زمینه‌سازی ورود قدرتمند صنایع خلاق ایران به بازارهای جهانی

سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اختصاص جایگاهی مشخص در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۳۹۹ برای خدمات و محصولات خلاق برای اولین بار گفت: صنایع خلاق قابلیت تبدیل شدن به مزیت اصلی و رقابتی ایران در عرصه اقتصاد جهانی را دارد.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، سهراب سلیمی، با بیان این مطلب و ضمن تشریح برنامه‌های آتی سازمان در حوزه صنایع خلاق و نوآورانه، با اشاره به صادرات جهانی بیش از ۲۷۰۰ میلیارد دلاری این بخش و سهم بسیار ناچیز کشورمان در این زمینه، خواستار افزایش سطح همکاری‌های بین‌دستگاهی و بخش خصوصی به منظور برنامه‌ریزی مناسب در جهت افزایش سهم ایران در صادرات خدمات و محصولات خلاق شد.

وی قرار گرفتن توانمندی‌های بالقوه و بالفعل این عرصه در سبد صادراتی کشور را از جمله اهداف دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان برشمرد و افزود: عدم وجود ساز و کار آماری مناسب و نامشخص بودن میزان درآمدهای صادراتی حاصل از این فعالیت‌ها یکی از معضلات برنامه‌ریزی در این عرصه است.

سلیمی دارا بودن مزیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالا به ویژه در بخش نیروی انسانی و هزینه در مقیاس بین‌المللی را یک امتیاز بزرگ دانست و ادامه داد: متاسفانه تاکنون آن گونه که شایسته است به این موضوع مهم پرداخته نشده است.

سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان با بیان اینکه آمار صادرات حوزه خدمات و محصولات خلاق شامل فناوری‌های اطلاعات و محتوای دیجیتال که حدود ۵۰ میلیون دلار عنوان شده است، این آمار را در مقایسه با توانمندی‌های موجود اندک ارزیابی کرد و اضافه کرد: آمار واقعی قطعاً بسیار فراتر از این ارقام است و باید در این زمینه اقدامات اساسی صورت پذیرد.

سلیمی اظهار داشت: پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی حمایت از صادرات خدمات و محصولات خلاق با همکاری بخش‌های مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین شده که گامی مهم در جهت رفع این معضلات و برنامه‌ریزی مناسب برای تجاری‌سازی فعالیت‌های این حوزه است. هم اکنون نیز نظرات اصلاحی و کارشناسی سایر دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی در رابطه با این پیش‌نویس اخذ و در مرحله بازنویسی قرار دارد و پس از آن مراحل تصویب آیین‌نامه در شورای‌عالی صادرات غیرنفتی پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری برای نخستین بار به‌طور مشخص، موضوع حمایت از صنایع خلاق از جمله در حوزه‌های فرهنگ و هنر مانند موسیقی، فیلم، هنرهای تجسمی، انیمیشن و سایر بخش‌ها، در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی لحاظ شده است، این اقدام را گامی مهم برای شناسایی فعالیت‌های انجام شده در این بخش‌ها دانست و افزود: این موضوع به عنوان چشم‌انداز فعالیت گسترده اقتصادی و تجاری تا تبدیل شدن به مزیت اصلی و رقابتی کشور در بازارهای جهانی بسیار مؤثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *