کمپین “سوگ خیانت عاطفی” راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگار ما؛ سارا گلستانی دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده و مدرس مهارت های زندگی ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه موضوع خیانت عاطفی و افزایش آن طی سال های اخیر به عنوان دغدغه ای ذهن مرا به خود مشغول کرد گفت: به دلیل فضای شغلی و تحصیلی خود با پدیده ای تحت عنوان خیانت عاطفی و رشد روز افزون این پدیده مواجه شدم. البته خیانت موضوعی است که همیشه بوده و هست و خواهد بود اما نکته حائز اهمیت این موضوع عادی شدن خیانت عاطفی طی سالهای اخیر است؛ به گونه ای که تقریبا تمامی اقشار و گروهای جامعه را درگیر خود کرده است و دیگر افراد تحصیلکرده، مذهبی  و یا هر شرایط سن و جنسی را شامل می شود و خیانت عاطفی عملی رواج عمده ای یافته است.

وی که چندی پیش با اجرای نمایشی و تهیه تصاویر پرفورمنس آرت در خصوص “سوگ خیانت عاطفی” به میان مردم رفته و در این خصوص اطلاع رسانی کرده است؛ هدف از اجرای این کار را  ایجاد توجه اجتماعی به عادی شدن پدیده خیانت عاطفی عنوان کرده و می گوید: چندی پیش یکی از متخصصین که در زمینه مباحث روانشناسی جایگاه ویژه ای دارد در دفاع از پدیده خیانت؛ عادی شدن این موضوع را امری طبیعی و بی دردسر عنوان کرد و همین موضوع سبب شد که من به عنوان یک شهروند و یک انسان نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهم و در خصوص عادی شدن خیانت عاطفی، دلایل و علل به وجود آمدن آن و ارائه راهکارهای مقابله با چنین پدیده ای به فکر مستندسازی در این خصوص افتادم.

مدرس مهارت های زندگی با اشاره به اینکه ابزار اصلی من در رسیدن به این هدف تصویرسازی در این خصوص و نمایش آن و بررسی واکنش ها و بازخوردهای مردم بود؛ می گوید: با طراحی پرفورمنس ها نزد مردم رفتم تا واکنش آنها را نسبت به این موضوع ارزیابی کنم و نتیجه ای که این کار برایم در بر داشت این بود که این پدیده به صورت دردی است که مردم متوجه آن شده اند و واکنش آنها به خصوص خانم ها در این خصوص قابل توجه بود  و چون بازخوردها زیاد بود و فقط با اجرای یک کار هنری نمی شد به هدف های مدنظر رسید؛ به این نتیجه رسیدیم که کمپینی در این خصوص راه اندازی شود تا نگاه مسئولان، صاحب نظران و فعالان این حوزه به این موضوع مهم جلب شود.

وی در ادامه افزود: به هر حال باید در اینکه این موضوع باید به صورت ریشه ای حل شود یا اینکه بپذیریم رواج این پدیده مربوط به زندگی مدرن است و نباید خیلی به آن توجه شود؛ از سوی مقامات ذیربط و مسئولان تصمیمات متقضی گرفته شود. البته کمپین هدف هایی دارد که به اندازه کافی توجه مردم، مسئولین و متخصصین را به این موضوع مهم جلب خواهد کرد تا در این خصوص اقدامی اساسی صورت گیرد؛ آن زمان می توان گفت کار کمپین تمام شده است.

دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده با تاکید بر افزایش آمار طلاق هایی که تنها به دلیل خیانت همسر صورت گرفته است می گوید: این آمار زنگ خطری است و نشاندهنده  اینکه باید بیشتر به این موضوع پرداخته شود. کلمه سوگ در روان شناختی مراحلی دارد. فرد آسیب دیده ابتدا به انکار پدیده رخ داده می پردازد؛ سپس به دنبال پیدا کردن راهکار است. در نتیجه وقتی آمارها بالاست دیگر جای پنهان کاری نیست و قطعا باید به دنبال راهکار بود.

گلستانی خاطرنشان کرد: کمپین “سوگ خیانت عاطفی” با عنوان “آیا خیانت عاطفی عادی شده است؟” از فروردین ماه کار خود را  رسما آغار می کند و در این کمپین به این موضوع می پردازیم که آیا خیانت عاطفی عادی شده است یا خیر؟ همه مردم می توانند نظرات خود را در این خصوص در قالب فیلم یا متن تهیه کرده و برای ما بفرستند که بعد از جمع آوری این نقطه نظرات؛ گزارش تصویری آماده می شود و این گزارش در اختیار نهادهای تصمیم گیر قرار می گیرد تا شاید بتوانیم از این طریق مانع از افزایش خیانت عاطفی و به دنبال آن طلاق در خانواده ها شویم.

وی می گوید: البته لزوما قرار نیست فقط افرادی که خود به گونه ای درگیر و قربانی خیانت همسرانشان قرار گرفته اند مشارکت کنند؛ بلکه همه افراد می توانند نظرات خود را برای ما ارسال کنند و هر فردی می تواند در این خصوص نظر بدهد. در واقع تمامی کسانی که دغدغه خیانت را دارند و یا خود به نوعی با این موضوع درگیر بوده اند می توانند در این طرح مشارکت کنند.

گلستانی در خصوص دلایل شیوع خیانت عاطفی در بین خانواده می گوید: دلایل و عوامل زیادی در این خصوص وجود دارد که نیاز به آسیب شناسی دارد. یکی از عوامل بحث اقتصادی است و در برخی موارد دیگر آسیب شناسی فرهنگی باعث وقوع این پدیده می شود. اما آنچه که مسلم است اینکه جامعه ما در حال تغییر از وضعیت سنتی به وضعیت مدرن است که در این فضا یکسری هیجانات به وجود آمده است که انسان ها باعث یک تغییری در تفکرات خود داشته باشند.

به گفته وی بروز پدیده خیانت می تواند برای یک دسته از افراد به عنوان یک بیماری قلمداد شود که از آنها سر می زند؛ اما اغلب آدم ها به علت اینکه دارای تعادل روانی هستند اینکه چنین رفتاری از آنان سر می زند؛ قطعا نیاز به اتخاذ تدابیری ویژه و ارائه راهکارهای اساسی دارد. فرقی هم ندارد چه افرادی که تجربه این موضوع را دارند و چه افرادی که متخصص این موضوع هستند و دغدغه آن را دارند باید در این زمینه همکاری و مشارکت کنند.

مدرس مهارت های زندگی در ادامه تاکید کرد: اینکه تا چه اندازه می توان مانع از بروز خیانت عاطفی در بین زوج ها شد را در آینده می توان پاسخ داد. در واقع پس از جمع آوری نظرات می توان در این خصوص تصمیم گیری کرد. آنچه که این روزها مشهود است اینکه متاسفانه انسان ها در جامعه امروز ما شفاف عمل نمی کنند و همین موضوع باعث می شود که سوء تفاهم های زیادی به وجود بیاید و افراد فریب داده شوند و یا فریب ببینند. واقعیت این است که این اواخر هم زنان و هم مردان زیادی درگیر این موضوع هستند اما واکنش هایشان نسبت به این پدیده متفاوت است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: من نیز با ارائه راهکار موافقم. زمانی که امنیت روانی من به خاطر این پدیده به خطر می افتد، باید هم به دنبال ارائه راهکارهای اساسی در این خصوص بود. اما این کمپین فعلا هدفش این است که از همگان سوال شود این احساس خطر برای همه است یا فقط دغدغه عده ای محدود است. اما به طور حتم ما نمی توانیم راهکاری در این خصوص ارائه دهیم ما گزارشات  و نظرات را ارائه می دهیم و ارائه راهکار را به عهده مسئولان و دست اندرکاران امر می گذاریم که امیدواریم ظرف سه چهار ماه آینده پیام های ارسالی دریافت شود و سپس گزارش تصویری تهیه و برای ارائه راهکار به مسئولان ذیربط ارائه می شود.

 گفتنی است متقاضیان برای ارائه فیلم ها و نظرات خود و مشارکت در کمپین پدیده خیانت عاطفی می توانند به آدرس SaraGolestaniarttherapy در تلگرام و Sara.Golestani در اینستاگرام مراجعه کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *