خروج از ركود مسكن بصورت غير تورمی در سال جاری

عباس آخوندی در خصوص برنامه های خروج از رکود مسکن گفت: در حوزه مسکن از همان ابتدای دولت یازدهم ما به دنبال خروج غیرتورمی مسکن از رکود بودیم، بنابراین اینکه بانک مرکزی هزارها میلیارد تومان پول پر قدرت به بخش مسکن تزریق کند چندان نمی‌تواند کمک‌ حال این بخش باشد. وی با بیان اینکه روش پس‌انداز یکی از راه‌های مناسب در بخش مسکن است، افزود: همین الان نرخ تورم مسکن نسبت به نرخ تورم پایین‌تر بوده و حتی کاهش هم داشته است، پس با روش پس‌اندازهایی که از ابتدای دولت یازدهم بر آن اجرا شده می‌توان به راحتی مردم را صاحب مسکن کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه طبق آمارهای اعلام شده از سوی بانک مسکن در ۱۵ فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰۰ درصدی اعطای تسهیلات را شاهد بوده‌ایم، گفت: به طور قطع با این روند شاهد خروج تدریجی مسکن از رکود خواهیم بود، البته معتقد هستم مسکن موتور محرکه اقتصاد کشور است اما نباید این بخش موجب اغتشاش در سایر بخش‌ها شود.
آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون واحد مسکن مهر نیمه تمام در کشور داریم که در دو سال گذشته بخش زیادی از آنها به بهره‌برداری رسیده است، گفت: یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون تحویل متقاضیان شده است. وی با اشاره به اینکه معتقدم امسال شاهد خروج مسکن از رکود به شکل غیر تورمی خواهیم بود، افزود: در چند ماه گذشته شاهد افزایش خرید و فروش مسکن نیز بوده‌ایم. در حال حاضر ۴۲ هزار متقاضی مسکن با ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان در بانک مسکن سپرده‌گذاری و پس‌انداز کرده‌اند بنابراین امیدواریم از ابتدای امسال شاهد افزایش اعطای تسهیلات بانکی باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته ۹ هزار جاده روستایی جدید داشتیم، افزود: در حوزه بهسازی این جاده ها عملکرد سال ۹۴ نسبت به ۹۲ بیش از ۵۰ درصد رشد داشت، همچنین ما بحث آزادراه تهران شمال را داریم که بسیار فعال است و در هر ۳۰۰ متر یک کارگاه فعالیت می کند.
آخوندی با اشاره به اینکه برای اوایل سال آینده قطعه یک آزادراه تهران – شمال به اتمام می‌رسد، گفت: فرودگاه امام در حال توسعه است و کارهای خوبی در حوزه های مختلف انجام می گیرد از جمله طرح توسعه بندرچابهار که به سرعت در حال پیشرفت است.
آخوندی از سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان خزانه‌دار زمین در ایران نام برد و گفت: این سازمان نقش مهمی در توسعه و عمران و آبادانی کشور دارد؛ به خصوص در تلاطم‌های زیادی که در توسعه شهری صورت گرفته است. وی با بیان اینکه یک سوم جمعیت شهری ایران در ۱۹ هزار هکتار از اراضی شهری در یک وضعیت نابسامانی قرار دارند، گفت: به همین دلیل مجبور هستیم که اقداماتی را برای ساماندهی این وضعیت اجرا کنیم؛ چراکه شرایط توسعه شهری در ایران بسیار خطیر است.وی افزود: اینکه در اراضی بایر و دوردست ساخت و ساز کنیم و هر روز یک آمار و رقمی بدهیم، درست نیست و تجربه ۳۵ ساله نشان می‌دهد که این آمارها دردی را حل نکرده است و فقط موجب فرسودگی درون شهرها و تنزل کیفیت زندگی شده  است.
آخوندی ادامه داد: آیا می‌دانید تقاضاها در سفرهای استانی راجع به چه موضوعاتی است؛ انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، انتقال آب از دریای عمان به مشهد، انتقال آب از خلیج‌فارس به استان کرمان و تقاضاهایی از این قبیل. وی با اعلام اینکه اگر یک جو تدبیر و عقل وجود داشت، می‌توانست ما را از این وضعیت نجات بدهد، افزود: وقتی این صحبت‌ها را مطرح کردند، آیا می دانستند که چند میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد و اصولاً چه کار پرهزینه و پرمخاطره‌ای است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی شهر مشهد بیش از ظرفیت، افزایش جمعیت داشته باشد و فقط برای ایجاد محبوبیت، زمین‌ها واگذار شود، نتیجه همین مشکلاتی است که وجود دارد و یا زمانی که شهر پردیس با بار جمعیتی ۴۰۰ هزار نفر گسترش می‌یابد اما برای تأمین آب۵۰ هزار نفر هم با مشکل روبرو است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مگر به این سادگی واحدهای ساخته شده در پردیس، شهر می‌شود، افزود: بنابراین سازمان ملی زمین و مسکن مأموریت بزرگی دارد و باید بتواند از این خزانه زمین در جهت درست استفاده کند. وی با اشاره به اینکه ما یار و غمخوار تمام نهادهای شهری هستیم و برای ما عمران و آبادانی شهر مهم است، گفت: ما باید اراضی دولتی را پشتوانه بازآفرینی شهری کنیم.
وزیر راه و شهرسازی، اصلی‌ترین وظیفه دولت را رفاه مردم و توسعه ملی و رشد اجتماعی دانست و گفت: در هر صورت امیدوارم با همکاری ستادهای مختلف به این اندیشه بازگردیم و بازآفرینی شهری و سازمان اجتماعی را به پیش ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *