سامانه جامع معاملات بخش انرژی رونمایی شد/ مزایا و قابلیت ها

به گزارش خبرنگارما، سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی، بخش انرژی امروز توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی و در حضور شاپور محمدی رئیس سازمان بورس، علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران و… رونمایی شد.

حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این باره گفت: طراحی و پیاده سازی سامانه جامع تسویه معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی با عنوان اولین بخش از زیرساخت جامع تسویه معاملات بازار فیزیکی در بورس های کالایی ، سال گذشته توسط این شرکت عملیاتی شد.

وی افزود: این پروژه شامل مراحل پیش تحلیل و تهیه درخواست برای پیشنهاد پروژه تحلیل فرآیند و طراحی پیاده سازی و آزمایش نرم افزار است.از سوی دیگر این سامانه قادر است تمام فرآیندهای پیش و پس از معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی را به صورت الکترونیکی و در قالب یک اثر یکپارچه انجام دهد.از مزایای این سامانه حذف فرآیندهای کاغذی،افزایش دقت و سرعت در فرآیندها، کاهش ریسک و زمان انجام عملیات، توسعه پذیری مطابق  با نیازهای  بازار ، انجام عملیات پرداخت وجوه تسویه به صورت آنی است .

این مقام مسئول افزود: برخورداری از داشبورد مدیریتی، پشتیبانی از حجم بالای معاملات، توسعه پذیری، امکان اتصال هزاران کاربر به صورت همزمان و ارتباط الکترونیکی با سایر سامانه ها از دیگر قابلیت های نرم افزاری این  سامانه است.

فهیمی ضمن اشاره به فرایند تولید این سامانه گفت: اجرای پروژه با یک فاز تحلیلی از پاییز سال گذشته آغاز شد و تاکنون بیش از۱۲۰ هزار نفر ساعت کاری روی آن زمان صرف شده است. نمونه مشابه این سامانه بیش از ۱۰میلیون یورو هزینه می برد و از اجرای این سامانه از ۱۴ بهمن ماه تاکنون حدود ۷۰۰ قرارداد به ارزش بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به طور کامل تسویه شده است.

سالروز معاملات بورس انرژی

علی حسینی نیز با بیان اینکه بازار سرمایه بازاری ارزشمند است، گفت: این ارزشمندی به راحتی به دست نیامده و در ۵ دهه فعالیت اکنون به بلوغ نسبی رسیده  و اکوسیستم با ارزشی برای اقتصاد است.

وی با اشاره با سالروز شروع معاملات بورس انرژی در ۱۹ اسفند سال ۹۱ افزود: در جامعه اقتصادی مشکلاتی از قبیل رانت و عدم شفافیت وجو دارد اما اعتقاد داریم بازار سرمایه اکوسیستم کامل برای جلوگیری از این تخلفات است و بورس انرژی با عکس العمل های به موقع توانسته از توزیع رانت جلوگیری کند.

در ادامه این نشست برای اولین بار در بازار سرمایه، جلسه الکترونیک با پوشش آنلاین در بستر زیرساخت CDN سمات برگزار شد. مراسم بهره برداری از این سامانه ملی به صورت زنده بر روی پلتفرم های مختلف دسکتاپ، تبلت و تلفن همراه به صورت الکترونیک برگزار شده است.

 

#معصومه_صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *