تولید سالانه ۳.۵ میلیون متر مربع فرش دستباف در کشور

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: سالانه حدود ۳.۵ میلیون متر مربع فرش دستباف در کشورمان تولید می شود و /۸۰ درصد از این تولیدات صادر می‌شود.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از شاتا، فرشته دستپاک در نشست خبری با خبرنگاران که در راستای پویش پاسخگویی وزارت صمت برگزار شد، با تأکید بر اینکه رسانه ها همواره در کنار و حامی صنعت فرش کشور و قالیبافان بوده اند، بیان کرد: تفاوت صنعت فرش با بقیه صنایع این است که یک هنر صنعت تقریباً صد درصد ایرانی است و هویت تاریخی آن به قدمت تاریخ ایران است و همواره فرش دستباف در طول تاریخ به کمک اقتصاد کشور آمده است.

افزایش 3 برابری بودجه در نظر گرفته شده برای بیمه قالیبافان در سال 98

او در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بیمه قالیبافان، تصریح کرد: با هماهنگی با کمیسیون های تخصصی مجلس توانستیم بودجه بیمه قالیبافان را سه برابر کنیم و ۱۸ هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال بودجه برای این موضوع اختصاص دهیم که این‌بودجه از طرف مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شده است. این رقم در سال گذشته حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین اضافه کرد: البته بیمه سلامت را در کنار بیمه روستاییان و عشایر برای تحت پوشش قراردادن قالیبافان پیگیری می‌کنیم و در دستور کار داریم.

۸۰ درصد از تولیدات فرش دستباف صادر می‌شود

دستپاک در خصوص صادرات فرش دستباف، نیز افزود: حدود ۸۰ درصد از تولیدات فرش دستباف صادر می‌شود و روی شناسنامه دار کردن و برندینگ فرش دستباف داریم کار می کنیم.

تولید سالانه ۳.۵ میلیون متر مربع فرش دستباف در کشور

او با اعلام اینکه تحریم ها تاثیرگذاری بر روی صادرات فرش دستباف کشورمان نداشته است و شرایط تحریمی باعث شده راه هایی جدید برای صادرات بیابند، ادامه داد: سالانه حدود ۳.۵ میلیون متر مربع فرش دستباف در کشورمان تولید می شود و با حدود ۷۰ کشور صادرات داریم که بیشترین میزان صادرات آمریکا و پس از آن آلمان است.

جلوگیری از صادرات پشم برای تامین مواد اولیه قالیبافان

رییس مرکز ملی فرش ایران در خصوص تأمین مواد اولیه قالیبافان، نیز بیان کرد: با بالارفتن قیمت ارز، بحث ساماندهی مواد اولیه در دستور کار قرار گرفت، از صادرات پشم ( به عنوان‌ماده اولیه تولید فرش دستباف) جلوگیری کردیم و این برای تامین مواد اولیه صنعت فرش دستباف بسیار تاثیرگذار بود.

دستپاک اضافه کرد: بحث تولید ابریشم در داخل را به عنوان ماده اولیه تولید فرش دستباف در دستور کار داریم و این باعث می شود دیگر از ازبکستان و چین ابریشم وارد نشود.

او همچنین در خصوص فرهنگ سازی برای استفاده از فرش دستباف، گفت: در سالیان گذشته بانک‌ها در قبال امانت نهادن فرش دستباف وام می دادند، این فرهنگ باید دوباره بازگردد و روی استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین در این حوزه کار می کنیم.

رسانه‌ها به فرهنگ سازی برای استفاده از فرش دستباف کمک کنند

رییس مرکز ملی فرش ایران، تصریح کرد: فرهنگ سازی استفاده از فرش دستباف از رسانه شروع می شود، باید فرش دستباف را در سبد خانوار داشته باشیم، موضوع فروش اقساطی فرش دستباف را در دستور کار داریم.

دستپاک با تأکید بر اینکه ارتباط با رایزنان بازرگانی برای بازاریابی فرش دستباف باید بیشتر شود،افزود: سفرا و رایزنان بازرگانی و اتاق بازرگانی برای صادرات فرش دستباف به عنوان کالای نخست صادراتی اعلام آمادگی کرده اند که این تاثیرگذاری شایانی دارد.

هیچ کشوری قدرت رقابت در فرش های بزرگ و یکپارچه با ما را ندارد

او با اعلام اینکه هیچ کشوری قدرت رقابت در بحث فرش های بزرگ و یکپارچه با ما را ندارد ما تنها تولید کننده این نوع فرش هستیم، یادآوری کرد: دو فرش بزرگ و یکپارچه ۶۰۰ متری و دو فرش ۴۰۰ متری امسال در نمایشگاه بیست و هشتم رونمایی خواهد شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران، با بیان اینکه ساماندهی مواد اولیه جزو اولویت های کاری ما در معاونت تولید مرکز فرش است، گفت: جلساتی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص داشتیم و مشکلی در تامین مواد اولیه در سال ۹۸ نخواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *