فصل ابهام‌زدایی برای سهامداران

بازار سرمایه کشور همه ساله در ماه‌های خرداد و تیر تحت تاثیر جریان سنگین اطلاعات شرکت‌ها و فصل مجامع قرار می‌گیرد.

به گزارش اقتصادملت؛ در سالجاری نیز در حالی بازار سهام در حال‌ عبور از یک دوره خاص تاریخی است که در این میان عواملی از جمله شرایط سیاسی کشور و تحریم‌های اقتصادی، فرصت‌ها و تهدیدهایی را برای شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار رقم زده است. گرچه گزارش‌های دوره‌ای و شفاف‌سازی ناشران اثر قابل ملاحظه‌ای در رفع ابهامات داشته، ولی اصلی‌ترین مکمل این اطلاعات را باید در مجامع شرکت‌ها جست‌وجو کرد.

به‌طور کلی در مجامع بسیاری از خبرهای خوب و بد درباره شرکت‌ها سبب می‌شود که فصل مجامع دوره‌ای شلوغ و پربار برای فعالان و تحلیلگران باشد. به این ترتیب، انتظار می‌رود اخبار منتشرشده در مجامع، روند منطقی‌تری را در صعود شاخص در ماه‌های آتی رقم زند. در این میان برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در چند ماه گذشته و وجود شرایط خاص و متفاوت نسبت به سال‌های قبل، مجامعی که در سالجاری برگزار شد، نسبت به سال‌های قبل با چالش‌ها و مسائل جدیدی روبه‌رو بود. به‌طوری‌که امسال سهامداران با حضور فعال‌تر در مجامع شرکت‌های موردنظر به دنبال رفع ابهامات خود درخصوص شرایط کلی و وضعیت مالی شرکت‌ها بودند. البته ابهامات یادشده در مجامع امسال، بیشتر حول موضوعات مربوط به شرایط تحریمی کشور و همچنین نوسانات نرخ ارز و تاثیرات آن بر عملکرد شرکت در سال گذشته و پیش‌بینی وضعیت شرکت در سال جدید بود.

در این میان البته ۳ موضوع کلی از جمله وضعیت فروش شرکت‌ها در شرایط تحریم، روند نرخ محصولات صادراتی و مواد اولیه وارداتی و قیمت فروش داخلی محصولات و مواد اولیه شرکت‌های دارای نرخ تکلیفی، از مهم‌ترین مواردی بود که به شدت مورد توجه سهامداران و تحلیلگران در مجامع سالجاری قرار گرفت. 

از این رو، نگاهی گذرا به کارنامه شرکت‌های بورسی در مجامع سالجاری، حاکی از آن است که عملکرد گروه‌های مختلف در این فصل متفاوت بوده و هر یک از آنها اعم از پتروشیمی‌ها، بانک‌ها، خودرویی‌ها، سیمانی‌ها، پالایشی‌ها و فرآورده‌های نفتی، فلزی‌ها و معدنی‌ها، دارویی‌ها و یا شرکت‌های گروه آب و برق و گاز، موفق به کسب نمرات گوناگونی شده و سهامداران خود را از مجامع سالجاری، خوشحال یا ناراحت و دست پر یا خالی بدرقه نموده‌اند. 

در مجموع، اغلب فعالان بازار سرمایه و تحلیلگران اعتقاد دارند که گزارش‌های ماهانه، عملکرد و تولید و فروش شرکت‌ها در اردیبهشت و خردادماه نه‌تنها محرک مناسبی برای بازار بوده، بلکه با قرار داشتن در فصل مجامع و تقسیم سود مناسب شرکت‌ها، انتظار می‌رود روند رو به رشد بازار سهام کماکان ادامه داشته باشد؛ به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیرماه و اتمام فصل مجامع شاخص کل محدوده ۲۵۰ هزار واحد را فتح و از این مرز عبور کند.

نعمت‌اله شهبازی 

صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه بورس و بانک 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *