کودکان کار و بی سرپرست رنگین پوست در گروه موسیقی آوای موج هنرنمایی کردند

مهندس بهروز فرح شیرازی مدیر روابط عمومی گروه موسیقی آوای موج در خصوص چگونگی اجرای این کنسرت در جمع خبرنگاران گفت: گروه موسیقی آوای موج امسال برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرد. در این کنسرت 15 قطعه در دو پارت (پارت اول 8 قطعه و پارت دوم 7 قطعه) اجرا شد که دو قطعه آن کار پژوهشی و سایر قطعات کارهایی برگفته از آواها و نیمه های قدیمی بوشهری بود که با تنظیم جدید در این کنسرت اجرا شد.
شیرازی با تاکید بر اینکه در کنسرت گروه موسیقی آوای موج معرفی کاملی از موسیقی مقامی بوشهری شامل موسیقی های بخش پژوهشی، آیینی، کار، حماسی  (جنگ نامه خوانی)، مذهبی (سنج و دمام) و موسیقی درمانی (موسیقی زار) صورت گرفت گفت: اعضای گروه آوای موج همگی از استان بوشهر هستند؛ اما با توجه به جغرافیای بوشهر و به خاطر همسایگی با سایر استانها و فرهنگ ها، موسیقی این خطه از تنوع زیادی برخوردار است. البته در این کنسرت موسیقی اصیل نواحی بوشهری اجرا شد اما در بعضی از قطعات با استفاده از نوازنده هرمزگانی رنگ و بوی موسیقی این منطقه هم به موسیقی گروه محلی بوشهری آوای موج داده شد؛ به طور مثال در قطعه “زار” با ترکیبی از ساز بندرعباس و سازهای کوبه ای بوشهر استفاده شد.
چه کسی تمام بلیط های کنسرت آوای موج را خرید؟
شیرازی در خصوص اینکه چه کسی تمام بلیط های کنسرت آوای موج را خرید می گوید: همانطور که در خبرها آمده بود مدت کوتاهی  بعد از باز شدن سایت های فروش بلیط سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر؛ گروه موسیقی آوای موج توانست جایگاه Sold Out  (فروش کامل بلیط) را از آن خود کند. در واقع این گروه با توجه به ویژگی هایی همچون جوان بودن اعضای گروه و اینکه اولین تجربه حضور در جشنواره بین المللی موسیقی فجر را دارند، توانست رکورد اولین فروش کامل جشنواره موسیقی فجر را به دست آورد.
مدیر روابط عمومی گروه موسیقی آوای موج در ادامه با اشاره به اینکه موسیقی بوشهر جایگاه بسیار ویژه ای در میان اهالی بوشهر دارد گفت: در آخرین اجرای گروه که دی ماه سالجاری در سالن ایوان شمس برگزار شد با استقبال بسیار خوبی رو به رو گردید و تعداد زیادی از متقاضیان که موفق به دیدن کنسرت نشدند درخواست حضور در اولین کنسرت گروه که در واقع کنسرت سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر بود را داشتند به گونه ای که تمام بلیط ها رزرو و با باز شدن سایت به صورت یکجا خریداری شد.
کودکان کار و بی سرپرست رنگین پوست هنرنمایی کردند
شیرازی یکی از ویژگی های منحصر به فرد این کنسرت در کل جشنواره موسیقی فجر امسال را حضور چند کودک بی سرپرست و کودک کار 9 تا 13 ساله بوشهری عنوان کرد و گفت: این کودکان در بخش های کوتاهی از کنسرت به اجرای سازهای کوبه ای و حرکات آیینی پرداختند.
وی هدف از این کار را فرصت دادن به این کودکان و معرفی استعدادهای آنان به همگان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که کودکان کار امروزه با توجه به شرایط خانوادگی و اجتماعی موجود در معرض آسیب های اجتماعی زیادی قرار دارند و از کانون توجه خارج هستند؛ در صورتی که اگر همگان به شناسایی و کشف استعدادهای آنان همت گمارند بی شک پدیده های شاخص و قابل توجهی در عرصه های گوناگون از جمله موسیقی خواهند شد.
شیرازی خاطر نشان کرد: شاید این حرکت گروه موسیقی آوای موج منجر به این شود که ستاره های دریایی بوشهر  به ستاره های موسیقی ایران تبدیل شوند و بدین گونه مسیر زندگی این کودکان به آینده ای روشن و درخشان هدایت شود.
وی ابراز امیدواری کرد این حرکت گروه آوای موج آغازی برای سایر بخش ها همچون ورزشی، فرهنگی، هنری به خصوص موسیقی و … باشد تا با توجه بیشتر به این عزیزان در پیشرفت و توسعه آنان و جلوگیری از آسیب های اجتماعی اقدامات خوبی صورت گیرد؛ چراکه حل این معضل وظیفه همه ما ایرانیان است تا فرصت های مناسب را برای این افراد ایجاد کنیم.
شیرازی در خصوص استفاده از کودکان کار در این کنسرت گفت: اولین ها همیشه، مخالف و موافق دارد. در واقع جشنواره موسيقي فجر همواره محلی برای حضور پیشکسوت هاست و قطعاً مي تواند جایگاهی هم برای معرفي پديده هاي جوان باشد. همانگونه كه در اجراي گروه نوجوان پارس يا در لابلاي ساير اجراهاي اين جشنواره شاهد آن بوديم. بخش مهمي از سازهای بوشهر سازهای کوبه‌ای اند که این سازها جزو ابتدایی‌ترین سازهای بشر محسوب می‌شوند و از وسایل خبررسانی در گذشته‌های دور بوده‌اند و بخش دیگر که سازهای نغمه‌ای بشمار می‌آیند، همچون نی انبان و نی جفتی است که در ساختار آنها نيز از ابتدایی‌ترین وسایل تولید صوت استفاده شده که می‌توان به نی و در شکل تکامل یافته به همراه انبان که از وسایل مورد احتیاج مردم گذشته خصوصاً دامدارها بوده است، نام برد. اين موضوع خود يكي از دلايل ارتباط نزديك تمام مردم دنيا با موسيقي بوشهر است.
وی تاکید کرد: معمولا افراد از سنين کودکی و در محافل خانوادگي با موسیقی آشنا مي شوند و كودكان با استعداد در اين سنين شناسايي مي شوند . هدف از حضور کودکان کار در اين کنسرت هم این است که  نیازمندترين قشر جامعه كه عاشقانه علاقه مند به موسیقی هستند را دور هم جمع کنیم و اين فرصت و انگيزه را در معتبرترين تریبون موسيقي ايران  ايجاد كرده و معرف آنها به مردم باشیم. این افراد آینده روشنی دارند و می توانند به عنوان پدیده جشنواره فجر امسال محسوب شوند و در آینده از این کودکان زیاد خواهیم شنید.
شیرازی گفت: در حال رایزنی با مسئولان برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر هستیم تا در صورت امکان در اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر نیز از اجرای این کودکان استفاده کرده و به معرفی استعدادهایشان کمک کنیم.
اجرای سه نسل از موسیقی نواحی بوشهر
شیرازی سومین ویژگی کنسرت گروه موسیقی آوای موج که در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر امسال برگزار شد را حضور سه نسل در این گروه موسیقی اعلام کرد و گفت: در این کنسرت هدف گروه این بود که با نگاه به داشته های غنی موسیقی بوشهری و پیشکسوتانی که در موسیقی این استان حضور دارند؛ قطعات و نواهایی با تنظیمات جدید اجرا و در عین حال استعدادهای جوان را هم به عرصه موسیقی معرفی کند.
وی تاکید کرد: به همین خاطر در این کنسرت از سه نسل موسیقی بوشهری استفاده شد؛ به گونه ای که استاد احمد علی شرفی به عنوان پیشکسوت موسیقی استان بوشهر به نوازندگی ساز اصیل نی جفتی پرداخت که نسل اول گروه موسیقی آوای موج محسوب می شود. در نسل دوم که بدنه اصلی گروه را تشکیل می دهد، قطعات مقامی استان بوشهر با تنظیمات امروزی ارائه شد و در نسل سوم که نوازندگان آن کودکان کار هستند و با اجرای حرکات آیینی و نوازندگی سازهای کوبه ای به مخاطبین جشنواره معرفی شدند.
محسن آقایی سرپرست گروه موسیقی آوای موج در این نشست گفت: این گروه از سال 86 فعالیت خود را آغاز کرد و حالا به عنوان جوان ترین گروه موسیقی کشور محسوب می شود. گروه موسیقی آوای موج طی سال های اخیر اجراهای متعددی در داخل و خارج از کشور داشته است و امسال هم برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرد.
وی هدف گروه از حضور در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر را معرفی موسیقی بوشهری به مردم عنوان کرد و گفت: در این کنسرت کارهای قدیمی بوشهر اجرا  و از سه نسل موسیقی بوشهری استفاده شده است. در واقع قطعات قدیمی به شکل جدید و امروزی با بازخوانی جدید اجرا شد که قطعه “زار” و چند قطعه دیگر با تنظيم جدید و برای اولین بار توسط گروه موسيقي آوای  موج  اجرا گردید.
احسان میرضیایی مدیر اجرایی موسسه فرهنگی- هنری فروغ فلق نیز در این نشست خبری گفت: موسسه فروغ فلق از بدو آغاز به کار گروه موسیقی آوای موج در كنسرت هاي تهران در کنار آنها بوده است و این گروه جوان ترین گروه هنری کشور هستند و عزم جدی دارند که جزء بهترین های موسیقی باشند. آقایی سرپرست این گروه از جوانان با استعداد در عرصه موسیقی و جزء بهترین نوازندگان نی انبان در کشور است.
وی در خصوص این کنسرت گفت: در این کنسرت اجرای موسیقی توسط همه سنین صورت گرفت و اجرای نو و جدیدی بود و امیدوارم که مورد توجه دوستان هنرمند و مخاطبین قرار گرفته باشد. وی با بیان اینکه آلبوم های این گروه موسیقی آماده شده و در مراحل صدور مجوز است تاکید کرد: گروه آوای موج سال آینده برای اجرای موسیقی به هند می رود که امیدواریم نماینده خوبی برای  کشورمان باشد. 
عباسی خواننده این گروه نیز در این مراسم گفت: از اینکه برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردم حس خوبی داشتم و تجربه خوبی برایم بود. در این کنسرت سعی کردیم از پتانسیل های گروه به خوبی استفاده کنیم تا بتوانیم فرهنگ بوشهر  را به معرض نمایش بگذاریم؛ چراکه  فرهنگ بوشهر تا حدود زیادی در موسیقی آن خلاصه شده است. در واقع با موسیقی خود صحبت می کنیم تا همگان صدای ما را بشنوند و بدین طریق بتوانیم با سایر اقوام در ایران تعامل و ارتباط خوبی برقرار کنیم.
زهرا همتی مدیرعامل موسسه فرهنگی- هنری فروغ فلق هم گفت: این موسسه برای نوروز 95 ویژه برنامه ای را توسط گروه موسیقی آوای موج و با همکاری موسسات مردم نهاد حامی صلح جهانی برنامه ریزی کرده است که با پیام “موسیقی؛ سفیر فرهنگی ایران برای  صلح جهانی”  در مجموعه برج آزادی اجرا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *