شرکت نفت از عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی خودداری می‌کند

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه عرضه نفت خام در بورس انرژی ادامه دارد، گفت: شرکت نفت از عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی خودداری می‌کند.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از فارس، سیدعلی حسینی در مورد عملکرد بورس انرژی در سال جاری، گفت: از اول سال جاری تاکنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تامین مالی از طریق بورس انرژی برای دولت و شرکت نفت انجام شده است.

وی گفت: همچنین ۵ هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی برای وزارت اقتصاد و ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف مبتنی بر میعانات گازی برای شرکت ملی نفت ایران صادر شده که تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان از این تأمین مالی انجام شده و ۱۰۰۰ میلیارد نیز در شرف انجام است.

مدیرعامل بورس انرژی همچنین گفت: فرآورده‌های نفتی با همکاری خوب شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود و از اول مرداد تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان فرآورده نفتی شامل نفت سفید، گازوئیل، بنزین وگاز مایع عرضه و معامله شده است و این مسئله همچنان تداوم دارد.

به گفته حسینی، در هفته جاری در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴۰۰ هزار تن فرآورده اصلی شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید و گازئویل به میزان ۴۶۰ هزار تن عرضه می‌شود که عمدتاً این فراورده‌های نفتی با مقصد صادراتی در بورس انرژی عرضه می‌شود که این عرضه‌ها با استقبال مواجه است و به تدریج عرضه‌ها افزایش می‌یابد.

مدیرعامل بورس انرژی در مورد عرضه نفت خام در این بازار گفت: عرضه نفت خام تداوم دارد و براساس قانون بودجه، ماهیانه دو میلیون بشکه نفت خام سبک و ۲ میلیون بشکه نیز نفت خام سنگین و همچنین به میزان دو میلیون بشکه میعانات گازی در بورس انرژی عرضه می‌شود. گرچه حجم معاملات کم است و لازم است که روش عرضه از سوی وزارت نفت مورد بازنگری قرار گیرد، زیرا این حکم قانون باید اجرا شود.

حسینی در پاسخ به اینکه چگونه باید روش عرضه نفت خام تغییر کند، گفت: مشتریان می‌گویند شرایط تحویل باید تغییر کند و خریداران علاقه دارند، در برخی نقاط عرضه صورت گیرد، اما نقاط تحویل این حامل‌های انرژی محدود است.

وی در مورد اینکه آیا قیمت‌ها هم مورد انتقاد مشتریان قرار می‌گیرد، گفت: قیمت‌های شرکت نفت اطلاع‌رسانی نمی‌شود و شفاف نیست و امکان مقایسه وجود ندارد. مدیرعامل بورس انرژی گفت: قانون برنامه ششم توسعه الزام دارد نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی عرضه شود، ولی شرکت نفت در مورد فرآورده‌های نفت مثل نفت کوره و گازوئیل اقدام نکرده است.

به گفته حسینی، در قانون بودجه، دولت ملزم شده که نفت خام سنگین و سبک و میعانات گازی را در بورس انرژی عرضه کند، اما ماده ۴ قانون برنامه ششم، وزارت نفت را ملزم کرده که همه فرآورده‌های نفتی را در بورس انرژی ارائه کند، اما تاکنون اقدامی برای ارائه فرآورده‌ها انجام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *