احداث1000 مدرسه بركت ديگر توسط ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره)

براساس اين گزارش؛ تاكنون اين ستاد يك هزار مدرسه در مناطق محروم و كمتر توسعه يافته احداث كرده و ساخت هزار مدرسه دوم نيز تا پايان سال 1400 تحقق مي يابد.
بر همین اساس ارائه برنامه زمان بندي مراحل ساخت مدارس، تأمين اعتبارات مورد نياز و تكميل مدارس طبق برنامه سالانه از جمله مفاد اين تفاهم نامه است، پيشنهاد مكان ساخت مدارس، اولويت مناطق محروم، تأمین زمين مناسب، تأمين كادر آموزشي، عدم تغيير كاربري مدارس كه از تعهدات آموزش و پرورش در اين تفاهم نامه است.
شايان ذكر است تاكنون 1000 مدرسه با ظرفيت 6000 كلاس درس با اعتباري به ميزان 700 ميليارد تومان در 2050 روستا و با ظرفيت 130 هزار دانش آموز توسط ستاد اجرايي فرمان مام احداث شده است، اين آمار تا پايان سال 1400 به 2000 مدرسه خواهد رسيد.
*ساخت و تحویل ۳۰۰ مدرسه در مناطق محروم در مهر ۹۷
محمد مخبر دزفولی رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این مراسم گفت: مصمم هستیم بتوانیم برای مهر۹۷ حدود ۳۰۰ مدرسه از این ۱۰۰۰ مدرسه را تقدیم دانش آموزان در مناطق محروم کنیم. وی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه ساخت دومین هزار مدرسه برکت اظهار کرد: برای ۱۰۰۰ مدرسه دوم حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که خوشبختانه قرارداد حدود ۴۳۰ مدرسه امروز منعقد و پیش بینی می‌شود تا مهر آینده بتوانیم بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ مدرسه را تحویل دهیم. یعنی مصمم هستیم که برای مهر ۹۷ این تعداد مدرسه را از مجموع ۱۰۰۰ مدرسه به دانش‌آموزان در مناطق محروم تقدیم کنیم. وی ادامه داد: البته تجهیز مدارس با آموزش و پرورش است و ما در محل احداث، حجم مدرسه یعنی چند کلاسه بودن و تجهیز آن دخالتی نداریم؛ ولی ساخت آن را تمام و کمال انجام می‌دهیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اضافه کرد: با کمک سازمان نوسازی مدارس و بنیاد برکت مصمم هستیم که به صورت وسیع‌تر و بهتر فضاهای جنبی مدارس تامین شود.
مخبر گفت: در چند موضوع استحکام، کیفیت، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی استانداردها به جدیت دنبال می‌شود؛ کما اینکه در این مدت در مدارس، بیمارستان و خانه‌هایی که ساختیم این موارد رعایت شده و دقت کردیم که از استانداردهای مهندسی بهره‌مند باشد.
مخبر ادامه داد: در طول چند سال گذشته نهضتی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اتفاق افتاد و آن هم نهضت اشتغال بود. در حال حاضر کارهای سنگینی انجام می‌دهیم و در حال ساخت مدارس، مساجد و بیمارستان هستیم. همچنین به انجام کارهایی چون پرداخت هزینه بیماران سرطانی، زیر پوشش قرار دادن کودکان یتیم، پرداخت قرض‌الحسنه و … نیز می‌پردازیم اما همه این اقدامات جنبی هستند و شاید حدود ۲۵ درصد کارهای ستاد را تشکیل دهند؛ اما محور اصلی کار ستاد توانمندسازی مناطق محروم و توانمندسازی اقتصادی آنهاست و خدا توفیق داده است که طی چند سال گذشته حدود ۳۶۰ هزار فرصت شغلی که برخی از آنها عملیاتی شده و برخی دیگر نیز در حال عملیاتی شدن است، انجام دهیم.
مخبر تصریح کرد: تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰۰ مدرسه با ۶۰۰۰ کلاس درس را امروز منعقد کردیم و ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز هزینه آن پیش بینی شده است که ظرفیت دانش آموزان آن نیز ۱۳۰ هزار دانش آموز در ۳۱ استان است؛ اما در مهر ماه سال ۹۷، ۳۰۰ مدرسه با ۲۰۰۰ کلاس درس و ظرفیت ۴۴ هزار دانش آموز را تقدیم خواهیم کرد.
افزایش سهم آورده دولت برای مشارکت با خیران مدرسه‌ساز در بودجه ۹۷
بطحایی وزیر آموزش و پرورش هم در این مراسم با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۷ سهم آورده دولت برای مشارکت با خیرین بیشتر شده است، گفت: براساس برنامه‌ای که از چند سال قبل آغاز شد، خیرینی که ۵۰ درصد هزینه ساخت یک مدرسه را بپردازند، ۵۰ درصد مابقی آن را دولت قبول می‌کند که مدرسه به نام خیر احداث شود، اما متاسفانه در سالجاری و سال قبل به دلیل مضایغ اعتباری، همه سهم دولت در آن پرداخت نشد و حدود ۲۰ درصد تخصیص پیدا کرد که در اعتبارات سال آینده با عنایت مجلس این رقم، رقم قابل توجهی شده است و اگر به تصویب برسد، از محلی پیش‌بینی می‌شود که تخصیص آن صددرصد خواهد بود.
بطحایی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰۰ مدرسه دوم برکت گفت: حدود ۳۰ درصد فضاهای آموزشی موجود ما فضاهایی است که نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی دارد؛ به عبارت دیگر ۳۰ هزار مدرسه از جمله مدارسی هستند که باید به سرعت تخریب، بازسازی یا مقاوم‌سازی شوند و به آن درجه از سطح ایمنی برای تحویل به دانش‌آموزان برسند. وی ادامه داد: تلاش و کمکی که بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انجام می‌دهند هرچند از حیث کمی قابل تقدیر است، اما  جنبه مهمتر این اقدام این است که در حقیقت نوعی فرهنگ‌سازی در این موضوع است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کشور خیرینی داریم که همواره باعث افتخار ایرانیان هستند، گفت: از این ۱۰۰ هزار مدرسه‌ای که در کشور داریم حدود ۳۰ هزار مدرسه توسط خیرین ساخته شده است، یعنی یک سوم مدارس ما را خیرین ساخته‌اند و در اختیار آموزش و پرورش قرار داده‌اند؛ بنابراین از این جهت حرکت بنیاد برکت فرهنگ‌سازی برای جلب مشارکت بیشتر خیرین است. وی تصریح کرد: مبلغ اعتباری حدود ۳۰۰ میلیارد تومان فقط برای این موضوع برای سال آینده پیش‌بینی شده که این رقم غیر از اعتباراتی است که برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شده است. بنابراین بسیار امیدوارم با ورود بیشتر خیرین مدرسه‌ساز و خیرینی که دست دولت را گرفتند و چراغ مدارس و تعلیم و تربیت را روشن نگه داشتند، همکاری‌های بنیاد برکت و کمک‌های دولت این حرکت شتاب بیشتری بگیرد و با سرعت بیشتری فاصله‌ها را کم کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *