لزوم چاره اندیشی برای مدیریت سالانه 6 میلیون تن سرباره در صنعت فولاد

دومین نشست هم‌اندیشی کاوشگران صنایع معدنی راشا با حضور جمعی از نمایندگان و مدیران صنایع معدنی و فولادی، پژوهشگران حوزه معدن و فعالان دانشگاهی، روز گذشته در محل سالن جلسات شرکت چادرملو برگزار شد.


به گزارش اقتصادملت؛ در این جلسه از میان مهم‌ترین چالش‌های کلان موجود در صنعت، موضوع «مدیریت پسماندهای جامد تولید فولاد» موردبررسی، بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

گزیده‌ای از موارد مطرح‌شده در این نشست هم‌اندیشی:
در ایران به ازای تولید هر تن فولاد، بین 250 تا 300 کیلوگرم سرباره تولید می‌شود. هرساله بیش از 6 میلیون تن سرباره تنها از روش قوس الکتریکی به 50 میلیون تن سرباره موجود اضافه شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1404 حجم آن به بیش از 80 میلیون تن بالغ شود.
مدیریت این پسماندها چه به لحاظ زیست‌محیطی و چه ازنظر فضای وسیعی که برای دپوی آن اشغال می‌شود از مهم‌ترین چالش‌ها و معضلات موجود در صنعت فولاد به شمار می‌رود.
بررسی تجارب جهانی نشان می‌دهد در کشورهایی چون برزیل، مالزی و آلمان تحقیقات و اقدامات متنوعی برای بازیافت سرباره یا استفاده از آن به‌عنوان جایگزین مواد طبیعی همچون شن، ماسه، سیمان و … صورت گرفته و در این زمینه توفیقاتی نیز حاصل شده است. به‌عنوان‌مثال 97 درصد از سرباره تولیدی در صنعت فولاد کشور آلمان برای تولید آسفالت مصرفی بزرگراه‌ها به کار می‌رود.
غبار کوره قوس الکتریکی نیز ازجمله پسماندهایی است که مدیریت آن از حیث زیست‌محیطی اهمیت بسزایی دارد.
در نشست هم‌اندیشی کاوشگران صنایع معدنی راشا، نمایندگان و مدیران فنی هفت شرکت بزرگ صنعتی و فولادی (توسعه معادن و فلزات، گل گهر، چادرملو، گهرزمین، فولاد خراسان، فولاد ارفع، فولاد صبانور) با هدف یافتن راهکارهای علمی و عملیاتی در این زمینه با مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک این شرکت‌ها به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
رئیس هیات‌مدیره شرکت راشا درباره این هم‌اندیشی گفت: هدف این نشست‌ها رسیدن به نگاهی مشترک، ارتقای دانش فنی و تبادل تجارب موجود برای حل مشکلات و چالش‌های موجود در صنعت است. در این نشست موضوع مدیریت سرباره‌ها با نگرش محیط‌زیست مطرح بود که خوشبختانه به تصمیمات خوبی در این زمینه رسیدیم و بنا داریم با تشکیل کمیته‌های تخصصی و استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی در ترکیب این کمیته‌ها حرکت‌های ارزشمندی را سامان داده و به ثمر برسانیم.
ذاکرزاده افزود: 7 غول بزرگ صنعتی و معدنی در ترکیب هیات‌مدیره این شرکت حضور دارند، درنتیجه این نشست‌ها خروجی‌های عملیاتی داشته و به‌سرعت و جدیت در جهت ارتقای بهره‌وری صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت راشا نیز در جمع فعالان معدنی و دانشگاهی حاضر در این نشست، از راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی این شرکت به آدرس www.ksm-rasha.com خبر داد. 
وی گفت: بنا داریم از طرق مختلف ازجمله توسط امکاناتی که در سایت پیش‌بینی شده است خبرگان، فرهیختگان و عناصر توانمند در حوزه صنایع معدنی و فولادی را شناسایی کرده و از پتانسیل آنان در جهت رفع چالش‌ها و پاسخ به نیازهای موجود در صنعت استفاده نماییم.
وی افزود: مهم‌ترین وجه تمایز حرکتی که در غالب مجموعه راشا آغازشده در مقایسه با سایر اقداماتی که تاکنون شکل‌گرفته، این است که شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی به‌طور عملیاتی و جدی در این کار مشارکت نموده و از همین ابتدای کار اقدام به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی برای انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه نموده‌اند.
گفتنی است شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا با اهداف زیر و با مشارکت مجموعه شرکت‌های هلدینگ توسعه معادن و فلزات آغاز به فعالیت نموده است.
• ایجاد ارتباط ساختاری بین دانشگاه و صنعت و ترویج فرهنگ کارآفرینی در جهت رفع نیازهای معدن و صنایع معدنی
• تحلیل و طراحی، خلق، توسعه و بومی‌سازی تکنولوژی برای بهبود فرایندها، روش‌های تولید و بهره‌برداری در معادن و صنایع معدنی
• شناسایی، حمايت و مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت آپ‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی دارای ابتکار درزمینه معادن و صنایع معدنی
• به‌کارگیری توان علمی متخصصان، نوآوران، مخترعین، نخبگان، اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به‌منظور فعالیت در رفع نیازهای معادن و صنایع معدنی
•مشارکت و حمایت از پژوهش‌های کاربردی و نوآورانه باهدف تجاری‌سازی آن‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *