کام نخلداران با ورود خرما به بورس شیرین می‌شود

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل بزرگ بازار خرمای کشور نبود شفافیت در قیمت است، گفت: با عرضه خرما در بورس کالا همه نخلداران کشور از قیمت واقعی خرما مطلع می شوند و نقش دلالان و واسطه ها که به ارزان خریدن محصول از کشاورز عادت کرده اند، کمرنگ می شود.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از کالاخبر، همایون یوسفی ،درباره عرضه خرما در بورس کالا عنوان کرد: با توجه به اینکه استان خوزستان قطب تولید خرما محسوب می شود از ورود این محصول به بورس استقبال می کنیم چراکه با قرار گرفتن خرما بر تابلوی بورس، شفافیت قیمت حاصل می شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات تولیدکنندگان خرما را فقدان مرجعی برای قیمت‌گذاری عنوان کرد و افزود: اگر قیمت خرما به واسطه عرضه در بورس شفافیت شود به تدریج نقش دلالان و واسطه ها در این بازار کمرنگ شده و سود اصلی به کشاورزان می رسد. البته این موضوع را باید در نظر گرفت که قبل از عرضه خرما در رینگ بورس کالا، اطلاع رسانی مناسبی برای فعالان بازار این محصول در خصوص روند کار و اهمیت مرجعیت قیمتی بورس انجام شود تا اثرات این عرضه خیلی سریع برای کشاورزان نمایان شود.

این نماینده مجلس اظهارداشت: تجربه دنیا و عرضه برخی محصولات کشاورزی در بورس اثبات می کند که یکی از راهکارها برای بهبود روندها در مبادلات بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان، عرضه محصولات در بورس است به خصوص در کشور ما که کشاورز عموما سود زیادی از یکسال زحمتش نمی برد و از این رو تغییر رویکرد از معاملات سنتی به سمت بورس باید خیلی سریع اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه سازوکار بورس می تواند تا حد زیادی سود کشاورزان را در قبال فروش محصولاتشان با نرخ واقعی بازار تضمین کند، گفت: به طور یقین ورود و اعتماد به بازارهای رسمی و قانونی اقتصاد کشور را به سمت شفافیت و کاهش واسطه‌گری‌های مخرب سوق می‌دهد و از طرفی با ایجاد بازارهای مالی روی کالاهای مختلف امکان ورود سرمایه‌گذاران به معاملات اوراق کالاها فراهم می‌شود.

یوسفی در پایان به صادرات خرما نیز اشاره کرد و گفت: می توان پس از موفقیت عرضه و آشنایی کشاورزان با فروش داخلی در بورس کالا، صادرات خرما از طریق بورس آغاز کرد تا علاوه بر ایجاد بازارهای فروش جدید، ارزآوری بهتری برای کشور به ارمغان آورد؛ همچنین برندسازی و استانداردسازی در این صنف نیز به کمک بورس کالا سهل تر از گذشته مهیا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *