افزایش امیدواری سهامداران با تغییرات مدیریتی در ایران‌خودرو

اوایل شهریور ماه امسال اعضاي هيات‌مديره گروه خودروسازی ايران‌خودرو به اتفاق آراء دکتر فرشاد مقیمی را به عنوان مدیرعامل این گروه خودروسازی منصوب كردند.

به گزارش اقتصادملت؛ مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو که 6 سال فرمان این گروه صنعتی را به دست داشت؛ سرانجام جای خود را به مدیری جوان و دارای سوابق متعددی همچون عضویت در هیات‌مدیره سازمان گسترش‌و‌نوسازی‌صنایع ایران، معاونت صنایع کوچک سازمان صنایع‌کوچک و شهرک‌های صنعتی، مدیر برنامه‌ریزی راهبردی سازمان گسترش‌ونوسازی صنایع ایران، ریاست انجمن‌ بهره‌وری ایران و همچنین معاونت امور صنایع وزارت صمت‌ داد. وی که دانشجوی دکترای مهندسی صنایع (در حال دفاع از رساله) در دانشگاه آزاد تهران، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و تحصیلکرده‌ کارشناسی مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی است؛ در مراسم معارفه خود محور برنامه‌ها و فعاليت‌هاي این گروه صنعتی را چنین تشريح کرد.
دکتر مقیمی رونق‌‌توليد را اولويت اول و اصلي براي اداره ايران‌خودرو عنوان‌كرد و گفت: بايد رونق‌توليد را معنا كنيم و قطعا با اين اقدام تمامي اهدافي كه دشمنان با اعمال تحريم براي صنعت كشور در نظر گرفته‌اند؛ خنثي خواهد شد. چه بسا در گذشته نيز در اين بخش اقداماتي انجام شده كه پرچم رونق‌توليد برافراشته بوده، اما بايد با اقدامات اصلاحي و اجراي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي جديد سرعت توليد را افزايش دهيم.
مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو پاشنه آشيل توليد را تامين قطعات دانست و گفت: راهكار برون‌رفت از آن احياي شركت ساپكو با ماموريت‌هاي جديد در حوزه تامين قطعات متناسب با شرايط، تامين به موقع با هزينه كم و كيفيت بالاست.
دكتر مقيمي توجه به منابع‌‌انساني را از ديگر محورهاي اصلي فعاليت‌ها و برنامه‌های این شرکت عنوان‌كرد و با تاکید بر ایجاد همبستگی و همدلی بین لایه‌های مختلف کارگری، مدیریتی، قطعه‌سازی و شرکای تجاری گفت: ظرفيت‌هاي انساني درون سازماني يكي از منابعي است كه به آن توجه ويژه‌ای شده و اتحاد و همبستگي را در اين بخش دنبال خواهيم كرد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو به كارگيري روش‌هاي نوين تامين منابع مالي را از ديگر برنامه‌های‌این گروه صنعتی عنوان‌كرد و گفت: روش‌هاي سابق را مطابق با شرايط حاكم بر كشور تغيير خواهيم داد و از روش‌ها و مكانيزم‌هاي تامين مالي جديد استفاده خواهيم كرد. وي شفاف‌سازي و مبارزه با فساد و رانت را از ديگر برنامه‌هاي خود دانست و گفت: بايد اهداف اصلي مجموعه را در همين راستا به تحقق كامل برسانيم.
دكتر مقيمي در ادامه هم‌راستايي و همگرايي بين قطعه‌سازان و خودروسازان را يكي از نقاط اصلي و رمز موفقيت دانست و بر نقش بي‌بديل زنجيره تامين تاکید و تصريح‌كرد: پرداخت بدهي به قطعه‌سازان را طبق چارچوب مصوب و با استفاده از سازوكار مشخص و روشني انجام خواهیم داد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو در ادامه حفظ و صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان را از دیگر اولویت‌های این مجموعه توصیف کرد و افزود: كار جهادي كه در گذشته آغاز شده و عينيت آن طی روزهای اخير با تكميل بيش از 21 هزار دستگاه خودرو در روزهاي تعطيل نشان داده شد را تقويت خواهيم كرد. بايد هم‌محور باشيم تا اهداف مشتركمان در حوزه‌‌هاي مختف از كارگران گرفته تا مديران، تامين‌كنندگان و شركاي تجاري را محقق كنيم.
فروش اموال و دارایی‌های مازاد و غیرمولد برای رونق تولید در ایران‌خودرو
این گزارش حاکی است به طور قطع افزایش تولید و به تبع آن رشد سهام ایران‌خودرو با تغییرات جدید مدیریتی، تجدید ارزیابی‌ها و فروش اموال مازاد محقق خواهد شد. از سوی دیگر سبب افزایش اعتماد و امیدواری سهامداران به این گروه صنعتی و افزایش سهام ایران‌خودرو خواهد شد.
در واقع سیاست‌های مدیرعامل جدید برای فروش اموال‌ودارایی‌های مازاد و غیرمولد و اتخاذ تصمیماتی برای خروج از سرمایه‌گذاری‌های غیرضروری و پرهیز از دارایی‌های غیرنیاز؛ همگی سبب می‌شود مدیریت این گروه خودروسازی با آزادی عمل بیشتر و کمبود نقدینگی کمتری به تولید پرداخته و هم اینکه باعث می‌شود سرمایه‌های راکد این گروه صنعتی نیز به سمت افزایش و رونق تولید حرکت کند.
در واقع تغییر و تحولات جدید و افزایش امیدواری در سهامداران این گروه صنعتی هم در وضعیت مالی و هم در روند قیمتی این شرکت تغییرات مفید و مثمرثمری را رقم خواهد زد. همانگونه که سهامداران و کلیت بازار در جریان هستند؛ عمده مشکل غول خودرویی ایران، تامین مالی است و مشکل نقدینگی سبب شده هم تولید با مشکلات متعددی همراه شود و هم شرکت با هزینه‌های مالی سنگینی رو به رو باشد؛ اما با توجه به لیست کردن دارایی‌های ایران‌خودرو برای عرضه‌وفروش به زودی شاهد آن خواهیم بود که این فروش دارایی‌ها سبب شناسایی سود فروش قابل‌توجه، کاهش وابستگی شرکت به بانک‌ها برای تامین مالی با نرخ بهره بالا و تزریق نقدینگی و رشد تولیدوفروش خواهد شد.

پرداخت تامین‌کنندگان قطعات نظام‌مند شود
گزارش‌های موجود حاکی از آن است مدیرعامل ایران‌خودرو در نامه‌ای به مدیرعامل ساپکو دستور داد تا تمامی پرداخت‌ها به تامین‌کنندگان قطعات این گروه با راه‌اندازی سیستم محاسبه دقیق طلب و بدهی بر اساس شاخص‌های مالی و عملکردی سازندگان نظام‌مند، شفاف و متمرکز شود.
دکتر مقیمی در این نامه پنج‌بندی همچنین دستور داده تا مدل جامع ارتباط با تامین‌کنندگان توسعه و پیاده‌سازی شود. همچنین در بند دیگری از این نامه توسعه خودکفایی و تعمیق ساخت داخل مواد، قطعات و مجموعه‌های تولیدی در زنجیره تامین مورد تاکید قرار گرفته است.
تدوین دستورالعمل شاخص‌های تعیین MRP قطعات‌سازندگان و ایجاد کمیته راهبردی تعیین قیمت قطعات جاری و جدید دو بند دیگر این نامه است که مقیمی پس از نشست مشترک با تامین‌کنندگان گروه صنعتی ایران‌خودرو دستور طرح‌ریزی و اقدام آن را به مدیرعامل ساپکو صادر کرده است. مقیمی در این نامه بر لزوم استفاده حداکثری از نظرات، تجربیات و همکاری انجمن‌های قطعه‌سازان در تدوین مکانیزم‌های یاد شده تاکید کرده است.

عرضه سه محصول جديد توسط ايران‌خودرو تا پايان سالجاري
در همین راستا مهندس رحمانی وزير صنعت، معدن و تجارت نیز گروه صنعتي ايران‌خودرو را مكلف به توليدوعرضه سه محصول جديد تا پايان سالجاري كرد و در بازديد سرزده‌ای که از خطوط توليد این شرکت داشت؛ خواستار توقف توليد يكي از محصولات اين شركت شد.
وي در نشست با مديرعامل اين گروه خودروسازی بر انجام تعهدات به مشتريان تاكيد كرد و گفت: مردم از عملكرد خودروسازان ناراضي هستند؛ بنابراین بايد از همين امروز مسير جديد را آغاز و با برنامه زمان‌بندي نسبت به انجام تعهدات اقدام كنيد.
وي تصريح‌كرد: با بازديدي كه از ايران‌خودرو داشتم؛ نگراني از بابت انجام تعهدات وجود ندارد و قطعا تا قبل از پايان سال تعهدات معوق به روز خواهد شد.
دكتر رحماني تكميل خودروهاي كف پاركينگ، افزايش تيراژ توليد، افزايش عمق ساخت داخل و فروش اموال مازاد را از محورهاي اصلي ايران‌خودرو عنوان كرد و گفت: مبنا بر اين است كه اموال و املاك غيرتوليدي هر چه سريع‌‌تر واگذار شود؛ اين سياستي است كه مطلقا براي اجراي آن كوتاه نمي‌آییم.

جهش اقتصادی ایران‌خودرو تا سال 99
امیرحسن کاکایی عضو هیات‌‌علمی دانشکده مهندسی خودرو نیز با اشاره به تغییرات مدیریتی و افزایش امیدواری سهامداران به خبرنگار ما گفت: دکتر مقیمی جوانی پرانرژی و سیاستمدار است و ارتباطات خوبی با سیاستمداران، سیاستگذاران و قانونگذاران دارد. البته امروز مشکل اصلی خودروسازان کشور عمدتا به خاطر سیاستگذاری‌های کلان غلط و اشتباهی است که منجر به زیان این صنعت شده است. بنابراین به نظر می‌رسد انتخاب دکتر مقیمی برای مدیریت گروه خودروسازی ایران‌خودرو نشاندهنده اعتمادی است که سیاستگذاران و تصمیم‌گیران به وی دارند؛ در نتیجه به نظر می‌رسد که همراهی خوبی با وی خواهند داشت و این همراهی باعث می‌شود که دستشان باز باشد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مسائل بسیار مهمی که امیدوارم اصلاح شود بحث قیمت‌گذاری است، افزود: البته علیرغم اینکه شورای رقابت از بحث قیمت‌گذاری کنار رفته است، اما سازمان حمایت و وزارت صمت عملا به صورت دستوری قیمت‌ها را اعلام می‌کنند و این قیمت‌ها همچنان باعث افزایش زیان خودروسازان می‌شود.
کاکایی در حالی جابه‌جایی مدیران‌عامل را مثبت ارزیابی کرد که منجر به سودآوری شرکت‌ها شود و ابراز امیدواری کرد که تغییرات اعمال شده بتواند باعث افزایش تولید و سودآوری این شرکت‌ها گردد.
وی تاکید کرد: مدیران‌عامل ایران‌خودرو و سایپا منتخب دولت هستند و همه با هم در یک راستا حرکت می‌کنند. این در حالی است که اگر کمی با خودروسازان منطقی‌تر برخورد شود؛ در ابتدا خود تولید سودآور می‌شود. چراکه طی یک سال گذشته هر خودرویی که این دو خودروساز تولید کردند؛ مثل این است که زیان تولید کرده‌اند. بنابراین در چنین شرایطی هر چقدر تولید را بالا ببرند؛ زیان بالا رفته و در این شرایط بهتر است تولید متوقف شود، اما اگر عملکردها مثبت باشد؛ تولید سودآور خواهد شد.
کاکایی در ادامه با اشاره به اینکه مدیرعامل قبلی نیز اقداماتی را در خصوص واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد انجام داده بود، خاطرنشان کرد: در این راستا باید دید آیا مدیرعامل جدید می‌تواند در شرایط اقتصادی پیچیده فعلی خریدار مناسبی پیدا کند و اموال و دارایی‌های مازاد را به قیمت مناسبی عرضه کند؟ آنچه که مسلم است اینکه همگی به یک اجماع رسیده‌اند که صنعت خودروسازی مهم است و باید مورد حمایت قرار گیرد. بنابراین امید است دکتر مقیمی با توجه به تجارب و روابط خوبی که با دولت، مجلس و بخش خصوصی دارد؛ بتواند خریداران خوبی برای اموال و دارایی‌های مازاد این شرکت پیدا کند.
این کارشناس خودرو تاکید کرد: البته باید بگویم تجدید ارزیابی‌ها لزوما به معنای کسب درآمد نیست؛ بلکه فقط فرصتی برای خودروسازان است تا نشان دهند همچنان سرپا هستند و ورشکسته محسوب نمی‌شوند. در واقع سهامداران از تجدید ارزیابی‌ها برای افزایش قیمت سهام استفاده می‌کنند. مثلا زمانی که سایپا اقدام به تجدید ارزیابی‌های خود کرد؛ یک دفعه قیمت سهام سایپا رشد چشمگیری یافت، اما بعد دوباره متوقف شد؛ چراکه ذات این کار لزوما ارزش‌آفرین نیست. اما نتیجه آن در بورس این است که سهامداران امیدوارتر می‌شوند.
وی در ادامه نتیجه‌گیری کرد که ابتدا باید قیمت‌گذاری اصلاح شود؛ سپس اموال مازاد به نقدینگی در گردش تبدیل شود تا بتوان شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بود. موضوع بعدی مساله بهره‌وری است که به نظر می‌رسد دکتر مقیمی تخصص لازم در این خصوص را دارند. در واقع بخشی از بهره‌وری که در صنعت خودرو در داخل خودروسازی رخ می‌دهد؛ متعلق به مواداولیه مثل قطعات، رنگ، روغن و … است و بخشی از آن به پرسنل و فرآیندها مربوط می‌شود و به نظر می‌رسد مدیریت جدید فقط در بخش دوم می‌تواند تدابیری بیندیشد که منجر به بهره‌وری بیشتر مجموعه شود.
به گفته وی بر روی قیمت مواد و قطعات نمی‌توان کار خاصی انجام داد؛ چراکه این قطعات به خصوص در مورد خودروهای پرتیراژ مربوط به قطعه‌سازان است و آنها طی این سال‌ها در فشار زیادی بوده‌اند و با حداقل سود و حتی با زیان‌های نسبی فروش داشته‌اند. در نتیجه با توجه به قیمت‌های مواد اولیه بعید است با فشار روی قطعه‌سازان بتوان قیمت تمام شده مواد که 80 درصد است را پایین آورد.
کاکایی تاکید کرد: از سوی دیگر برای محصولات جدید نیاز به سرمایه‌گذاری است. مدیرعامل جدید ایران‌خودرو اگر بتواند با روابط سیاسی و کلانی که دارد، وام‌های کم‌بهره‌ بگیرد و زودتر طرح‌هایی که برای محصولات جدید است را به ثمر برساند؛ به نظر می‌رسد حداقل در سال 99 با یک جهش اقتصادی مواجه خواهد شد؛ هم بدهی‌های‌ خود را تسویه کرده و هم محصولات جدیدی را وارد بازار می‌کند که با آن محصولات و با وجود رضایت مشتری درآمد خوبی کسب خواهد‌ کرد و بدین طریق جایگاه ایران‌خودرو مستحکم خواهد شد. امروزه در تمام دنیا برای نوآوری و محصولات جدید و کار صنعتی وام کم بهره اختصاص داده می‌شود. در واقع آن وامی که به یک تاجر می‌دهند را به صنعتگر نمی‌دهند؛ چراکه وام‌ها بلندمدت است.
وی ابراز امیدواری کرد که مدیریت جدید ایران‌خودرو بتواند با حمایت‌های دولت و مجلس تحولات چشمگیری را در این گروه خودروسازی رقم زند؛ چراکه بسیاری از مشکلات موجود در این صنعت‌ قوانین‌ومقررات، قانونگذاری‌ها و موانعی است که نمایندگان مجلس پیش‌روی صنعت خودرو قرارمی‌دهند که همگی این موارد مهم است. این در شرایطی است طی دو سالی که تحریم بودیم؛ قانونگذاران به جای اینکه به کمک صنعت خودرو بیایند؛ در این مسیر بیشتر مانع‌تراشی کردند. البته گاهی موانع را رفع می‌کردند، اما فقط موانعی که خودشان ایجاد کرده‌ بودند را از میان بر‌می‌داشتند. این در حالی است که قیمت‌گذاری دستوری مساله پیچیده‌ای است و به طرز عجیبی صنعت خودروسازی کشور را گرفتار کرده است.
وی افزود: سال گذشته علیرغم اینکه قیمت‌گذاری به صورت دستوری انجام شد؛ اما نتیجه آن دو مساله مشخص بود. یکی اینکه مردم در کف بازار شاهد افزایش بسیار زیاد قیمت‌ خودرو بودند و از سوی دیگر خودروساز هم نتوانست با قیمت مناسب اقدام به فروش کند و در واقع زیان کرد. در واقع هم خودروساز از این سیاستگذاری قیمت‌گذاری دستوری زیان کرد و هم مردم؛ فقط دلال‌ها سود کردند. به عبارتی دیگر با این سیاستگذاری به جای اینکه توسعه پایدار صنعت و بازار رقم بخورد؛ عملیات مقطعی برای یک عده خاصی صورت گرفت و بازتولید ثروت به نفع بازرگانان شد. در واقع اکثر سیاستگذاری‌ها در مجموع به نفع بازرگانی است تا تولید.

افزایش روند رو به رشد تولید در ایران‌خودرو
بر اساس این گزارش روند تولیدوفروش در ایران‌‌خودرو طی یک ماهه مرداد شتاب بالایی گرفته ‌است؛ به گونه‌ای که ایران‌خودرو در این ماه به فروش 1839 میلیاردی رسیده و متفاوت از ماه‌های گذشته ظاهر شده است. حال ورود مدیریت جدید و برنامه افزایش تولیدوفروش محصولات شرکت و تمرکز بر سر تکمیل و عرضه خودروهای ناقص؛ انتظار را برای افزایش فروش شهریور ماه بیش از پیش افزایش داده است.
بر اساس این گزارش شرکت ایران خودرو طی یک‌ماهه مرداد ماه تعداد 29 هزار و 576 دستگاه انواع خودرو در گروه‌های پژو، سمند، رانا، دنا، تندر (L90)، هایما، دانگ فنگ، وانت و سایر محصولات جدید و پژو 200 تولید کرده که از این تعداد 37 هزار و 282 دستگاه انواع خودرو به فروش رسیده و در نهایت منجر به درآمد بیش از 18 هزار و 392 میلیارد و 504 میلیون ریال این شرکت شده است.

این گروه خودروسازی همچنین طی 5 ماهه سالجاری در مجموع تعداد 128 هزار و 149 دستگاه انواع خودرو در گروه‌های پژو، سمند، رانا، دنا، تندر (L90)، هایما، دانگ فنگ، وانت و سایر محصولات جدید و پژو 200 تولید کرده که از این تعداد 126 هزار و 612 دستگاه انواع خودرو به فروش رسیده و در نهایت منجر به درآمد بیش از 57 هزار و 998 میلیارد و 371 میلیون ریال این شرکت شده است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به تغییر و تحولات اخیر و اتخاذ سیاست‌های جدید روند رو به رشد تولید خودرو در این گروه خودروسازی ادامه یابد.##

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *