سالانه ۲.۷۸ میلیون کارگر به علت حوادث و بیماری‌های شغلی جان خود را از دست می‌‌دهند

توافقنامه سه جانبه‌ فی‌مابین شرکت بیمه کوثر، کانون پیمانکاران عمرانی ایران و سازمان متخصصین و مدیران ایران چندی پیش با هدف همکاری در زمینه شناسایی ریسک‌های حوادث کار و راه‌های جلوگیری و کاهش آن با استفاده از نتایج تحقیقات و تجربیات کارشناسان، شناسایی و استفاده از راه‌های نوین آموزش بیمه‌گذاران برای آشنایی با مسائل ناشی از حوادث منجر به خسارت‌های جانی و مالی و نیز آگاهی از تبعات رعایت نکردن نکات ایمنی و قوانین حفاظت فنی، ارتقاء دانش بیمه‌ای در هنگام خرید بیمه‌نامه و اقدامات لازم در خصوص چگونگی دریافت خسارت، طراحی و معرفی بیمه‌‌نامه‌ها متناسب با نیاز پیمانکاران، متخصصان و مدیران، راه‌اندازی سامانه پاسخگویی جامعه هدف و … منعقد شد.

به گزارش اقتصادملت، در همین راستا مهندس مهدی روحانی دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به این توافقنامه؛ چالش‌های ناشی از وقوع حوادث منجر به صدمات جسمانی برای مدیران و کارکنان را چنین تشریح کرد و گفت: مطابق گزارش‌هایی که بارها توسط مسئولان در رسانه‌ها اعلام شده است و بر اساس آمار منتشره از سوی سازمان بین‌المللی کار؛ سالانه ۲.۷۸ میلیون کارگر به علت حوادث و بیماری‌های شغلی جان خود را از دست می‌‌دهند و ۳۷۴ میلیون کارگر نیز از حوادث شغلی غیرکشنده دچار رنج و مصیبت می‌شوند؛ این در حالی است که به غیر از ضررهای مشهود ناشی از وقوع حوادث؛ هزینه‌های نامشهودی نیز وجود دارد که در گزارش‌های اعلامی موجود نیست.
وی در ادامه در خصوص حوادث و بیماری‌های ناشی از کار که منجر به فوت، از کارافتادگی موقت یا دائم و معلولیت افراد می‌شود، گفت: این موضوع باعث رنج و مشکلات مالی و روحی برای کارگران و خانواده‌های آنها می‌شود. از طرف دیگر علاوه بر ضررهای اقتصادی در سطح ملی؛ باعث بروز مشکلات و چالش‌‌های شدیدی هم برای کارفرمایان و پیمانکاران مقصر حادثه از لحاظ جنبه خصوصی و عمومی جرم هم می‌شود؛ بنابراین چالش‌های ناشی از وقوع حوادث اثرات و پیامدهای متعددی دارد که بر سلامت و امنیت کل جامعه تاثیر می‌گذارد.

مهندس روحانی تاکید کرد: تحقیق موثر، آموزش متمایز، پشتیبانی مناسب مهمترین هدف ما برای کارفرمایان است تا با تکیه براین سه مولفه عامل پشتیبانی و مانع زدایی باشیم


مهندس روحانی خاطرنشان کرد: به طور قطع تأمین سلامت شغلی در محیط کار به طور مستقیم ارتباط مثبتی با افزایش تولید ناخالص‌ ملی دارد. در همین راستا سازمان بین‌المللی کار هشدار داده مرگ هر نیروی‌‌کار به طور مستقیم به اقتصاد آن کشور آسیب می‌زند و با مرگ هر کارگر حدود ۷۵۰۰‌ روز کاری نیز از بین می‌رود.
دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران همچنین در خصوص عوامل مؤثر بر وقوع حوادث کاری که باعث بروز صدمات جسمانی منجر به فوت و یا نقص عضو کارکنان در محیط های کاری می‌شود را چنین برشمرد و گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده استفاده از وسائل معیوب، بی‌احتیاطی، نور ناقص، تهویه نامطلوب، لباس خطرناک، فقدان اطلاعات، عدم آموزش، عدم استفاده از وسائل حفاظتی، عدم رعایت مقررات ایمنی، ازدحام و بی‌‌نظمی تجهیزات از جمله مهمترین دلایل بروز حوادث ناشی از کار به شمار می‌روند.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه بی‌‌احتیاطی نیروی‌کار در زمان انجام کار به عنوان نخستین دلیل بروز حادثه در محیط‌‌های کار شناخته شده است، گفت: پس از آن نیز عدم رعایت مقررات ایمنی و سپس استفاده از وسائل بی‌حفاظ به عنوان عوامل مهم در بروز حوادث نقش مهمی داشته‌‌اند. به گونه‌ای که طبق تحقیقات انجام شده در بعضی استان‌ها مهمترین عامل وقوع حادثه‌‌های مرگبار؛ سقوط و لغزیدن بوده است و بیشتر حادثه‌‌دیدگان در کار ساخت‌وساز اشتغال داشته‌اند و عمده حوادث در بخش ساختمانی رخ داده است.
به گفته وی سازمان تامین‌اجتماعی بی‌احتیاطی را علت نیمی از حوادث کار می‌داند. بریدگی، شکستگی، سقوط ، قطع دست و انگشت دست شایع‌ترین آسیب‌های محیط‌های کار در ایران به شمار می‌روند.


مهندس روحانی در خصوص تدابیر و تصمیماتی که منجر به کاهش حوادث و حمایت و پشتیبانی از کارفرمایان، پیمانکاران و کارکنان آنها در صورت وقوع حادثه می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر بی‌‌احتیاطی ناشی از عدم آموزش و عدم اطلاع مدیران از تبعات رعایت نکردن اصول ایمنی علت عمده حوادث است؛ بنابراین آموزش صحیح می‌تواند باعث کنترل و کاهش حوادث و خسارات تبعی شود.


وی در ادامه افزود:‌ به نظر می‌رسد پیشگیری با تکیه بر آموزش‌های مؤثر و با استفاده از روش‌های متمایز و حمایت در جبران خسارت با اخذ خدمات بیمه‌ای مناسب؛ بهترین پشتبانی است که البته هر دو این موارد مستلزم آگاهی و اطلاع از تبعات قصور و کوتاهی‌هاست.
دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران مهمترین اهداف و استراتژی‌های در نظر گرفته شده در قرارداد همکاری سه‌جانبه بین شرکت بیمه کوثر، کانون پیمانکاران عمرانی ایران و سازمان متخصصین و مدیران ایران که اواخر سال گذشته به امضاء رسید را چنین تشریح کرد و گفت: سخنان مدبرانه و متعهدانه مدیرعامل بیمه کوثر در آن مراسم بهترین شرح برای بیان اهداف و استراتژی‌‌ها در زمان رونمایی از عقد توافقنامه سه‌جانبه بود.


مهندس روحانی به نقل از مدیرعامل بیمه کوثر گفت: همکاری در زمینه شناسایی ریسک‌های حوادث کار و راه‌های جلوگیری و کاهش آن با استفاده از نتایج تحقیقات و تجربیات کارشناسان، شناسایی و استفاده از راه‌های نوین آموزش بیمه‌گذاران برای آشنایی با مسائل ناشی از حوادث منجر به خسارت‌های جانی و مالی و نیز آگاهی از تبعات رعایت نکردن نکات ایمنی و قوانین حفاظت فنی، ارتقاء دانش بیمه‌ای در هنگام خرید بیمه‌نامه و اقدامات لازم در خصوص چگونگی دریافت خسارت، طراحی و معرفی بیمه‌‌نامه‌ها متناسب با نیاز پیمانکاران، متخصصان و مدیران، راه‌اندازی سامانه پاسخگویی جامعه هدف و … از جمله اهداف مدنظر در این تفاهمنامه است.


وی در ادامه در خصوص مؤثرترین عواملی که منجر به پشتیبانی صنعت بیمه از پیمانکاران، مدیران و کارکنان حوزه عمرانی می‌شود، گفت: بدیهی است با توجه به افزایش مبلغ دیه در سال 1400 که تقریبا 45 درصد نسبت به سال 99 افزایش یافته است؛ قطعا در صورت عدم پشتیبانی صنعت بیمه از فعالیت جهادگران حوزه عمران، مدیران و متخصصان کشور؛ شاهد بحران بزرگی در کشور خواهیم بود؛ چراکه در صورت وقوع یک حادثه منجر به صدمه جانی برای پیمانکاران فرعی و عوامل اجرایی و کارکنان آنها و عدم دارا بودن بیمه‌‌نامه یا اخذ بیمه‌‌نامه ناقص مدیر یک پروژه عمرانی یا کارخانه تولیدی باید بابت فوت در ماه حرام 640 میلیون تومان پرداخت کند و در صورت محکومیت به دیه دوم بابت نقص عضوهای شدید احتمال افزایش دیه از مبلغ دیه فوت نیز بیشتر می‌شود و این مبالغ بسیار سنگین و خارج از توان بسیاری از فعالان حوزه صنعت و عمران است.


مهندس روحانی در ارتباط با شعار سالجاری که به فرموده مقام‌معظم‌رهبری به نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌‌زدایی‌ها» نامگذاری شده است؛ مهمترین موانعی که نیاز است در سال 1400 از میان برداشته شود را چنین عنوان کرد و گفت: پیرو فرمایشات مقام‌معظم‌‌‌رهبری توقع داریم که در سال 1400 نسبت به سال‌های گذشته پشتیبانی‌‌ها و حمایت‌ها با لحاظ کردن تخفیف و تقسیط حق بیمه‌ها افزایش یافته و شاهد حرکت رو به رشدی در خصوص پوشش‌های کامل‌تر و جبران خسارت‌های ناشی از ریسک حوادث باشیم.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مدیران صنعت بیمه با تکیه بر نوآوری و درک نیاز مشتریان مختلف نسبت به پوشش ریسک‌‌های متعدد و متفاوت با حداقل مانع‌‌سازی اقدام کنند تا بیمه‌گذاران پس از رعایت اصول ایمنی با امنیت بیشتر نسبت به تولید و فعالیت‌های عمرانی گام‌های مثبت‌تری را بردارند.


دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران در پایان در خصوص مهمترین اقدامات کانون در خصوص پشتیبانی و مانع‌زدایی گفت: دعوت از کارشناسان خبره در حوزه آموزش با تکیه بر روش‌‌های متمایز و همکاری با تمامی انجمن‌های مرتبط برای تحقق اهداف این رسالت ضروری از اولویت‌‌های اصلی کانون است. همچنین قصد داریم نسبت به همه تحولات و تصمیمات صنعت بیمه از کانال‌‌های مطمئن آگاه شده و از طریق مسئولان و مقامات ذیربط در مجلس‌شورای‌اسلامی و وزارتخانه‌های مربوطه و همچنین بیمه مرکزی علت‌ها، عوامل، کاستی‌ها و موانع را شناسایی کرده و سپس برای مانع‌زدایی اقدامات لازم انجام شود.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *