سه اقدام بانک مرکزی برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی

رئیس کل بانک مرکزی تصویب آیین‌نامه قانون چک برای بنگاه‌هایی با بیش از ۱۰۰ پرسنل، تمدید ضمانت‌نامه‌های بانکی و تامین نقدینگی را از جمله اقدامات آتی این بانک برای حمایت از تولید عنوان کرد.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از سنا، عبدالناصر همتی در جریان سفر به کرمان به اقدامات بانک مرکزی با هدف حمایت از تولید اشاره کرد و گفت: آیین نامه قانون چک که در روزهای آینده ابلاغ می شود، به منظور حمایت از بنگاه های با پرسنل ۱۰۰ نفر و بالاتر است و امیدواریم با این آئین نامه مشکل برخی واحدهای تولیدی در زمینه چک برگشتی با واگذاری اختیار تصمیم به شورای تأمین استانها، رفع شود.

رییس کل بانک مرکزی همچنین به سایر اقدامات حمایتی این بانک از واحدهای تولیدی پرداخت و گفت: علاوه بر قانون چک، تمدید ضمانت نامه های بانکی و تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی از دیگر اقدامات حمایتی بانک مرکزی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است.

رئیس شورای پول و اعتبار مدیریت بهینه منابع ارزی بدلیل شرایط تحریم را از موضوعات اصلی بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: برای مدیریت نقدینگی و هدایت آن به تولید، باید وزارتخانه های مربوطه خصوصا وزارت صمت با شناسایی واحدهای تولیدی فعال و مولد همکاری لازم را با بانک مرکزی و شبکه بانکی برای تأمین نقدینگی آنها داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل تحریم ها شرایط کشور ویژه است، افزود: تلاش بانک مرکزی حل مشکلات واحدهای تولیدی از طریق نقدینگی موجود در جامعه است، ضمن آنکه این بانک درصدد است که منابع بانکی هر استان تاحد ممکن در همان استان هزینه شود.

وی افزود: حل مشکلات خودروسازان استان که موجب اشتغال تعداد زیادی از جوانان استان شده است، بسیار برای بانک مرکزی حائز اهمیت است بر این مبنا این موضوع مورد توجه این بانک قرار دارد.

همچنین عبدالناصر همتی در جریان سفر به کرمان در جمع شورای گفت و گوی بخش دولتی و خصوصی این استان ، ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: ما معتقدیم که فعالان بخش خصوصی در این دوره تعیین کننده، می‌توانند نقش بسیار مهمی را داشته باشند، اظهار داشت: به طور قاطع می توان گفت که فشار تحریم را با تلاش و کوشش همه شکسته‌ایم و اکنون در شرایط به نسبت با ثباتی هستیم و لازم است این ثبات ادامه پیدا کند.

وی افزود: در صورت حل نشدن مشکلات فعالان اقتصادی نمی‌توان با تحریم ها مبارزه کرد چرا که رزمنده اصلی در این شرایط فعالان اقتصادی هستند، بر این اساس حل مشکلات حوزه فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان از اولویت‌های بانک مرکزی است.

رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه هدف اصلی این است که از صادرکنندگانی که مقید به بازگشت ارز حاصل از صادرات هستند، باید حمایت شوند، گفت: اگر برخی محدودیت‌هایی اعمال می شود صرفاً برای افرادی است که از امکانات کشور استفاده کرده اند اما در مقابل از بازگشت ارز خودداری می کنند. در همین راستا برای برخورد قانونی اسامی آنها به قوه قضاییه ارسال شده است.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود سیاست بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز را از میان بردن اختلاف نرخ اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در این راه نیز به موفقیت هایی دست یافته ایم ضمن آنکه بانک مرکزی با تمام توان در راستای تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی گام بر می دارد.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه من به صادر کنندگان این اطمینان را می‌دهم که تا زمانی که در بانک مرکزی هستم همراه صادرکنندگان خواهم بود گفت: شما صادرکنندگان نیز می‌توانید با بازگرداندن ارز به کشور کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور کنید.

وی ادامه داد: میزان ارزی که به کشور برمی گردد و میزان تقاضایی که از واردات تامین می شود برای من مهم است و اکنون بانک مرکزی با تمام توان در مسیر تامین نیازهای واقعی ارزی کشور گام بر می دارد.

رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: هدف، آمدن ارز به سامانه نیما نیست بلکه آمدن ارز به کشور هدف است؛ سامانه نیما فقط مظهر دخل و خرج ارزی کشور است.

همچنین در این نشست فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی کرمان مطالبی درباره تسهیل و تسریع در روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات ارائه دادند.

نمایندگان مجلس حوزه استان کرمان نیز مسائل خود را در خصوص توجه به بهبود وضعیت پرداخت تسهیلات و هماهنگی بانک‌ها، بررسی وضعیت بازگشت ارز حاصل از صادرات خشکبار عنوان کردند.

عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه شورای گفتگوی کرمان گفت: نکته مهم بانک مرکزی ثبات قیمت ها است و می دانیم که رشد نقدینگی حتما ثبات قیمت ها را متاثر می کند.

وی افزود: مشکل اول، وظیفه اول و تمرکز اول بانک مرکزی بر روی کنترل نقدینگی است و نکته دوم آن است که این نقدینگی به سمت تولید و رونق تولید هدایت شود.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره لازمه هدایت نقدینگی به سمت تولید تصریح کرد: لازمه این موضوع آن است که بدانیم چه تولیداتی واقعا با تزریق نقدینگی و رفتن نقدینگی به سمت آنها منجر به رونق خواهند شد و برای کشور مولد خواهند بود.

همتی شناسایی این قبیل از تولیدات را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: سفرهای استانی به ما کمک می کند تا از نزدیک با بخش های مختلف اقتصادی آشنا شده و کمک کنیم تا مشکلات نقدینگی آنها حل شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: وقتی که مشکلات این واحدها حل شد و تولیدات آنها بیرون آمد، از طریق درآمدی که برای آنها ایجاد می شود، امکان ایجاد تقاضا برای کالاهای سایر بخش های اقتصادی ایجاد شده و این موضوع باعث ایجاد رونق در کشور خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این که کنترل نقدینگی در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد، گفت:بحث نقدینگی یکی از موضوعات مهم به شمار می‌رود و هم اکنون در وضعیتی قرار داریم که باید جوانب نقدینگی را در نظر بگیریم. رشد نقدینگی باید کنترل شود تا رشد به صورت معقول انجام شود؛ در حقیقت بانک مرکزی وظیفه دارد تا قیمت کالاها را مدیریت کند و در بازار ثبات ایجاد کند اما رشد نقدینگی باعث از بین رفتن ثبات قیمت‌ها می‌شود و در همین راستا تمرکز اصلی بانک مرکزی کنترل نقدینگی است.

وی خاطر نشان کرد: رونق تولید از برنامه‌های بانک مرکزی است که در این راستا همکاری مشترک و خوبی با وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته و این پروژه استان به استان در حال بررسی است؛ امید داریم در یک کار مشترک بتوانیم رونق تولید که تاکید مقام معظم رهبری است را در زمان کوتاهی در کشور به سرانجام برسانیم.

همتی در پاسخ به این سوال که اولویت بانک مرکزی با چه صنایعی است، گفت: اولویت کارخانجاتی است که ایجاد شده چرا که توسعه و ایجاد کارخانجات جدید نیازمند ارز بیشتر است که نتیجه آن چندین سال به طول می‌انجامد اما از سویی دیگر در صورتی که از صنایع پیشران باشند و قصد ایجاد کارخانه و صنعت باشد، حمایت و تامین نیازهای آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد اما اگر پیشران نباشند، اولویت حفظ، نگهداری و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی است که در گشذته ایجاد شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *