انتقاد شدید مدیران صنعتی از عملکرد بورس کالای ایران

نشست کمیسیون معادن‌ وصنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با همکاری خانه معدن، انجمن سنگ آهن و انجمن فولاد با موضوع «بررسی سیاست‌های دولت در تولید، قیمت‌گذاری و صادرات زنجیره آهن و فولاد» صبح امروز در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش اقتصادملت؛ دکتر بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن‌وصنایع معدنی اتاق ایران در این نشست با بیان اینکه متاسفانه معاونت معدنی وزارت صمت از تشکل‌ها مشورت نمی‌گیرد که ماحصل آن همین تصمیمات نادرست است، گفت: نظام قیمت‌گذاری زنجیره فولاد درست نیست. این در حالی است که در تولید کنسانتره سنگ‌آهن با مازاد این ماده معدنی مواجه هستیم؛ اما وزارت صمت اجازه صادرات به ما نمی‌دهد.

دکتر شکوری گفت: معاونت معدنی وزارت صمت نقش پدری برای بخش معدن را ایفا نمی‌کند و با بخشنامه‌های متعدد سبب ایجاد موانع برای زنجیره فولاد شده است.

وی با بیان اینکه نظام قیمت‌گذاری زنجیره فولاد درست نیست و سیستم دلار ۴۲۰۰ باعث ایجاد رانت وسیعی در کشور شده و باعث ضرر و زیان بسیاری برای تولیدکننده و صادرکننده شده است، تاکید کرد: معاونت معدنی بیشتر به خزانه دولت تبدیل شده و پول بخش معدن در این حوزه هزینه نمی‌شود که این یک فاجعه است.

دکتر شکوری تاکید کرد: بورس‌کالا کارکرد بورسی ندارد و به یک مرکز درآمدزایی خوبی تبدیل شده است. بورس هیچ ریسکی را پذیرا نیست و قیمت شفافی برای محصولات عرضه شده در آن پیدا نمی‌شود و کف و سقف قیمت‌ها را حودمان تعیبن می‌کنیم. اگر دولت هیچ دخالتی نکند؛ زنجیره خودش متعادل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت دنبال عوارض ۳۰ درصدی برای صادرات کنسانتره سنگ‌آهن است و اخذ عوارض برای صادرات سنگ‌آهن ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: متاسفانه وزارت صمت از نظرات و پیشنهادات تشکل‌ها استفاده نمی‌کند. 

دکتر شکوری در ادامه افزود: امروزه بورس در کشور ما دستوری شده و تنها یکسری سهامدار از این موضوع سود می‌برند.

وی تاکید کرد: اگر دولت دست از دخالت در زنجیره فولاد بردارد؛ ما می‌توانیم دستاوردهای خوب و جدیدی کسب کنیم. اما متاسفانه امروزه مصوبات دولت به نفع مردم نیست .

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی در ادامه مطرح کرد: این نشست تخصصی با همت و مساعدت خانه معدن، انجمن سنگ‌آهن و انجمن فولاد و سندیکای لوله‌وپروفیل برگزار شده است و هر کدام نمایندگانی در این جلسه دارند تا دیدگاه فعالان برای برون‌رفت از مشکلات اخیر به مسئولان ذیربط منعکس داده شود.

وی افزود: معاونت معدنی وزارت صمت متولی بخش معدن است که برآیند نوع سیاستگذاری‌ها در این حوزه را نشان می دهد، اما به درستی این وظایف را انجام نمی‌دهد. قاعدتا باید در مقابل سایر سازمان‌ها حامی باشد، اما نه تنها حمایت نمی‌شود؛ بلکه با تصویب بخشنامه‌های متعدد موانعی را برای ما ایجاد می‌کنند که سبب دلسردی فعالان این بخش شده است و نهایتا منجر به تعدیل نیروها و افزایش بیکاری شده است. برآیند این مسائل نشان می‌‌دهد معاونت معدنی به عنوان متولی معدن با صدور بخشنامه‌های عجیب و غریب و وضع قوانین پیچیده به وظایف خود به خوبی عمل نمی‌کند.

رئیس‌‌ کمیسیون معادن اتاق بازرگانی عنوان کرد: ماده ۲۴ مکرر همه بن‌بست‌ها را برای بخش معدن برطرف کرده است، اما به آن به درستی عمل نمی‌شود.

وی گفت: یکی از گله‌مندی‌ها این است که چرا با بخش خصوصی مشورت نمی‌شود؟ یا مشورت‌ها اعمال نمی‌شود؟ اما متاسفانه در خصوص نامه‌های اخیر معاونت معدنی هیچ مشورتی با بخش خصوصی نشده است؛ نتیجه آن خسارت‌هایی است که به بخش خصوصی وارد شده است.

دکتر شکوری اضافه‌کرد: هر دیوار و مانعی رانت برای بخش‌های دیگر ایجاد می‌‌کند؛ این در حالی است که گفته می‌شود باید بر کنسانتره نیز عوارض اعمال شود، اگرچه آمار و ارقام حاکی از مازاد کنسانتره است.

وی گفت: بورس شبیه مرکز درآمدزایی شده است که معاونت معدنی تمام موارد را به آن ارجاع می‌دهد که هیچ ریسکی را هم نمی‌پذیرد و نهایتا سبب لطمه به کل زنجیره می‌شود.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان حتی به نظرات کارشناسی ما اهمیتی نمی‌دهند، گفت: خیلی اوقات به هنگام اخذ تصمیمات مهم پای کار هستند، اما اگر منجر به بروز مشکلات شود؛ از پذیرش مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

وی در ادامه گفت: ستاد فولاد علیرغم همه مشکلاتش نسبتاً خوب پیش می‌رفت،‌اما آن را منحل کردند؛ چراکه تصمیمات فردی اخذ می‌شود.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران تاکید کرد: ما تابع بازارهای جهانی هستیم. وقتی قیمت‌های جهانی افزایش می‌یابد؛ دولت باید صادرات را حمایت کند تا با افزایش صادرات و درآمد ارزی؛ بدهی‌های بانکی کاهش یابد، اما رویه دولت درست نیست .

وی همچنین گفت: معاونت معدنی پیشنهاد ۳۰ در صد عوارض برای صادرات کنسانتره را به هیأت‌دولت داده که تیر خلاص به صادرات است.

مهندس بهرامن رئیس خانه معدن هم در این نشست تاکید کرد: ما یک نقشه راه داریم. ۵ سال پیش همه را به سرمایه‌گذاری برای تولید کنسانتره به جای صادرات دانه‌بندی هدایت می‌کردند، اما حالا که این میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، جلوی صادرات آن را می‌گیرند.

وی با بیان اینکه اشتغال جزو نیازهای ضروری ماست و نباید با تصمیمات مقطعی به آن ضربه بزنیم؛ گفت: خیلی از واحدها شروع به کاهش نیروی انسانی خود گرفته‌اند.

مهندس امیر کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله‌وپروفیل نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی با انتقاد از اینکه ما در عمرمان هرچیزی را شنیده‌ایم به جز کمبود لوله و پروفیل، گفت: مفهوم این موضوع چیست؟ ما ۱۴۰ کارخانه لوله و پروفیل داریم، یعنی تقریبا در تمام شهرها و نقاط دورافتاده کارخانه لوله و پروفیل وجود دارد. 

وی با انتقاد از اینکه بورس کالا یک شرکت خصوصی است و سود معاملاتش مختص افراد خاصی می‌شود، خاطرنشان کرد: امروز مشکل واحدی با عنوان «عدم همکاری دولت» وجود دارد که صنعت را زمین‌گیر کرده است. این مشکل هیچ ربطی هم به بحث تحریم‌ها و کمبودها ندارد؛ بلکه مربوط به تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی وزارت صمت است.

کاوه گفت: اشتباه کردیم آمار افزایش سه برابری صادرات لوله و پروفیل را منتشر کردیم؛ چراکه بلافاصله پس از آن با صدور بخشنامه جلوی صادرات ما را گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: در زنجیره فولاد مشکل تضاد منافع داریم، اما این بار یک مشکل واحد در کل زنجیره وجود دارد و متوجه تصمیمات وزارت صمت است. این تصمیمات از تحریم‌ها برای تولیدکننده مخرب‌تر است.

محموله‌های صادراتی ما پشت درها می‌ماند تا به صورت آنی و برای مدت کوتاه به ما اجازه صادرات داده شود و هر بار یک ماه اجازه صادرات می‌دهند و باز سنگ‌اندازی‌ها آغاز می‌شود. به ما می‌گویند کف عرضه را رعایت نکرده‌اید. در خصوص کف عرضه می‌پرسیم خودشان هم جواب روشنی ندارند و برای آن قانونی تعریف نکرده‌اند.

کاوه در ادامه گفت: می‌گویند که باید لوله و ‌پروفیل در بورس کالا ارائه شود. خود بورس استثانا این بار با موافق است که بورس کالا جای خرده‌فروشی نیست و این مخل ادامه مسیر خرید و‌ فروش است. جلسه‌ای هم با دکتر سرقینی خواهیم داشت، اما وی متاسفانه به صحبت‌های بخش خصوصی گوش نمی‌دهند.

کشانی عضو انجمن فولاد هم در نشست تخصصی بررسی سیاست‌های دولت در تولید، قیمت‌گذاری و صادرات محصولات زنجیره آهن و فولاد عنوان‌کرد: مشکلات ما از سال گذشته از فولاد شروع شد و امروز به صنایع بالادستی رسیده است.

وی افزود:‌انجمن فولاد به دنبال قیمت شفاف در بورس است و نباید قیمت‌ها دستوری و انحصاری باشد.
باید انجمن‌ها به دنبال آزادسازی قیمت‌ها باشند و ‌انجمن فولاد از ابتدای سالجاری این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه هر جا قیمت دو نرخی شد؛ فساد و درگیری هم به وجود آمد، تاکید کرد: اگر قیمت شمش صادراتی آزاد شود، بسیاری از مشکلات صنایع گندله و کنسانتره حل می‌شود. ما امسال در انجمن فولاد بحث اصلاح‌سازی قیمت شمش را در دستور کار داریم تا صنایع بالادستی هم منتفع شوند.

دکتر جعفری طهرانی کارشناس بین‌الملل بازار فولاد هم در این نشست مطرح‌کرد: قبل از جنگ تجاری بین چین و آمریکا این جنگ بین ترکیه و آمریکا بود. آمریکا صادرات قراضه به ترکیه را قطع کرد و‌ ایران این وسط قرار گرفت و مجددا مشکلات آنها حل شد و ما این بازار را از دست دادیم. الان چین و آمریکا هست این دور نیست که چین ایران را در این بین قرار دهد تا واردات سنگ‌‌آهن از ایران را قطع کند و ‌با آمریکا مصالحه کند.

وی گفت: بازارهای صادراتی ما وسیع نیست، لذا باید از سنگ‌اندازی‌ها بکاهیم و به جای کارشکنی به دنبال حمایت باشیم.

دکتر شکوری در انتهای این جلسه گفت: دکتر سرقینی با عدم مشورت با بخش خصوصی تمام بخش را متاثر کرده و‌ باعث عدم توسعه این بخش است. در مجموع بهتر است دولت در زنجیره تولید دخالت نکند و به عنوان مهمترین اقدام؛ قیمت شمش را آزاد کند.

وی عنوان‌کرد: از ظرفیت‌های تشکل‌ها و انجمن‌ها استفاده شود و سیاستگذاری‌‌ها بدون تصمیم این بخش‌ها اتخاذ نشود. امید هست با همدلی ما بخش معدن جایگزینی برای نفت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *