نود، اوراق فروش تبعی، طی یک هفته هزار میلیارد تومان برای شرکت ها تامین مالی فراهم کرد که نشان دهنده انعطاف، اطمینان بخشی و راحتی ابزارهای اسلامی دارد.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: یکی دیگر از موفقیت های بازار سرمایه، ابزار صکوک است که در بازار سرمایه به جایگاهی رسیده که حتی بانک مرکزی می تواند برای انجام سیاست های پولی خود وعملیات بازار باز از آن استفاده کند؛ این ابزار می تواند منجر به کشف نرخ سود اوراق صکوک شود؛ این دستاورد نیزمرهون زحماتی است که کمیته فقهی از سال ۸۵ تا کنون کشیده شده است.
قالیباف با اشاره به اینکه در مقایسه با سایر کشورهای اسلامی، ابزار اسلامی متعدد و متنوعی داریم، گفت: این دستاورد مدیون پویایی و انعطاف فقه شیعه است به نظر می رسد دلیل عمده عدم رونق این ابزار، فقدان ساختارهای لازم در سیستم مالی ماست.
به گفته رییس سازمان بورس، بازار سرمایه، بازاری است که خلاقیت و نوآوری در آن زیاد است و راهکارهای متعددی برای کمک به سهامداران وجود دارد.
قالیباف گفت: در ساختار سهامداری شرکت ها، برای شرکت هایی که به دلیل کم بودن گروه سهامدار، توان عرضه نداشتند، سهام ممتاز تعریف شد؛ به این ترتیب، سهامدار این امکان را دارد که سهام خود را عرضه کند.


نقش موثر انجمن مالی اسلامی در شناخت ابزارهای مالی
وی در ادامه به مصوبه اخیر سازمان بورس تحت عنوان صندوق تامین مالی اشاره کرد و گفت: با استفاده از صندوق تامین مالی، اگر سهامدار عمده نتواند سهام خود را در بازار بفروشد، بخشی از آن را در صندوق قرار می دهد و سهام ممتاز را برای خود نگه داشته و یونیت های عادی را در بازار می فروشد.
رئیس سازمان بورس اعلام کرد: به جرات می توان گفت در حال حاضر، بازارسرمایه، ابزار مناسب را برای تامین مالی بنگاه ها و هلدینگ های اقتصادی دارد و ضروری است که در این زمینه فرهنگ سازی شود تا مدیران بنگاه های اقتصادی ما با ظرفیت ابزارهای تامین مالی آشنا شوند؛ در این زمینه انجمن مالی اسلامی می تواند نقش موثری را ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *