قرارداد توسعه میدان گازی بلال با شرکتی ایرانی امضا شد

با توجه به سیاست‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در راستای استفاده از پتانسیل شرکت‌های ایرانی، قرارداد میدان گازی بلال که در بخش شرقی میدان مشترک گازی پارس جنوبی و در ۹۰ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان واقع شده، بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی طرح (GC) امضاء شد.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از ایسنا، هدف از این قرارداد که به قرارداد بیع متقابل طرح توسعه جامع و یکپارچه فازهای ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبی الحاق می‌شود، دستیابی به تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز غنی طی ۳۴ ماه و در سقف ۴۴۰ میلیون دلار است. گاز تولیدی این میدان به پالایشگاه فاز ۱۲ جهت فرآورش منتقل خواهد شد. این طرح به تایید شورای اقتصاد رسیده و با اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود.


مهم‌ترین بخش‌های شرح کار این قرارداد شامل حفاری هشت حلقه چاه، احداث و نصب یک جکت سرچاهی چهارپایه، ساخت و نصب یک عرشه با ظرفیت تولید ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز غنی در روز و احداث یک رشته خط لوله زیر دریایی به طور تقریبی ۲۰ کیلومتر است.

بنا بر اعلام، در قرارداد منعقده، شرکت پتروپارس مسئولیت راهبری و مدیریت قرارداد، انجام مطالعات مخزنی، طراحی حفاری و تهیه اسناد مناقصات فرعی را برعهده خواهد داشت و موظف است با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی پیمانکاران و سازندگان تجهیزات داخلی، نسبت به برگزاری مناقصات فرعی تحت نظارت و تایید کامل کارفرما اقدام کند.

به این ترتیب با اجرای کامل این طرح ضمن افزایش ظرفیت تولید گاز کشور، زمینه‌های اشتغال گسترده به ویژه در استان هرمزگان ایجاد شده و بازار کار مناسبی برای پیمانکاران و سازندگان تجهیزات داخلی به وجود خواهد آمد.

در پارس جنوبی و غرب کارون از طرف مقابل عقب نیستیم

 بیژن زنگنه امروز در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال، گفت: ما نگرانی مردم در میدان‌های مشترک را درک کرده‌ایم و باوجود شدیدترین تحریم‌ها، هم در پارس جنوبی و هم در غرب کارون از طرف مقابل عقب‌تر نیستیم.

او با بیان این‌که طرح توسعه میدان‌های غرب کارون خوب پیش می‌رود، اظهار کرد: نمی‌خواهیم رجزخوانی کنیم، اما آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ما را صفر کند.

به گفته وی هرچه همکاری بین‌المللی بیشتر شود، کارها بهتر پیش می‌رند اما اکنون نیز متوقف نشده‌ایم و طرح‌های ابتکاری و بی‌نظیری را در حوزه‌های مختلف در دستور کار داریم.

وی افزود: یکی از اهداف امضای قرارداد فاز ١١، جلوگیری از افت تولید با یادگیری فشارافزایی در دریا بود و الان از دوستان می‌خواهم خودشان کار را آغاز کنند.

وی تصریح کرد: ما متوقف شدنی نیستیم و قدرت خلاقه خود را به کار می‌گیریم تا مشکلات را حل کنیم.

وزیر نفت تاکید کرد: تا اواخر سال، تمام سکوها و پالایشگاه‌های پارس جنوبی به جز پالایشگاه فاز ۱۴ به بهره‌برداری و ظرفیت نهایی می‌رسد، به گونه‌ای که همه ظرفیت‌های دریا در ۲۷ فاز نهایی می‌شود.

وی با اشاره به قرارداد توسعه میدان گازی بلال اظهار کرد: توسعه این میدان در دستور کار قرار گرفته و امروز قرارداد این مهم را با شرکت پتروپارس که یکی از بهترین شرکت‌های ایرانی است به امضاء رساندیم و باید بگویم که شرکت پتروپارس در تمام این سال‌ها و در تمام قراردادهایی که به آن واگذار شده است، از نظر زمانبندی و قیمت به خوبی عمل کرده است که این مساله در ارزیابی شرکت‌ها برای ما بسیار مهم و قابل توجه است.

زنگنه با بیان این‌که شرکت پتروپارس در واقع یک شرکت دانش‌بنیان است، ادامه داد: مبلغ سرمایه‌گذاری قرارداد متبوع ۴۴۰ میلیون دلار بوده البته این قیمت نهایی نشده و پیمانکار عمومی به مناقصه می‌رود و قیمت‌ها با نظارت شرکت نفت به دست می‌آید.

وزیر نفت مدت اجرای این قرارداد را ۳۴ ماه دانست و افزود: امیدواریم در این مدت بتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.  

تعیین تکلیف میادین مشترک تا پایان سال

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: یکی از تعهدهای بنده که به مجلس شورای اسلامی ارائه دادم، این بوده که تا پایان دولت تکلیف تمام میدان‌های مشترک مشخص شود، یعنی هیچ میدانی نخواهد ماند که پیمانکار و فرآیند انجام کار آن مشخص نشده باشد.

زنگنه با بیان این‌که میدان بلال نیز جزو همین تعهدات است، اظهار کرد: تکلیف فرزاد B امسال مشخص خواهد شد و همچنین فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز که به دلیل تحریم‌ها دچار وقفه شده بود، نهایتا تا پایان امسال تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با بیان این‌که توسعه میدان فروزان نیز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: تا پایان سال میدان مهمی نخواهیم داشت که تکلیف آن مشخص نشده باشد. همچنین باید بگویم که توسعه میادین مشترک غرب کارون به خوبی پیش می‌رود و قرارداد ایلام پایدار غرب بسته شده است.

به گفته وزیر نفت در این دولت عمده توسعه پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ به اتمام می‌رسد و همچنین تلاش خواهیم کرد که مرحله‌ی اول فاز ۱۱ نیز نیمه اول ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

هر دو هفته یک قرارداد و افتتاح در شرایط تحریم

زنگنه با بیان این‌که هر دو هفته یک قرارداد و افتتاح در شرایط تحریم خواهیم داشت، گفت:‌ تحریم‌ها ما را متوقف نخواهد کرد و ما زنده‌ایم برای توسعه صنعت نفت و ایجاد اشتغال چرا که اگر صنعت نفت حرکت کند، پیمانکاران‌ و سازندگان نیز فعال خواهند شد؛ با توجه به این‌که سفارش از درون قرارداد به وجود می‌آید، برای توسعه کار پیمانکاران تلاش خواهیم کرد که این مساله نیز نشان‌دهنده تحرک و فعالیت ما در این حوزه است.

وزیر نفت با بیان این‌که در ماه‌ها و هفته‌های آینده شاهد توسعه این امر خواهیم بود، اظهار کرد: تحریم‌ها نتوانسته کاروان توسعه نفت را متوقف کند، به گونه‌ای که عملکرد وزارت نفت از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است.

امسال ۳۰۰۰ روستا گازرسانی خواهند شد

وی با بیان این‌که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال ۳۰۰۰ روستا گازرسانی خواهند شد، افزود: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که ۹۵ درصد کل جمعیت آن تحت پوشش گاز باشند که این مساله یک رکورد قابل توجه در حوزه گازرسانی کشور است.

زنگنه با اشاره به عملکرد وزارت نفت در بخش‌های مختلف گفت: اکنون در بخش پالایش و نفت توانسته‌ایم به رتبه‌های بالایی دست یابیم، علاوه بر این در بخش صادرات نیز نشان دادیم که آمریکا نمی‌تواند صادرات ما را صفر کند. البته نمی‌خواهیم رجزخوانی کنیم که آنها هوشیار شوند.

وزیر نفت همچنین در حوزه اقدامات صورت گرفته در بخش پتروشیمی، گفت: امسال به بیش از ۱۰۰ میلیون تن تولید خواهیم رسید و قصد داریم که این عدد را به بیش از ۱۴۰ میلیون تن افزایش دهیم.

وی با تاکید بر این مساله یکی از اهداف فاز ۱۱ جلوگیری از افت تولید است، تصریح کرد: برنامه ایستگاه تقویت فشار برنامه‌ای بود که در منطقه نیز اجرا نشده بود، اما متاسفانه تحریم‌ها اجازه ادامه کار را به ما نداد اما قصد داریم که این اقدام را شروع کنیم که برای آن لازم است برای ساخت تجهیزات اقداماتی صورت گیرد.

زنگنه اضافه کرد: ما هرگز متوقف نشده‌ایم و با جهان همکاری خواهیم داشت و تمام تلاشمان را برای حل مشکلات‌مان خواهیم کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: برای افزایش فشار طراحی و تامین تجهیزات را انجام خواهیم داد و در سطح عالی بین‌المللی برای سکوهای تقویت فشار کار خواهیم کرد.

تاثیر انتشار اسناد محرمانه نفتی در آینده سرمایه‌گذاری ایران

محمد مشکین‌فام – مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس – در حاشیه مراسم قرارداد توسعه میدان گازی بلال در جمع خبرنگاران با اشاره به انتشار اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه نفتی درباره یک مناقصه عمومی توسط یکی از رسانه‌ها گفت: با توجه به این‌که انتشار این اسناد روی آینده سرمایه‌گذاری ایران تاثیر می‌گذارد، تقاضای ما این است تا دستگاه‌های امنیتی و حراستی به این موضوع ورود کند.

او درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد مناقصه اجاره بارج مسکونی برای پارس جنوبی گفت: توقع ما این بود که اگر شبهه و ابهامی در این مناقصه وجود دارد با شرکت نفت و گاز مذاکره شود و یا با واحدهای نظارتی تماس می‌گرفتند.

وی با اشاره به رصد کامل فعالیت شرکت نفت و گاز پارس توسط واحدهای نظارتی، اظهار کرد: براساس گفته‌های این نماینده مجلس شورای اسلامی هنوز این بحث محرز نشده بود که با توجه به همین گفته‌ها رسانه‌ای کردن این مساله جای تعجب دارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: در یک شرکت دولتی ارگان‌های مختلفی همچون کمیسیون مناقصات و کمیته فنی بازرگانی وجود دارد که این دو مسئول رسیدگی به امورات مناقصات هستند که به طور کامل می‌توان همه جنبه‌های کار را پیگیری کرد، اما به اعتقاد من این مساله که مدیرعامل را در سیبل می‌گذارند، ابعاد دیگری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد البته من خودم را مسئول تمام کارها می‌دانم.

مشکین‌فام با بیان این‌که اگر همکاران رسانه‌ای می‌توانند از مناقصه عمومی یک اختلاس نتیجه‌گیری کنند واقعا شاهکار است، گفت: درباره جزییات این مناقصه باید گفت که این مناقصه سه بار در سال‌های 1394، 1396 و 1398 برگزار شده و هر زمان که به نتیجه نزدیک‌تر شدیم، یکی از رسانه‌ها این مساله را مطرح کرد و موجب شد که با مشکلاتی مواجه شویم.

وی با تاکید بر این موضوع که بحث شرکت داخلی و یا خارجی برنده در مناقصه بهانه است، ادامه داد: بر اساس مدارک در سال 1396 یک شرکت ایرانی برنده مناقصه شد اما در همان زمان نیز با راه‌اندازی شانتاژهای رسانه‌ای اجازه ندادند که کار پیش برود اکنون نیز که یک شرکت اماراتی به عنوان واسطه برنده شده به نظر می‌رسد که با انتشار اسناد محرمانه باز هم این مناقصه به نتیجه نرسند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: در حال حاضر 32 سکو در پارس جنوبی نصب شده که طبق برآوردهای صورت گرفته تا پایان سال به 37 سکو می‌رسد که همه این سکوها را با یک سکوی فاز یک مدیریت می‌کنیم.

مشکین‌فام با بیان این‌که از سال 1394 این طرح راه‌اندازی شده، اظهار کرد: هر بار که خواستیم این طرح را به نتیجه برسانیم، کار خراب شده است؛ موضوعی که در حال حاضر مطرح می‌شود این است که می‌گوید چرا این شرکت خارجی گواهینامه بین‌المللی ندارد که برای پاسخ به این مساله با مدرک ثابت کردیم که این شرکت گواهینامه دارد اما بعد از آن اعلام کردند که گواهینامه این شرکت جعلی است، به همین دلیل اقدام به انتشار اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه کردند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: موضوع دیگری که مطرح شد این بود که چرا به شرکت خارجی ایمیل زده نمی‌شود تا مالکیت آن مشخص شود، اما به این مساله توجه نکردند که در شرایط تحریمی شرکت‌ها حاضر به همکاری مستقیم با ایران نیستند.

وی تصریح کرد: اگر شش بار دیگر نیز مناقصه برگزار شود تا زمانی که پیمانکار به خصوص آقایان مشخص نشود به اجرای پروژه رضایت نخواهند داد.

مشکین‌فام همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد افت فشار در پارس جنوبی و مذاکرات صورت گرفته با طرف قطری، اظهار کرد: افت فشار در بخش قطر نیز به طور محسوسی وجود ندارد با این حال آن‌ها نیز به دنبال برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای کاهش افت فشار و نگهداشت هستند، همچنین در طرف قطر نیز نصب سکوی تقویت فشار جزو آخرین اقدامات در نظر گرفته شده است.  

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر این مساله که به جز فاز 11 تمام فازهای پارس جنوبی امسال عملیاتی خواهد شد، گفت: میدان کیش به دلیل این‌که یک میدان مشترک نیست قصد داریم تا اول بحث پارس جنوبی تکمیل شود و از میدان کیش به عنوان پشتیبان پارس جنوبی و بقیه میادینی که پالایشگاه خشکی دارند استفاده کنیم.

وی درباره سهم ساخت داخل در قرارداد توسعه میدان گازی بلال تصریح کرد: 62 درصد از 440 میلیون دلار ارزش قرارداد سهم ساخت داخل خواهد بود.

راهکار جلوگیری از افت فشار مخزن گازی پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین در مراسم، ضمن تشریح راهکار کوتاه مدت و بلندمدت برای جلوگیری از افت فشار گاز در میدان گازی پارس جنوبی، گفت: امضای قرارداد توسعه میدان بلال یکی از راهکارهای بلندمدت برای جلوگیری از افت فشار گاز در پارس جنوبی است.

محمد مشکین‌فام با اشاره به اینکه برای ۲۵ سال آینده پارس جنوبی، چشم‌انداز تازه‌ای بر مبنای تامین مستمر حداقل ۷۵ درصد گاز مورد نیاز مصرفی کشور در شرکت نفت و گاز پارس تعریف شده است، اظهار کرد: تا پایان امسال، پنج سکوی باقیمانده پارس جنوبی در یارد شرکت صدرا نصب و برداشت گاز غنی از همه بلوک‌های گازی پارس جنوبی (به جز فاز ۱۱) محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه پس از توسعه کامل میدان مشترک پارس جنوبی باید به فکر نگهداشت تولید بر مبنای همین چشم‌انداز باشیم، تصریح کرد: اگرچه تاکنون افت فشار از این میدان محسوس نبوده است، اما پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده سالانه ۲۸ میلیون مترمکعب‌ گاز این میدان کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه برای نگهداشت تولید در پارس جنوبی دو راهکار کوتاه‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی شده است، درباره این راهکارها توضیح داد: انجام عملیات اسیدکاری، مشبک‌کاری و تعمیر چاه‌های تولیدی، حفر چاه‌های جدید، احداث خطوط لوله جدید بین سکوها و… از جمله راهکارهای کوتاه‌مدت هستند که در همین راستا، اسیدکاری ۱۱ حلقه از چاه‌های تولیدی میدان در نیمه نخست امسال آغاز شد و تا پایان سال ۱۱ حلقه چاه دیگر نیز اسیدکاری خواهد شد.

مشکین فام ادامه داد: مشبک‌کاری ۱۱ حلقه چاه در لایه K1، حفر۶۰ حلقه چاه جدید در محدوده بلوک‌بندی موجود و تعمیر چاه‌ها از جمله اقدام‌های دیگری است که به نگهداشت تولید در میدان گازی پارس جنوبی کمک می‌کند، در همین زمینه یک چاه تعمیر شده است و تا پایان امسال چهار حلقه چاه نیز به‌طور کامل تعمیر خواهد شد.

وی همچنین به احداث خطوط لوله بین سکوهای دریایی که منجر به کاهش ۵۰ درصدی افت فشار گاز می‌شود اشاره کرد و افزود: بر مبنای این سناریو، افزودن خطوط لوله بین سکوها و از سکو تا پالایشگاه خشکی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

ضرورت حمایت از تداوم توسعه پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در تشریح راهکارهای بلندمدت برای جلوگیری از افت فشار مخزن پارس جنوبی هم گفت: تمرکز بر بلوک‌های اطراف میدان پارس جنوبی از جمله راهکارهای بلندمدت به شمار می‌آید که با امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال می‌توان گفت راهکارهای بلندمدت از امروز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه حفر چاه‌های اکتشافی در بلوک گازی یلدا، انجام فعالیت‌های عملیاتی در نواحی شمالی میدان گازی پارس جنوبی و طراحی و نصب سکوهای تقویت فشار گاز گام‌های بعدی این شرکت برای تحقق نگهداشت تولید خواهد بود، یادآور شد: توسعه میدان‌هایی مانند پارس شمالی، فرزاد و کیش نیز در برنامه است و در آینده گاز تولیدی این میدان‌ها پس از توسعه به پالایشگاه‌های خشکی منتقل خواهد شد.

مشکین فام به ۱۳ پالایشگاه گازی در منطقه پارس ۱ و پارس ۲  اشاره کرد و  با بیان اینکه ظرفیت این پالایشگاه‌ها، پالایش روزانه ۲۷ میلیارد فوت مکعب (۷۵۶ میلیون مترمکعب در روز) گاز غنی است، تصریح کرد: برای این تاسیسات باید به فکر خوراک باشیم که با احتساب ایران ال‌ان‌جی به ۲۹ میلیارد فوت مکعب می‌رسد.

وی به قرارداد طرح توسعه میدان گازی بلال هم اشاره کرد و توضیح داد: در این قرارداد سعی شده مشکلات قراردادهای پیشین را برطرف کنیم، این قرارداد با سرمایه‌گذاری از سوی شرکت کارفرما با شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی امضا شده است و هیچ‌گونه پاداشی (به جز هزینه مدیریت) به پیمانکار تعلق نمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از حمایت همه ارکان نظام برای توسعه پارس جنوبی قدردانی کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته مسئولان فارغ از سلایق و جناح‌بندی‌های مختلف از توسعه پارس جنوبی به عنوان سرمایه ملی حمایت کرده‌اند و خواهشمندم از این پس نیز همه ارکان نظام و قوای سه‌گانه روی این موضوع تمرکز کنند تا تامین ۷۵ درصد گاز کشور از این حوزه محقق شود.

همچنین حمیدرضا مسعودی – مدیرعامل شرکت پتروپارس – با اشاره به ویژگی‌های قرارداد امضاء شده، گفت: اولین ویژگی این قرارداد این است که این قرارداد موجب فعال شدن شرکت‌هایی در بالادست نفت و گاز می‌شود که این مساله با توجه به مبلغی که برای این طرح در نظر گرفته شده است امری مهم است.

وی ویژگی دوم این قرارداد را استفاده حداکثری از توان داخلی کشور دانست و افزود: شرکت‌ها در یک رقابت سالم می‌توانند در توسعه این میدان حضور داشته باشند.

مدیرعامل شرکت پتروپارس با بیان این‌که شرکت پتروپارس تاکنون 23 میلیارد دلار پروژه اجرایی کرده است، اظهار کرد: این شرکت در حوزه صنعت نفت و گاز جزو شرکت‌های شناخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *