پازوکی: تخلفات تولیدکنندگان را منعکس کرده‌ایم

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفت: تخلفات تولید‌کنندگان در زمینه پیش‌فروش لوازم خانگی را به وزارت صنعت و سازمان بازرسی منعکس کرده‌ایم.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از همشهری  ؛ اکبر پازوکی اظهار داشت: بازار لوازم خانگی به‌دلیل افزایش شدید قیمت‌ها و افت قدرت خرید با رکود صددرصدی مواجه است و معدود مشتریان نیز به‌دلیل مشکلات نظام توزیع با مشکل مواجه هستند. این شرایط موجب شده برخی تولید‌کنندگان لوازم خانگی، با ورود به شبکه توزیع، عرضه انحصاری و لیزینگی محصولاتشان را، به‌صورت پیش‌فروش، در دستور کار قرار دهند. این شرکت‌ها با تبلیغ فروش لیزینگی و اقساطی محصولاتشان از طریق شبکه‌های توزیع خاص، عملا پیش‌فروش و تحویل با تأخیر لوازم خانگی را جایگزین پخش مویرگی در بین شبکه فروشندگان دارای پروانه کسب کرده‌اند که برخلاف قانون نظام صنفی است.

وی ادامه داد: اگرچه لوازم خانگی مشمول قیمت‌‌گذاری دولتی نیست اما متأسفانه طی 2سال گذشته هیچ‌گونه کشف قیمتی در بازار لوازم خانگی نداشته‌ایم، تولید‌کننده‌هایی که مجاب به کشف قیمت نمی‌شوند، هر روز با ترفندهای تازه انواع محصولات جدیدشان، مانند تلویزیون یا ساید‌ را با تبلیغ در بیلبوردهای سطح شهر یا فضای مجازی، با تخفیف‌های چندمیلیون تومانی عرضه میکنند اما به‌دلیل بالا‌بودن قیمت‌ها حتی با این تخفیف‌‌ها نیز کسی قادر به خرید لوازم خانگی نیست. با این حال، تولید‌کنندگان به جای توجه به صادرات، فروش اقساطی محصولات‌ با قیمت بالاتر‌ به مشتریان را مدنظر قرارداده‌اند.
وی ادامه داد: برخی شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی از عرضه کالا به فروشندگان و بنکداران خودداری می‌‌کنند و با ایجاد شبکه‌های عرضه مستقیم و فروش لیزینگی و اقساطی 70درصد کالاهای تولیدی خود را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه میکنند و به‌دنبال آن هستند که 30درصد باقیمانده از محصولاتشان را نیز به شکل انحصاری و مستقیم عرضه کنند. اینگونه فروشندگان لوازم خانگی با دریافت پیش‌پرداخت، محصولاتشان را به شیوه لیزینگی‌ اما با تأخیر 2 تا 4ماهه، در فروشگاه‌های مذکور عرضه میکنند. با گذشت 4سال از ممنوعیت واردات، دوباره تولید‌کنندگان لوازم خانگی به‌دنبال مهلت 5ساله هستند، اگر قرار است تولید به نفع کشور کار کند، نباید انحصار ایجاد شود.

پازوکی گفت: متأسفانه برخی شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی در شهرهای کوچک و بزرگ فروشگاه‌ها را با چندین برابر قیمت واقعی اجاره کرده‌اند و صنف فروشندگان لوازم خانگی را به حق‌العمل‌کاری واداشته‌اند تا کالا را مستقیم به‌صورت لیزینگی و با تأخیر به مشتری تحویل دهند. این امر موجب می‌شود مصرف‌کنندگان به سمت خرید محصولات قاچاق بروند. مشخص نیست چگونه تولید‌کنندگان لوازم خانگی با دریافت تسهیلات بانکی به نرخ ۱۸درصد، محصولات لیزینگی را با سود ۴درصد عرضه می‌کنند.این امر بیانگر خلئی است که تولید‌کنندگان در پشت پرده از آن استفاده و این زیان را از طریق افزایش قیمت محصولاتشان جبران میکنند. در واقع لوازم خانگی با نرخ سود ‌۲۴درصدی به مشتریان عرضه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *