تقویت برند پسته ایران از کانال بورس کالا

احمد انارکی محمدی با اشاره به آغاز معاملات گواهی سپرده پسته از فردا در بورس کالا گفت: عرضه پسته در بورس کالا راهکاری جدید برای شناساندن برند پسته ایرانی در سراسر دنیا و کشف بازارهای هدف جدید است که با توجه به مزایای این بورس به زودی شاهد حضور تجار عمده پسته در بازار سرمایه خواهیم بود.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عرضه پسته در بورس فرصت مناسبی است تا نفوذ خود در بازارهای جهانی را بیش از گذشته افزایش دهیم، گفت: با ورود پسته در معاملات بورس کالا نه تنها به سمت قیمت گذاری و فروش شفاف این محصول حرکت خواهیم کرد بلکه می توان در بازارهای جهانی به رقابت بیشتر با محصولات سایر کشورها از جمله آمریکا پرداخت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ورود پسته به بورس کالا را گام نخست برای به دست آوردن جایگاه قبلی پسته در بازارهای جهانی دانست و افزود: با توجه به اینکه سال‌های زیادی قیمت‌گذاری جهانی پسته را انجام می‌دادیم، با عرضه پسته در بورس می توان دوباره به این جایگاه برگشت. مهمتر اینکه عرضه این محصول در بورس کالا راهکاری برای ایجاد بازارهای بین المللی جدید و شناساندن برند پسته ایرانی در سراسر دنیا است.

او اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشت بورس می تواند در شفاف سازی قیمت ها کمک بسیاری به باغداران و کشاورزان کند چرا که با وجود اینکه بسیاری از کشاورزان و باغداران با بازار سرمایه آشنایی کامل ندارند، اما زمانی که اسم بورس به میان می‌آید، بانک‌ها حمایت بهتری از فعالان بازار دارند و کشاورزان از این نظر سود می‌کنند.

وی با تاکید براینکه باید ثمره کار کشاورزان به خودشان بازگردد که اگر غیر از این باشد به هدف خود نرسیده ایم، ادامه داد: اگر کشاورزان به بازار سرمایه اعتماد کنند، بخش قابل توجهی از مشکلاتی که در گذشته گریبانگیر آن‌ها بوده که از جمله آن می توان به حضور واسطه ها و دلالان اشاره کرد، برطرف می شود.

انارکی محمدی افزود: به طور یقین عرضه هر نوع کالایی از جمله پسته در بورس کالا به قیمت گذاری شفاف، دقیق و منصفانه کمک می کند که از این رو مسوولان و نهادهای مرتبط باید از بورسی شدن این نوع محصولات حمایت کنند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس تاکید کرد: معاملات پسته در بورس کالا تحول بزرگی در فروش محصولات به وجود می آورد که ارتقای تجارت پسته به عنوان یک محصول صادراتی، می تواند نقش مهمی در ارزآوری داشته باشد.

وی آغاز معاملات گواهی سپرده پسته از فردا در بورس کالا اشاره کرد و گفت: صدور گواهی سپرده پسته در بورس کالا نیاز به استاندارد سازی محصولات دارد که با مشخص شدن این موضوع از فردا شاهد آغاز این معاملات هستیم و رفته رفته بر حجم معاملات افزوده می شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: پیش بینی می شود در آینده نزدیک با فرهنگ سازی و آموزش های لازم عمده پسته تولیدی و تجار بزرگ کشور در بورس کالا معامله شود چرا که یکی از ابزارهای مهم در جهت صادرات این محصول ارزآور، بورس کالا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *