تسری تصمیم بانک مرکزی به کل بازار درست نیست

تصمیم بانک مرکزی در خصوص نحوه تجدید ارزیابی بانک ها تنها چند شرکت از صنعت بانکی را تحت تاثیر قرار داده و تسری آن به کل بازار درست نیست.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از سنا، محمود رضا خواجه نصیری مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در تشریح بازار سهام امروز ۱۳ آبان ۹۸ گفت:بازار سهام امروز تا حد زیادی متاثر از خبر تصمیم بانک مرکزی در خصوص نحوه تجدید ارزیابی بانک ها بود .

وی افزود: این اتفاق درحالی رخ داد که این موضوع تنها چند بانک و در حقیقت چند شرکت از بازار سهام در صنعت بانکی را متاثر می کند و تسری تصمیم بانک مرکزی به کل بازار به نوعی بیش واکنشی است که بازار نسبت به اخبار از خود نشان می دهد.

نایب رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران تصریح کرد: موضوع تجدیدارزیابی یک شرکت یا چند شرکت از یک صنعت در یک سال گذشته بسیار مطرح شده و چندین بار تصمیمات متعددی در این خصوص مطرح و بحث شده و این موضوع جدیدی نیست .

خواجه نصیری افزود: به نظر می رسد این واکنش در شرایط فعلی که بازار در حال رسیدن به نقطه ثبات بود در واقع عکس العمل به خبری است که ابعاد آن تا این حد گسترده نیست و نباید به کل بازار تسری پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل آن است که بسیاری از شرکت‌ها برنامه ای برای تجدیدارزیابی نداشتند و وضعیت شرکت بازدهی و EPS شرکت ها کاملا توجیه کننده قیمت آنها درشرایط کنونی بود و نکته ای نداشتند که از این خبر متاثر شوند.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن افزود: نکته دوم این که بسیاری از دیگرشرکت‌ها که بحث تجدید ارزیابی را در دستور کار قرار داده بودند در صنایع مختلف بودند و ارتباطی به این مصوبه نداشتند. موضوعی که بسیار محل تصمیم گیری سرمایه گذاران بوده و سرمایه‌گذاران بر آن تمرکز داشتند این بود که دارایی هایی که در ترازنامه شرکت ها بوده ارزشی را داشته که به زعم سرمایه گذاران ارزشمند بوده و تجدید ارزیابی فرآیندی بوده که می توانسته از نگاه حسابداری این موضوع را شفاف کند. بنابراین اساسا مبنای تصمیم‌گیری ارزشمند بودن دارایی‌های ترازنامه ای شرکت ها و وضعیت شرکت‌ها بوده است که کماکان در کلیه شرکت ها به قوت خود باقی است .

خواجه نصیری گفت: ازسرمایه گذاران تقاضا می‌کنیم که حتما در زمان سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با تمرکز روی صنعت و شرکت‌ها و با استناد به وضعیت پرتفوی خود تصمیم گیری کنند و از تصمیم گیری هیجانی یا شرایطی که روند بلند مدت یا تحلیل های عمیق را تحت تاثیر قرار می دهد، جلوگیری کرده و برتصمیم‌گیری و تحلیل‌های دقیق‌تر تمرکز کنند .

به گفته وی اخبار مقطعی می تواند تاثیرات مقطعی هم بر بازاربگذارد اما قطعا در میان مدت و بلندمدت، سهام مختلط هر صنعت و متناسب با شرایط بنیادی آن صنعت و شرکت تحلیل می شود و به واسطه آن می تواند بازده متناسب را برای سرمایه گذاران ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *