بازار لباس قبل از طراح فشن؛ به طراح آموزش دیده نیاز دارد

شرکت باتاب‌‌اندیش دومین جشنواره بانوی سرزمین من را با حضور بیش از 900 بانوی موفق و کارآفرین از اقصی‌‌نقاط ایران در حوزه‌‌های مختلف در سالن همایش‌‌های دانشگاه شهید بهشتی اجرا کرد. در همین خصوص گفتگویی کوتاه با یکی از کارآفرینان برتر و موفق این جشنواره داشتیم که در ذیل می‌خوانید:

به گزارش اقتصاد ملت ؛ سمیه اینانلو مدیرعامل خانه مد و لباس دنیز و شرکت اطلس در حوزه طراحی مد و لباس با 8 سال سابقه کار؛ عمده فعالیت خود را در زمینه طراحی لباس برای کودکان‌ونوجوانان عنوان کرد و گفت: سعی ما بر این بوده است که طراحی‌‌های لباس را بر اساس نوع فرهنگ و عرف جامعه پیاده کنیم. قطعا طرح و چاپ‌های روی لباس تاثیر قابل‌توجه‌ای روی شخصیت و نوع رفتار نوجوانان می‌گذارد و این امر از نکته‌های حائز اهمیت در طراحی، رنگ لباس و چاپ روی آن است.

اینانلو با تاکید بر اینکه طراحی روی لباس بر اساس عرف جامعه صورت می‌‌گیرد، گفت: نمی‌توان برخلاف جهت مد در جامعه حرکت کرد و ایستادن در مقابل نوجوانان و دیکته کردن نوعی از رفتارها به این قشر از جامعه؛ کاری عبث است. طراحان ما باید با تأسی از مد روز نوعی از لباس را به جوانان و نوجوانان ارائه بدهند که هم با سلیقه آنها هماهنگ باشد و هم با نگرش جامعه به فرهنگ لباس اصیل ایرانی همخوانی داشته باشد.
مدیر خانه مد و لباس دنیز و شرکت اطلس در ادامه اظهارداشت: حدود 10 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و سعی ما همواره بر این اساس بوده که در گروه کاری خود هر کس به تفکیک مهارت مسئولیت داشته باشد. الگوساز، خیاط، طراح، دستیار طراح و عکاس در مجموعه حضور دارند. تن‌‌پوش لباس را عکاسی می‌‌کنیم و به تولیدکننده ارائه می‌دهیم. تولیدکننده راغب است که تن‌‌پوش لباس را ببیند تا ایراد کار قبل از تولید در بیاید. الگو بعد از ایرادگیری اصلاحیه می‌‌خورد و نوع تن‌‌خور لباس مشخص می‌شود.

اینانلو با تاکید بر طراحی روی لباس بر اساس نوع پارچه گفت: با توجه به رده سنی طرح و پارچه را انتخاب می‌کنیم. قطعا پارچه‌ای که برای سن نوجوانان مناسب است؛ برای سن 6 یا 7 سال در نظر نمی‌گیریم. سن و سایز دو آیتم مهم در طراحی لباس به شمار می‌رود.
مدیر خانه مد و لباس دنیز و شرکت اطلس بی‌‌توجهی به طراحی لباس برای قشر نوجوانان و کودکان را یک آسیب جدی در نوع رفتاری و شخصیت بچه‌ها عنوان کرد و گفت: ما با سازمان‌های مرتبط با این صنف نامه‌‌نگاری کردیم تا کار عکاسی کودک که در زمینه مدلینگ فعالیت دارند؛ به صورت قانونی نظارت شود.
اینانلو با بیان اینکه اگر روانشناس در تمام ساعات عکاسی و مدلینگ کودک در کنار او باشد؛ آسیب به بچه‌‌ها وارد نمی‌‌شود و جای نگرانی وجود ندارد، اما آنچه باعث تأسف است؛ رقابت بعضی از مادران برای فالوئر گرفتن بیشتر روی فرزندان خود است که از طریق مدلینگ کردن بچه بدون حضور روانشناس کودک؛ این آسیب را به فرزند خود وارد می‌کنند.

وی در ادامه گفت: امیدواریم با بررسی این نامه که برای سازمان مرتبط با این صنف فرستادیم؛ حضور روانشناس را در جلسات عکاسی مد و مدلینگ قانونی کند؛ چراکه باید کنار تبلیغات مد و لباس؛ روانشناس در سطوح مختلف سنی نیز حضور داشته باشد. مدلینگ لباس همیشه وجود داشته و نمی‌توان مقابل آن ایستاد؛ بنابراین بهتر است که با نظارت و ایجاد سازوکاری قانونی به آن معنا ببخشیم و از آسیب دیدن فرزندان که بدون نظارت و تنها برای درآمدزایی مدل می‌‌شوند؛ جلوگیری کنیم.
اینانلو در ادامه عنوان‌‌کرد: بازار ما نیاز به طراحانی دارد که در زمینه انبوه کار کنند؛ زیرا این کار در این زمینه بسیار مسئولیت دارد و باید به طور اصولی و کارشناسی شده صورت بگیرد. طراح باید شناخت خوبی روی بازار، جنس پارچه و نیاز آن زمان جامعه هدف داشته باشد.

وی در ادامه افزود: طراح باید با تحقیق و شناخت کامل و همچنین مشورت با همگروه‌های خود در نوع طرح، پارچه و رنگ‌بندی لباس این صنعت را پیش ببرد و مشتری‌مداری را در دستور کار خود قرار دهد. طراح می‌تواند به تولیدکننده پارچه ایده ذهنی بدهد تا نوع پارچه مناسب با ایده طرح روی آن باشد.
مدیر خانه مد و لباس دنیز و شرکت طراحی لباس اطلس در زمینه دیجیتال مارکتینگ کار خود گفت: سایت مزون تا چند روز دیگر بازگشایی می‌شود و در سایت بخش تبلیغات، فروش و آموزش را داریم و محصولات شرکت را ارائه می‌دهیم.

مجوز ما از وزارت ارشاد و از کارگروه بنیاد ملی مد و لباس است و چون به صورت خانه مد و لباس هستیم؛ نمی‌توانیم به صورت ورکشاپ آموزش بدهیم. در نهایت به صورت خصوصی آموزش در بخش مزون داریم تا بتوانیم نیروی‌‌‌هایمان را با استانداردهای خود آموزش دهیم.
اینانلو در انتهای گفتگو چشم‌انداز صنعت مد و طراحی لباس در ایران را روشن توصیف کرد و گفت: یکی از اهداف ما این است که با آموزش صحیح کارآموزان این رشته در کارگاه‌های آزاد و 16 ساعت آموزش به همراه کلاس‌‌های خصوصی در طول مدت 3 الی 4 ترم؛ بتوانند با توانایی خود در زمینه طراحی قابل‌قبول روی لباس و همچنین مشتری‌مداری و وفادارسازی مشتری به کار مشغول شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *