دانش مالی، مانع رفتار هیجانی

مدیرعامل سرمایه گذاری امید ضمن تاکید بر اهمیت افزایش فرهنگ سرمایه گذاری بورسی عنوان کرد: در برخی از کشورها از جمله ایران، سواد مالی آنگونه که باید و شاید گسترش نداشته است. اگر به کشور های پیشرفته نگاه کنید، می بینید که علاوه بر متخصصان رشته های مالی، مدیران غیر مالی نیز از بدیهیات مالی آگاهی دارند و حتی عموم مردم که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند برای حضور در بازار سرمایه از حداقل اطلاعات و آگاهی برخوردارند.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از سنا، حبیب رضا حدادی، مدیرعامل سرمایه گذاری امید ضمن بیان مطلب فوق، گفت: متاسفانه موضوع دانش مالی در ایران مفعول مانده و به درستی هدایت نشده است. ما باید با پشتوانه نهاد ها و شرکت های مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در مسیر ارتقاء دانش مالی و توسعه فرهنگ سرمایه گذاری حرکت کنیم.

حبیب رضا حدادی ضمن بیان اینکه توسعه بازار سرمایه منهای دانش مالی، امکان پذیر نیست، افزود: فرهنگ سرمایه گذاری غلط و نا آگاهی نسبت به دانش مالی عامل رفتار هیجانی برخی سهامدران در نوسانات بازار است. به عنوان مثال عکس العمل شدید و هیجانی نسبت به موضوعات سیاسی یا مسایل کوچک و کم محتوا یکی از مهمترین عوامل زیان سرمایه گذاران در بازار سرمایه است. به بیان دیگر علت رفتار هیجانی و تصمیم گیری های غیر منطقی در بازار سرمایه این است که عموم افراد از دانش مالی برخوردار نیستند.

مدیرعامل سرمایه گذاری امید ادامه داد: اگر با سرعت رشد جهانی دانش مالی هماهنگ نشویم قطعا در آینده مشکلات زیادی در پیش رو خواهیم داشت. رسالت همه نهاد های مالی و نهاد ناظر بازار سرمایه این است که هرچه بیشتر در راستای فرهنگ سازی و توسعه دانش مالی تلاش کنند. البته شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس طی چند سال گذشته اقدامات اثر بخش و گسترده ای انجام داده و کارهای نهادینه ای صورت گرفته که در راستای افزایش و گسترش سواد مالی است اما ما همچنان به اقدامات بیشتری نیاز داریم. باید تک تک همکاران در تامین سرمایه ها و شرکت های سرمایه گذاری پا به پای شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در امر فرهنگ سازی تلاش کنند. رویکرد توزیع دانش مالی و فرهنگ سازی در نقاط مختلف ایران به ویژه مناطق محروم نیز می تواند به امر توسعه بازار سرمایه کمک کند.

حبیب رضا حدادی با اشاره به اینکه شرکت تامین سرمایه امید، نیز در مسیر ارتقا دانش مالی حرکت می کند، گفت: ما به کمک دانشجویان دکترای مالی اپلیکیشن دیکشنری مالی (امیدیک) را که پیش از این وجود نداشت راه اندازی کردیم و اکنون هرفردی در هر زمان که با اصطلاح تخصصی مالی مواجه شود می تواند از این دیکشنری استفاده کند. راه اندازی امیدیک اصولا در چارچوب وظایف ما نبود اما فعالین مالی و دانشجویان آن به این ابزار نیاز داشتند و بنابراین برای آن هزینه کردیم و من امیدوارم سایر همکاران و نهاد های مالی نیز با نگاه به آینده به بهبود سطح دانش مالی جامعه کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *