تقسیم ۱۵۰ ریال سود به ازای هر سهم فرابورس

فرابورس ایران روز گذشته یکی از پرکارترین مجامع خود را در چند سال گذشته پشت سر گذاشت؛ چرا که علاوه بر تقسیم ۱۵۰ ریالی سود به ازای هر سهم و انتخاب اعضای جدید هیات‌مدیره فرابورس که در مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ رقم خورد، در مجمع فوق‌العاده نیز افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی شرکت تصویب شد.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در مجمع عمومی عادی سالانه فرابورس برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ که به ریاست علیرضا عسکری مارانی برگزار شد، سهامداران ضمن تصویب صورت‌های مالی با تقسیم ۱۵۰ ریال سود به ازای هر سهم موافقت کردند که این رقم ۱۲.۲ درصد از سود قابل تقسیم شرکت را شامل می‌شد. همچنین در مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی فرابورس از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی تصویب شد.

مجمع عمومی فرابورس دستور جلسات دیگری نیز همچون انتخاب اعضای جدید هیات‌مدیره را برای یک دوره دو ساله در دستور کار داشت. بر این اساس پس از شمارش آرا برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره فرابورس، برای دوره هفتم شرکت گروه مالی پارسیان، شرکت گروه مالی ملت، بورس اوراق بهادار تهران، شرکت گروه سرمایه‌گذاری امید، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت کارگزاری صبا تامین به ‏عنوان اعضای حقوقی هیات‌مدیره فرابورس انتخاب شدند.‏

همچنین اعضای علی‌البدل هیات‌مدیره نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سرمایه‌گذاری تدبیر و تامین سرمایه لوتوس پارسیان هستند.‏

عملکرد بازارها و ابزارها

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در این مجمع به افزایش ۱۷۰ درصدی ارزش بازار فرابورس در آخرین روز معاملاتی سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: در این سال شاهد ۱۴ عرضه اولیه سهام در بازارهای اول و دوم، یک عرضه اولیه در بازار SME و پذیرش ۲۵ شرکت بودیم.

به گفته هامونی پذیره‌نویسی و پذیرش ۵ فقره صکوک منفعت دولت، ۲ فقره صکوک مرابحه عام دولت، یک فقره صکوک مشارکت بخش خصوصص و دو فقره صکوک اجاره بخش خصوصی به همراه پذیرش ۲۷ فقره اوراق اسناد خزانه اسلامی از دیگر عناوین عملکردی فرابورس برای سال ۹۸ به شمار می‌روند.

او همچنین به پذیره‌نویسی و پذیرش ۲ صندوق جسورانه، ۲ صندوق قابل معامله، یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی و همچنین پذیرش نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و تبدیل آن به صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در سال ۹۸ اشاره کرد که بخش دیگری از عملکرد فرابورس در این سال محسوب می‌شود.

هامونی با بیان اینکه فرابورس توانست تامین مالی ۷۸۳ هزار و ۵۲۴ میلیارد ریالی را از چند روش عرضه اولیه، اسناد خزانه اسلامی، پذیره‌نویسی و افزایش سرمایه شرکت‌ها در سال ۹۸ محقق کند، ادامه داد: این میزان تامین مالی فرابورس، افزایش ۱۲۰ درصدی را در مقایسه با سال ۹۷ تجربه کرده است.

او همچنین به مقایسه معاملات فرابورس در بهار ۹۹ و بهار ۹۸ پرداخت و گفت: بازده شاخص در فصل بهار جاری ۱۱۵ درصد و ارزش بازار ۱۰۸ درصد نسبت به آخرین روز کاری در سال ۹۸ رشد کرده است، ضمن آنکه به ترتیب حجم، ارزش و تعداد معاملات فرابورس در ۳ ماهه نخست سال جاری افزایش ۸۱، ۶۱۵ و ۴۳۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را به ثبت رسانده است.

رویدادهای مهم در سالی که گذشت

مدیرعامل فرابورس در بخش دیگری از سخنان خود، دیگر رویدادهای مهم سال گذشته فرابورس را شامل مشارکت در اجرایی کردن فروش تعهدی در بازار سرمایه، اجرای اصلاحیه دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بازار پایه و راه‌اندازی تابلوهای پایه زرد، نارنجی و قرمز، مشارکت در راه‌اندازی عملیات بازار باز بانکی، حضور در هیات موسس و ترکیب سهامداری شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران، استفاده از بستر تامین مالی جمعی برای مقابله با بیماری کرونا و راه‌اندازی سامانه تامین مالی جمعی عنوان کرد.

به گفته او همچنین قرارداد لایسنس و سرویس پشتیبانی سامانه معاملات بازار متشکل معاملات ارز ایران نهایی شده و ۱۸.۷۵ درصد از درآمدهای کارمزد معاملات تسویه این بازار، سهم فرابورس ایران است.

اطلاعات مالی فرابورس از زبان مدیرعامل

هامونی همچنین درآمدهای عملیاتی فرابورس را برای سال ۹۸ رقمی در حدود ۲۰۵ میلیارد و ۲۳۲ میلیون تومان و سود عملیاتی شرکت را ۱۵۸ میلیارد و ۴۴۴ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: سود خالص هر سهم نیز برای سال ۹۸ رقم ۱۲۳۰ ریال است در حالی که سال گذشته این رقم ۴۲۱ ریال بود.

مصوبات مجمع چه بود؟

در این مجمع سهامداران با تقسیم ۱۵۰ ریال سود به ازای هر سهم موافقت کردند که ۱۲.۲ درصد از سود قابل تقسیم را شامل می‌شد. همچنین روزنامه‌ اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی و موسسه حسابرسی وانیا نیک تدبیر به عنوان بازرس اصلی و حسابرس مستقل این شرکت انتخاب شدند.

در همین حال در مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام، افزایش سرمایه شرکت فرابورس ایران از مبلغ ‌‏۱۴۰۰ ‏میلیارد ریال به ۲۸۰۰ میلیارد ریال تصویب شد. از این میزان افزایش سرمایه رقم ۱۱۰۰ میلیارد ریال (معادل ۷۸.۵۷ درصد) از این افزایش سرمایه از ‏محل ‏سود انباشته و ۳۰۰ میلیارد ریال (معادل ۲۱.۴۳ درصد) از محل اندوخته احتیاطی است.‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *