اهمیت استمرار عرضه مواد اولیه در بورس کالا برای شکست کرونا

این روزها همه برای شکست ویروس کرونا بسیج شده اند و براساس مصوبات ستاد مبارزه با کرونا، ادارات و اصناف به منظور جلوگیری از شیوع ویروس باید به صورت حداقلی به شکل تعطیلی، کاهش ساعت کار یا حضور شیفتی کارکنان فعالیت داشته باشند. در این میان اما نقش بازار سرمایه هم در مبارزه با کرونا پررنگ بوده است به طوریکه بورس کالا از چند هفته گذشته با همکاری انجمن پلیمر، وزارت صمت و وزارت بهداشت، زمینه افزایش عرضه محصولات مصرفی مورد نیاز برای مبارزه با این ویروس همچون مواد تولید ماسک و گان را فراهم کرد تا روزهای پرکاری را سپری کند.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از میزان، بورس کالای ایران از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور و لزوم تامین هر چه سریع تر نیاز واحدهای تامین کننده شبکه رسمی توزیع اقلام مصرفی مرتبط با کنترل این بیماری و پیشگیری از فراگیری ابتلا به این ویروس، پیشنهاداتی برای اصلاح مثبت و یا منفی سهمیه های خرید مواد اولیه موردنیاز برای تولید اقلامی همچون ماسک و گان ارایه و اعلام کرد که با توجه به افزایش شدید تقاضا در مواد اولیه مرتبط لازم است نسبت به افزایش عرضه پتروشیمی ها (حسب درخواست و نظر انجمن ملی) اقدام شود.

براین اساس بورس کالا پیشنهاد کرد که انواع گریدهای PP اسپان باند شامل S ۵۴۶ ، -S۵۶٥-R۵۵۲ ، Z ۳۰S ، L ۵۱۰، کاستیک سودا جهت واحدهای شوینده، گرید های پلی اتیلن سنگین بادی خصوصا ۳BL و PET-BG خصوصا گریدهای ۷۰۰ در این بورس با افزایش عرضه روبه رو شوند تا مشکلی در زمینه تامین مواد مورد نیاز برای شکست کرونا وجود نداشته باشد.

عرضه های ویژه در بورس

در همین راستا سعید ترکمان رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران نیز اواسط اسفندماه ٩٨ از تشکیل کارگروه مبارزه با ویروس کرونا با حضور نمایندگانی از وزارت صمت، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بورس کالای ایران و نیز انجمن ملی پلیمر ایران و تعدادی از نهادها جهت تامین اقلام مورد نیاز مرتبط با کنترل این بیماری خبر داد.

وی ادامه داد: در خصوص ماسک و گان بهداشتی که عموما از مواد پلی پروپیلن تولید می شود، خوشبختانه به تعدادی از تولیدکننده های بزرگ مواد اولیه موردنیاز برای تولید پارچه های بدون بافت جهت تولید ماسک و گان مجوز داده شده که از طریق بورس مواد اولیه تولید این اقلام را در اختیار واحدهایی که به صورت سه شیفت در حال تولید هستند، قرار دهند.

وی در خصوص اعمال عرضه های خاص در بورس نیز گفت: در نظر گرفتن عرضه های خاص نیز مربوط به واحدهایی است که سهمیه سامانه بهین یاب دارند، اما به دلیل تولید در سه شیفت کاری نیاز بیشتری به مواد اولیه دارند. از این رو این عرضه ها به صورت خاص به این گروه های تولیدکننده تخصیص داده می شود.

به گفته ترکمان با همکاری واحدهای پتروشیمی، مواد اولیه موردنیاز تولید ظروف و بسته بندی دارو و محلول های ضدعفونی کننده با سرعت بیشتری در حال تامین است. علاوه بر این، در عرضه های اخیر به دلیل اتفاقات رخ داده در بازارهای جهانی و عرضه های مناسب پتروشیمی ها بسیاری از کالاهای عرضه شده در بورس کالا وارد مچینگ شد و این اتفاق خوبی است که کمک کننده است.

عرضه ٣ دسته محصول

در همین زمینه رضا محتشمی پور، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران نیز گفت: در حال حاضر مواد مورد نیاز در تامین اقلام مصرفی کرونا در حد نیاز بازار و حتی فراتر از نیاز بازار عرضه می‌شود حتی اگر ظرفیت تولید به بیش از نیاز بازار برسد و بحران نیز به پایان برسد، این امکان وجود دارد که با توجه به تحولات منطقه به سایر کشورهای منطقه نیز صادر شود.

وی در خصوص مواد قابل عرضه در بورس کالا شامل چه محصولاتی است، تأکید کرد: این محصولات در ۳طبقه اصلی دسته بندی می‌شود؛ دسته نخست محصولاتی است که برای تولید مواد شوینده استفاده می‌شود، دسته دوم ظروف یکبار مصرف برای بسته بندی محصولات شوینده مانند بطری هاست و دسته سوم نیز شامل پارچه‌های بافته نشده‌ای است که برای تولید لباس‌ها یکبارمصرف و ماسک استفاده می‌شود.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: برای تامین همه این کالاها ظرفیت بسیار خوبی در داخل کشور وجود دارد و به واردات نیاز نیست. در این میان موضوع مهم این است که قیمت مواد مصرفی برای تولید محصولات مرتبط با کنترل کرونا، در بازار آزاد با شبکه رسمی، تفاوت دارد که برای عرضه حداکثری تولیدکنندگان در بازار رسمی نیز تمهیداتی از سوی نهادهای مرتبط اندیشیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *