امسال واردات گندم نداریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی؛ محمود حجتی در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان این وزارتخانه و سایر دستگاه های اجرایی افزود: موضوع های خوداتکایی در تولید محصولات استراتژیک و امنیت غذایی، افزایش ذخایر راهبردی و اقتصاد درون زا و برون نگر را از جمله تکالیف حوزه فعالیت های وزارت جهاد کشاورزی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رشد مثبت اقتصادی بخش کشاورزی در دولت یازدهم اظهار داشت: با افزایش تولید محصولات کشاورزی و کاهش واردات، تراز بازرگانی غذایی کشور از منفی هشت میلیارد دلار به کمتر از 3.5 میلیارد دلار تا پایان سال 94 بهبود یافته است.
حجتی با یادآوری ظرفیت های بخش کشاورزی، صادرات 200 هزارتنی مرغ و تخم مرغ و 600 هزارتنی شیر را از جمله مزیت ها و ارزش افزوده صنعت دامپروری در سال 94 عنوان کرد. وی با بیان اینکه ایران در تولید محصولات باغی مثل پسته، خرما، زعفران، انار، انگور و خشکبار در جهان جایگاه منحصر به فردی دارد، افزود: تولید محصولات باغی مزیت هایی همچون مصرف آب کم و ارزش افزوده بالا دارند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت ها و ضرورت های تولید محصولات استراتژیک مورد نیاز کشور همچون گندم و دانه های روغنی یادآورشد: 16 درصد روغن مورد نیاز کشور در سال 1384 در داخل تولید می شد که به خاطر واردات و عدم حمایت لازم از تولیدکنندگان داخلی، وابستگی کشور افزایش یافت اما با اجرای طرح افزایش تولید دانه های روغنی در راستای اقتصاد مقاومتی تا 10 سال آینده 70 درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود.
وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: با توجه به پیش بینی تولید و ذخایر مناسب، امسال نیازی به واردات گندم نداریم.
حجتی افزود: در دو سال گذشته با انتقال کشت بهاره چغندرقند به پاییز، بکارگیری بذرهای مقاوم، توسعه مکانیزاسیون و سایر اقدامات فنی، تولید شکر 350 هزار تن افزایش یافته است. وی تصریح کرد: اگر محدودیت کارخانه های قند نبود تا دو سال آینده می توانستیم از واردات شکر بی نیاز شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *